بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری مسکن (ثمسکن)، شرکت داروسازی کوثر (دکوثر) و شرکت صنایع شیمیایی سینا (شسینا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت دارویی ره آورد تامین (درهآور)، شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا) و شرکت پتروشیمی ارومیه (شاروم) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای آباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران)، لابسا (شرکت آبسال) و خمهر (شرکت مهرکام پارس) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنایع فروآلیاژ ایران (فروژ)، شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن) و شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان (غشهداب) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، ۶۱ نماد صف خرید داشتند و ۸۳ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۲۳۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۶۶ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۴۳ درصدی به ۶۶۲ میلیارد تومان رسید.

پیش‌بینی بورس امروز

در معاملات دیروز بورس تهران، پس از ریزش 5 دقیقه ابتدایی، شاهد شکل گیری روند صعودی شاخص کل و شاخص هم وزن بورس بودیم.

نمادهای شپنا، فملی، فولاد، وبملت، بوعلی، شبندر و شتران بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند و نوری، شبهرن و تنوین مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

اما دیروز تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای نهمین روز متوالی منفی شد و 270 میلیارد تومان از بازار خارج شد. نمادهای خساپا، خودرو، فملی، وسدید، بازرگام، شستا، وآیند، بپاس، وشهر و وتجارت بیشترین خروج سرمایه را داشتند.

بدین ترتیب پس از ریزش سنگین روز شنبه، دیروز شاخص‌ها رشد کردند. در معاملات دیروز شاهد رشد تقاضای حقوقی بودیم و می‌توان یکی از عوامل اصلی رشد بازار را تقویت تقاضای حقوقی دانست. اما در عین حال ارزش معاملات خرد کمتر از روز پیشین بود و همچنان در سطح پایینی قرار دارد. از این رو، تا زمانی که خرید و فروش سهام رونق نگیرد و خروج سرمایه حقیقی متوقف نشود نمی‌توان رشد بازار را چیزی جز یک نوسان کوتاه مدت تلقی کرد.