هسته های شناسایی تقلب در شبکه شتاب و شاپرک باید فعال شود

معاون نرم‌افزار شرکت خدمات انفورماتیک با تاکید بر اینکه توجه جدی برای داشتن سیستم‌های کشف تقلب در کشور وجود ندارد، گفت: هسته شناسایی تقلب در شبکه شتاب و شاپرک خیلی مهم است و باید فعال شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک، نشست تخصصی «سامانه‌های برخط کشف تقلب» به دبیری دکتر سمیه حیدری معاون اداره امنیت اطلاعات بانک مرکزی و با حضور علی سیفی معاون نرم‌افزار۲ شرکت خدمات انفورماتیک، شهره طباطبایی سرپرست گروه هوش مصنوعی شرکت خدمات انفورماتیک، مهدی علی اکبریان مدیرعامل شرکت سان، محمدرضا تقوا عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد.

در این نشست مهندس سیفی گفت: طی ۲۰ سال گذشته سامانه‌های بانکی در کشور توسعه خوبی پیدا کرد و اغلب این سامانه‌ها در حوزه صدور کارت‌های بانکی فعال بودند اما متاسفانه در زمینه در اختیار داشتن سیستم‌های کشف تقلب اقدام جدی صورت نگرفته است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اولین اتفاقات در حوزه کشف تقلب در سیستم بانکی به سال ۹۴ برمی‌گردد که البته بیشتر در حوزه شناسایی کشف تقلب در تراکنش‌های بانکی بود. 

سیفی با بیان اینکه هسته‌های شناسایی رفتارهای متقلبانه سامانه شاپرک و شتاب از سال 1394 شکل گرفت، افزود: شاپرک در بخش‌های پذیرندگی رفتارهای متقلبانه را شناسایی می‌کند. البته برای رسیدن به یک شرایط کاملا ایده‌آل فاصله داریم. 

وی افزود: با توجه به اینکه در سامانه شتاب همه تراکنش‌های کارت یک فرد وجود ندارد (تراکنش‌های داخل بانک هر فرد در شتاب وجود ندارد)، نمی‌تواند به صورت دقیق درباره رفتارهای متقلبانه را کامل رصد نماید، چگونه می‌توان انتظار داشت این سامانه بتواند بر رفتارهای متقلبانه نظارت داشته باشد؟
سیفی با بیان اینکه روزانه میانگین ٢۵٠ میلیون تراکنش در شتاب صورت می‌گیرد، اشاره کرد: یکی از عوامل شناسایی متقلب‌ها، شناسایی تراکنش‌های خارج از قاعده و مبالغ ریالی در زمان‌های غیر عرف است. 

معاون نرم‌افزار شرکت خدمات انفورماتیک در پایان گفت: به ‌نظر می‌رسد شبکه بانکی تاکنون اولویت اول در موضوع کشف تقلب نداشته‌ که اگر اولویت بود باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آن صورت می‌گرفت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  36