کم ریسک ترین روش های سرمایه گذاری در بورس چیست؟

در سال‌های اخیر، افزایش تورم و کم شدن ارزش پول ملی باعث شده است که شمار زیادی از مردم به دنبال راهی برای افزایش سرمایه خود باشند. سرمایه گذاری یکی از راهکارهایی است که مردم می‌توانند برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود در برابر تورم از آن استفاده کنند. با این حال ناآشنایی با بازارهای مالی و ریسک و بازدهی روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری، باعث می‌شود افراد زیادی از مزایای بازار بورس بهره‌مند نشوند و حتی از سرمایه‌گذاری در این بازار بترسند.

معامله‌گران حرفه‌ای بازار می‌دانند که راه‌های متعددی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه وجود دارد اما متاسفانه بخش زیادی از مردم با این روش‌ها آشنا نیستند. در ادامه این مطلب تلاش می‌کنیم تعدادی از کم‌ریسک‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس مانند صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت را به شما معرفی کنیم.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های درآمد ثابت یکی از محبوب‌ترین ابزارهای بازار سرمایه محسوب می‌شوند. این صندوق‌ها انواع مختلفی دارند؛ مانند صنوق درآمد ثابت، صندوق سهامی و صندوق مختلط. 

  • صندوق درآمد ثابت: این صندوق‌ها سود ثابت دارند و اصل پول شما را در خطر قرار نمی‌دهند (ریسک کمی دارند). سود این صندوق‌ها از سود سپرده‌های بانکی بیشتر اما از سود سرمایه گذاری در سایر صندوق‌ها کمتر است.
  • صندوق سهامی: این صندوق‌ها سود ثابت پرداخت نمی‌کنند اما با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، سودی بیشتر از سود صندوق‌های درآمد ثابت را در اختیار سرمایه‌گذاران خود قرار می‌دهند. البته باید بدانید که ریسک سرمایه گذاری در این صندوق‌ها از ریسک صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر است.
  • صندوق مختلط: این صندوق‌ها از نظر میزان ریسک و بازدهی مابین صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی قرار دارند؛ به عبارت بهتر، ریسک و بازدهی این صندوق از صندوق درآمد ثابت بیشتر و از صندوق سهامی کمتر است.

این سه مورد، از مهمترین و شناخته شده‌ترین انواع صندوق‌های درآمد ثابت هستند. صندوق‌های دیگری هم وجود دارند که در بازار سرمایه کشور خرید و فروش می‌شوند. صندوق بخشی، صندوق اهرمی، صندوق املاک و… برخی دیگر از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.

صندوق های درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای سرمایه‌گذاری کم‌ریسک هستند. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، سود این صندوق‌ها از سود سپرده‌های بانکی بیشتر است. ریسک کم و سود قابل قبول این صندوق‌ها باعث شده است تا از نظر اقتصادی جایگرین مناسبی برای سپرده‌های بانکی محسوب شوند.

این صندوق‌ها می‌توانند به عنوان یکی از کم ریسک‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس شناخته شوند و انگیزه لازم برای ورود افراد مبتدی به بازار بورس را فراهم کنند. برای بهره‌مند شدن از مزایای صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید:

  • سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت با هدف کسب سود دوره‌ای و به عنوان جایگزینی برای سپرده‌های بانکی
  • تخصیص بخشی از سبد سرمایه‌گذاری به صندوق‌های درآمد ثابت با هدف کاهش ریسک کلی پرتفو و تنوع بخشیدن به آن

افرادی که از روش اول استفاده می‌کنند بیشتر، سرمایه‌گذاران مبتدی هستند. هدف این افراد از سرمایه‌گذاری، کسب سود مطمئن و کم‌ریسک از بازار بورس است. این در حالی است که روش دوم مخصوص سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بازار بورس است. هدف این افراد از خرید واحدهای صندوق‌های درآمد ثابت، کاهش ریسک پرتفوی آن‌ها است. با این روش، در شرایطی که بازار نزولی است و سایر سهم‌ها زیان داده‌اند، بخشی از زیان سرمایه‌گذار توسط سود صندوق‌های درآمد ثابت جبران می‌شود.

شناخت بهترین صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت

شناخت بازار بورس و ابزارهای سرمایه‌گذاری در آن، یکی از الزامات کسب سود از این بازار است. سرمایه‌گذاری در بورس بدون داشتن شناخت کافی از آن، اقدامی نادرست است. تعداد زیادی از معامله‌گران تصور می‌کنند که سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت کاری ساده و پیش پا افتاده است و نیازی به تحقیق در خصوص صندوق‌های مختلف بازار نیست اما باید بدانید که هر یک از صندوق‌های درآمد ثابت، شرایط خاص خود را دارند. به عنوان مثال، برخی از صندوق‌ها پرداخت سود ماهانه دارند در حالی که پرداخت سود در برخی دیگر از آن‌ها به صورت سه ماهه انجام می‌شود.

بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از سرمایه‌گذاری در این بازار برای شناخت بهترین صندوق های با درآمد ثابت اقدام کنید؛ با این کار می‌توانید مناسب‌ترین صندوق را برای خود انتخاب کنید.

بهترین روش برای انتخاب مناسب‌ترین صندوق، مقایسه صندوق‌های مختلف است. راه‌های زیادی برای مقایسه صندوق‌های درآمد ثابت وجود دارد؛ یکی از معتبرترین این روش‌ها، استفاده از سایت ریسرچ آگاه است. شما می توانید با مراجعه به این صفحه: https://research.agah.com/fund/best/fixed-income اطلاعات روز صندوق ها را مشاهده کنید.

کلام آخر

روش‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در بازار بورس وجود دارد. یکی از این روش‌ها، سرمایه‌گذاری در بهترین صندوق‌های درآمد ثابت است. از این صندوق‌ها می‌توان به عنوان جایگزینی برای سپرده‌های بانکی استفاده کرد یا با تخصیص بخشی از پرتفوی سرمایه‌گذاری به این صندوق‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  32