قیمت دلار در آخرین شنبه آبان/سیاست ارزپاشی تا چه زمانی موثر است؟

قیمت دلار در هفته چهارم آبان با نوسان محدودی بسته شد. این اسکناس در حالی در کریدور ۵۰ هزار تومانی جا خوش کرده که سیاست‌گذار با ارزپاشی قصد ایجاد ثبات در بازارهای مالی را دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، این در حالی است که کارشناسان اقتصادی دوام سیاست‌ ارزپاشی را طولانی‌ مدت نمی‌دانند، اما نکته اینجاست از ابتدای امسال، نهاد تصمیم‌گیر توانسته با این شیوه بازار را مدیریت کند.

گفتنی است قیمت دلار در آخرین معامله هفته گذشته با رقم ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان بسته شد. این اسکناس در هفته چهارم آبان با بازدهی منفی به کار خود پایان داد. 

اخبار درگیری در منطقه خاورمیانه همچنان در صدر توجه معامله‌گران قرار دارد؛ اما کارشناسان اقتصادی معتقدند بیش از آنکه صحبت از افزایش تنش میان طرف‌های درگیری باشد سخن از آتش‌بس در میان است. در هفته گذشته موضوع سفر رییس جمهور به عربستان، سفر وزیر امور خارجه به ژنو در خصوص مساله جنگ در خاورمیانه و گسیل شدن موضوع جنگ حماس و اسرائیل به سمت آتش‌بس، توانست اثر تورم را در بازارهای مالی تا حدودی خنثی کند و بازارهای مالی روزهای آرامی را پشت‌سر گذاشتند.

با وجودی که نهاد تصمیم‌گیر سعی در فریز قیمت دلار در محدوده‌ای مشخص را دارد اما سیگنال اخبار نامساعد بین‌المللی یا گسترش تنش در منطقه خاورمیانه می‌تواند معادلات سیاست‌گذار را برهم بزند. این در حالی است که رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس، از سیاست «مماشات جو بایدن با جمهوری اسلامی ایران» انتقاد کرد. وی اعلام کرد که این مجلس در حال بررسی طرحی برای جلوگیری از آزادسازی پول به نفع ایران است. او گفت که این طرح بلافاصله پس از عید شکرگزاری به مجلس ارائه خواهد شد. این سیگنال می‌تواند در راستای اظهارات کارشناسان اقتصادی اهرمی برای پایان فریز قیمت دلار باشد.

روز پنجشنبه قیمت دلار در بازارهای مجاور کاهش داشت. دلار سلیمانیه با کاهش ۱۳۰ تومانی روی قیمت ۵۰ هزار ۸۱۰ تومان ایستاد. دلار هرات نیز با افت ۲۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۸۲۰ تومان معامله شد.

قیمت نرخ‌های مختلف

روز پنجشنبه ۲۵ آبان در سایت معاملات الکترونیکی ارز(ETS) اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۵۱۶ تومان عرضه شد. دلار حواله نیز با رقم ۳۷ هزار و ۷۴۲ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

در آخرین معامله هفته گذشته اسکناس یورو با رقم ۵۵ هزار و ۵۰ تومان معامله و قیمت اسکناس یورو در سایت معاملات الکترونیکی ارز(ETS) با رقم ۴۵ هزار و ۵۱ تومان تعیین شد. یوروی حواله نیز با رقم ۴۰ هزار و ۹۵۵ تومان قیمت‌گذاری شد.روز پنجشنبه درهم امارات بدون تغییر و با قیمت ۱۳ هزار و ۹۷۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۷۷ تومان، اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۳۰۴ تومان عرضه شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  +    =  25