کاهش سود استاندارد چارترد در زیان‌‌های بانکی و املاک چین

استاندارد چارترد (STAN.L) اعلام کرد سود پیش از مالیات در سه ماهه سوم سال ۳۳ درصد کاهش یافته است که بسیار فراتر از تخمین‌های تحلیل‌گران است. این پس از این مورد رخ داد که نزدیک به یک میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری استاندارد چارترد در معرض بخش‌های بانکی و املاک دارای مشکل (بحران) چین قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این بانک که مقر آن در بریتانیاست و بیشتر درآمد خود را در آسیا به دست می‌‌آورد، سود قانونی پیش از مالیات ۶۳۳ میلیون دلاری را در ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر ثبت کرد. این در مقایسه با ۹۹۶ میلیون دلار در سال گذشته و میانگین ۱.۴۱ میلیارد دلاری و برخلاف برآورد ۱۶ میلیارد دلاری بوده كه توسط تحلیل‌گران بانک تهیه شده بوده است.

سهام آن در فهرست هنگ کنگ با ۵.۵ درصد سقوط به ۶۴.۷۰ دلار هنگ کنگ رسید که بزرگترین افت درصدی یک روزه آن‌ها از ۲۷ مارس است.

هزینه‌های کاهش اعتبار پس از دریافت هزینه ۱۸۶ میلیون دلاری مربوط به املاک تجاری چین، ۶۲ میلیون دلار نسبت به سال قبل به ۲۹۴ میلیون دلار افزایش یافت. بانک StanChart همچنین از سهام خود در بوهای بانک چین ۷۰۰ میلیون دلار ضربه خورد که به گفته آن، منعکس کننده درآمدهای پایین در وام دهنده و پس زمینه اقتصادی چالش برانگیز است.

زیان سنگین در چین، جایی که StanChart بیشتر تلاش‌های توسعه‌ای خود را در آن قرار داده است، بر چالشی که وام‌ دهنده برای بهبود بازده از طریق قرار گرفتن در معرض دومین اقتصاد بزرگ جهان در زمان کاهش رشد و افزایش زیان وام‌ها با آن مواجه است، تأکید می‌کند.

قرار گرفتن در معرض املاک و مستغلات چینی آن در مجموع به ۲.۷ میلیارد دلار رسید که ۲۰۰ میلیون دلار کمتر از سه ماهه قبل است.مجموعه‌ای از اقدامات تسهیل‌کننده دولت کمک چندانی به کاهش شکنندگی اقتصادی چین نکرده زیرا بحران در بازار املاک این کشور به‌دلیل عدم پرداخت بدهی‌های بلند مدت و عدم حمایت دولت در این بخش عمیق‌تر شده است.

همتایان بانکی داخلی حاشیه‌های سود کم را گزارش کرده‌اند در حالیکه بانک‌های خارجی، با قرار گرفتن در معرض کمتر این بازار، با شدید شدن احساسات و هدایت وام‌دهندگان از سوی دولت به سمت پایین آوردن نرخ وام مسکن، ضربه‌های سنگین‌تری خواهند خورد.

بانک StanChart گفت که ضربه به سرمایه‌گذاری خود در China Bohai، که یک وام‌دهنده در شهر ساحلی شرقی تیانجین است، به دلیل کاهش نرخ بهره پیش‌بینی شده و کاهش حاشیه وام گزارش شده در نتایج شش ماهه بانک چین بوده است.

شرکت بوهای چین ۱۷.۸ درصد کاهش درآمد خالص بهره را در ژانویه تا ژوئن ثبت کرد که منجر به کاهش نزدیک به ۷ درصدی در سود کلی آن شد.

عملکرد خوب در سایر کسب‌وکارها

بانک StanChart گفت مطمئن است که به اهداف بازده سهام ملموس خود یعنی ۱۰ درصد در سال جاری و ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۴ دست می‌یابد، اما برخی دیگر از پیش‌بینی‌های عملکرد سال را کاهش داد.

جو دیکرسون، تحلیلگر Jefferies، می‌گوید: «سرمایه‌گذاران انتظار یک مجموعه درست از اعداد سه ماهه سوم را داشتند و ما امروز چنین چیزی را نداریم.»

دیکرسون در یادداشتی خطاب به مشتریان گفت: «خط نقره‌ای» برای سرمایه‌‌گذاران این بود که عملکرد تجاری اساسی بانک (به استثنای هزینه‌های کاهش ارزش) ثابت باقی ماند.

بانک StanChart گفت: حاشیه سود خالص، معیاری برای بازده وام، اکنون به جای اینکه در حدود آن سطح باشد، به ۱.۷ واحد درصد نزدیک خواهد شد.

کسب‌‌وکارهای حساس به نرخ با افزایش ۴۲ درصدی درآمد حاصل از تراکنش‌های بانکی (بخش عمده خدمات مدیریت پول نقد) افزایش درآمد به خود دیدند.

محصولات خرده‌فروشی با افزایش ۵۰ درصدی درآمد محصول سپرده، ۱۷ درصد رشد درآمد داشتند.

در بخش معاملات بازارهای مالی، درآمد ۸ درصد کاهش یافت زیرا کاهش نوسانات بازار اشتهای مشتریان را برای تجارت محصولات مرتبط با نرخ بهره، کالاها و ارز کاهش داد.

منبع: www.reuters.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =