پرواز شاپرک‌ها از مرز هزار همت/ رشد ۳۰ درصدی سرانه هر تراکنش در پرداخت کارت

در مهر ماه سال جاری به‌طور کلی ارزش واقعی هر تراکنش در سامانه شاپرک کمتر شده اما در نتیجه رشد تعداد تراکنش‌ها، ارزش واقعی کل معاملات انجام شده در مقایسه با مهر 1401 رشد کرده و یک رکورد را برجا گذاشته است.

به گزارش پایگاه ریسک نیوز به نقل از اکوایران، آمار مربوط به تراکنش‌های انجام شده در سامانه شاپرک در حالی منتشر شده که بر اساس داده‌ها، کل تعداد تراکنش‌های انجام شده از طریق کارتخوان، اینترنت و موبایل در هفت ماهه نخست سال جاری بیش از 28 میلیارد و 700 میلیون فقره بوده است. این رقم در مقایسه با تعداد کل تراکنش‌های انجام شده در بازه زمانی مشابه طی 1401 حدود 12.7 درصد رشد داشته است.

این درحالی است که رشد تعداد مبادلات انجام شده تنها در مهر ماه سال جاری نسبت به سال گذشته تقریبا حدود 11.3 درصد رشد داشته و تعداد معاملات ثبت شده‌ این ماه، مشابه با دیگر ماه‌های سال جاری تقریبا 4 میلیارد و 100 میلیون عدد بوده است.

ارزش معاملات انجام شده از طریق اینترنت، موبایل و کارتخوان

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد از فروردین تا انتهای مهر 1402، ارزش کل معاملات انجام شده از طریق سامانه شاپرک حدود 6 هزار و 705 همت به ثبت رسیده است. میزان مبادلات انجام شده در شاپرک می‌تواند تصویر خوبی از پویایی اقتصاد و شفافیت معاملات ارائه کند.

مقایسه ارزش کل معاملات هفت ماهه امسال با سال گذشته نشان می‌دهد حجم معامله‌ها حدود 42 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. اما مقایسه جزئی‌تر حجم مبادلات در اولین ماه پاییزی 1401 نشان می‌دهد ارزش نقطه‌به‌نقطه مبادلات در مهر ماه حدود 45 درصد رشد کرده و به ارزش ماهانه 1000 همت رسیده که بالاترین میزان ماهانه به ثبت رسیده در سال جاری است. رشد نقطه به نقطه به معنای بررسی رشد شاخص در یک بازه زمانی در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته است.

تعدیل تراکنش‌ها نسبت به تورم

افزایش ارزش معاملات می‌تواند صرفا ناشی از افزایش قیمت‌ها یا ناشی از رشد واقعی معاملات انجام شده باشد. با توجه به اینکه تورم نقطه به نقطه در مهر 1402 حدود 39.2 درصد به ثبت رسیده، رشد 45 درصدی ارزش مبادلات احتمالا می‌تواند به معنای افزایش حقیقی میزان فعالیت‌های اقتصادی در جامعه باشد.

ارزش 247 هزار تومانی هر معامله در پرداخت کارت

اگر قصد داشته باشیم اثر تغییرات تعداد مبادلات را خنثی کنیم تا به بررسی ارزش هر مبادله بپردازیم، باید مبلغ سرانه معاملات را محاسبه کنیم. به همین ترتیب مشاهده می‌شود ارزش هر معامله انجام شده از طریق موبایل، اینترنت و کارتخوان به طور میانگین حدود 247 هزار تومان در مهر 1402 بوده است. این مبلغ در مقایسه با ماه مشابه در 1401 بیش از 30 درصد رشد کرده است.

با تعدیل کردن رقم هر معامله نسبت به تورم مشاهده می‌شود در مهر سال جاری ارزش حقیقی هر تراکنش ثبت شده نسبت به سال گذشته کوچکتر شده اما به دلیل رشد تعداد تراکنش‌ها، ارزش حقیقی کل تراکنش‌های صورت گرفته در مهر 1402 نسبت به سال گذشته رشد کرده است.

گفتنی است شاپرک یا شبکه الکترونیکی پرداخت کارت، یک شرکت فعال در زمینه تراکنش های بانکی است که جهت ساماندهی و مدیریت تراکنش‌های مالی راه اندازی شده است. بانک مرکزی هر ماه به انتشار آمار مربوط به این سامانه می‌پردازد تا تصویری شفاف‌تر از پویایی اقتصاد ارائه کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3