قیمت دلار ۶ آذر ۱۴۰۲ / فریز دلار آزاد در مقابل رشد دلار حواله

قیمت دلار با کاهشی محدود، روز گذشته نوسانی بود. معامله‌گران محدوده مذکور را به خواست سیاست‌گذار می‌دانند و معتقدند قیمت ذاتی دلار چند کانال بالاتر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار روز گذشته کاهش محدود ۱۵۰ تومانی داشت و با رقم ۵۰ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. روند الاکلنگی این اسکناس در حالی شکل گرفت که در نخستین روز هفته، قیمت دلار افزایش محدودی داشت و دیروز همین مقدار کاهش داشت.

تحلیلگران بازارهای مالی با توجه به تورم ٣٩.٢ درصدی کالاها و خدمات در  آبان امسال نسبت به آبان ماه ١٤٠١ می‌گویند در شرایطی که بر اساس آمار ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه می‌شود و زمانی که توانایی مهار تورم و نرخ بهره در اقتصاد وجود نداشته باشد، آسان‌ترین و شاید تنها راه برای قدرت‌نمایی، مانور و دستکاری نرخ ارز است.

گفتنی است در هفته‌های گذشته قیمت دلار و درهم در مرکز مبادله طلا و ارز دیگر نوسانات یکی دو تومانی ندارد و با افزایش‌های ۵۰ تا ۲۰۰ تومانی همراه است. کارشناسان اقتصادی معتقدند در حال‌ حاضر دو ذهنیت در حوزه بازار ارز وجود دارد؛ یک گروه معتقدند وضعیت تثبیت موفق است و این روند می‌تواند حتی تا سال آینده ادامه‌دار باشد. گروه دوم نیز می‌گویند تا انتهای سال قیمت ارز باید با ارزش پول ملی همخوان شود و همبستگی نشان دهد.

ایده‌ای که وجود دارد این است که قیمت ارز در طول سال تثبیت شود و در پایان سال به اندازه کاهش ارزش پول ملی مبلغی به آن افزوده شود. تحلیلگران بازار می‌گویند روند قیمت در مرکز مبادله ارز و طلا می‌تواند، نشان‌دهنده سیاست بانک مرکزی در راستای افزایش‌های جزئی و ماهیانه باشد که در پایان سال شاهد جهش یکباره قیمت دلار نباشیم.

روز گذشته قیمت دلار در بازارهای مجاور کاهشی شد. قیمت دلار هرات با افت ۲۰۰ تومانی در کف کانال ۵۰ هزار قرار گرفت. دلار سلیمانیه کاهش ۱۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومانی معامله شد.

قیمت نرخ‌های مختلف

روز گذشته در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۸۲۳ تومان عرضه شد و ۴۶ تومان رشد داشت. دلار حواله نیز با رقم ۳۸ هزار و ۲۱ تومان عرضه شد و ۴۲ تومان گران شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

در آخرین معامله روز گذشته قیمت اسکناس یورو کاهش ۱۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۵ هزار ۴۰ تومان معامله شد. قیمت اسکناس یورو در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) با رقم ۴۵ هزار و ۷۷۷ تومان تعیین شد و ۱۰۲ تومان رشد داشت. یوروی حواله نیز ۹۲ تومان افزایش داشت و با رقم ۴۱ هزار و ۶۱۵ تومان قیمت‌گذاری شد.

دیروز درهم امارات ۵۰ تومان کاهش قیمت داشت و با رقم  ۱۳ هزار ۸۵۰ تومان معامله شد. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۳۵۳ تومان تعیین شد و ۱۲ تومان رشد داشت، اسکناس درهم نیز با ۱۳ تومان رشد با رقم ۱۱ هزار و ۳۸۸ تومان عرضه شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  2