هوش مصنوعی مولد چیست؟/انقلاب Gen AI در بانکداری و سرمایه‌گذاری

تحقیقات جدید Google Cloud نشان می‌دهد که تصمیم‌گیرندگان کلیدی در بخش بانکی قدرت تحولی را که Gen AI (هوش مصنوعی مولد) به ارمغان می‌آورد، مشاهده می‌کنند. بر اساس یک نظرسنجی بانکی جدید، مدیران و اعضای هیئت مدیره C-suite (مدیران فناوری) به‌دلیل علاقه زیاد به هوش مصنوعی مولد به موارد بیشتری مرتبط با فناوری دست می‌یابند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، Google Cloud از 350 مدیر دارای اختیارات تصمیم ‌گیری که با Gen AI درگیر بودند و همچنین گروهی متنوع از بیش از 2000 مصرف ‌کننده، نظرسنجی انجام داد تا نگرش آن ها را نسبت به این فناوری نوظهور ارزیابی کند.

این تحقیق تمایل بالایی برای Gen AI نشان داد؛به طوری که اکثریت قریب به اتفاق مدیران مورد بررسی (92 درصد) گفتند که در صنعت «تقاضای زیادی» برای این فناوری وجود دارد. علاوه بر این، 95 درصد معتقدند که این صنعت بانکداری را متحول خواهد کرد.

مدیران بر این باورند که هوش مصنوعی مولد باعث رشد درآمد خواهد شد. این امر عمدتا با بهبود تحقیقات سرمایه گذاری (41 درصد)، بازاریابی و تقسیم بندی مشتریان موثرتر (38 درصد) و بهبود استراتژی های جذب و حفظ مشتری (38 درصد) صورت خواهد پذیرفت.

تقاضا برای هوش مصنوعی مولد نیز در میان مصرف ‌کنندگان وجود دارد اما یک شکاف نسلی واضح بین کسانی که ادعا می‌ کنند با این فناوری راحت هستند و کسانی که برای آن ها اینطور نیست در حال ظهور است. گوگل می ‌گوید تقریبا نیمی از نسل هزاره‌ ها و پاسخ ‌دهندگان Gen-Z یا «تا حدودی راحت» یا «بسیار راحت» با هوش مصنوعی مولد هستند، در حالی که تنها 20 درصد از مشتریان 55 ساله یا بالاتر همین را می گویند.

نشان دادن قدرت عملی هوش مصنوعی به مصرف کنندگان در بهبود اپتیک و جذب بسیار مهم خواهد بود. در این میان مطلوب ترین موارد استفاده شامل چت بات های هوش مصنوعی است که توسط یک پنجم پاسخ دهندگان ذکر شده است. برنامه های کارت اعتباری سریعتر و خودکار (18 درصد) و ارائه یک نمای 360 درجه از وضعیت مالی یک فرد (16 درصد) در رتبه های بعدی بودند.

تغییر شیوه بانکداری و سرمایه گذاری با هوش مصنوعی مولد

زک ماوفی، رئیس جهانی صنایع تنظیم ‌شده Google Cloud می ‌گوید: « هوش مصنوعی مولد فقط یک کلمه کلیدی در فناوری جدید نیست. این فناوری این پتانسیل را دارد که شیوه زندگی، کار، بانکداری و سرمایه‌ گذاری ما را متحول کند. این تحقیق اخیر آنچه را که در شش ماه گذشته در صنعت بانکداری شاهد بودیم، تقویت می‌ کند، و آن این است که هوش مصنوعی مولد می ‌تواند یک فرصت عظیم بهره ‌وری و کارایی عملیاتی باشد. هوش مصنوعی مولد همچنین می ‌تواند به ایجاد تجربیات دیجیتالی بیش از حد شخصی کمک کند که مصرف ‌کنندگان خواستار آن هستند. به‌ ویژه که نسل بعدی مشتریان بانکی که با این فناوری راحت تر هستند.»

ماوفی معتقد است که با بالغ شدن هوش مصنوعی مولد، ناگزیر با نظارت رگولاتوری بیشتری روبرو خواهد شد. او اتخاذ یک «رویکرد پیشگیرانه برای مدیریت ریسک» را توصیه می کند که به بانک ها اجازه می دهد تا در کوتاه مدت از این «فناوری قدرتمند» به طور ایمن استفاده کنند.

تحقیقات گوگل همچنین نشان می ‌دهد که بسیاری از مدیران انتظار دارند که سازمانشان در سال‌ های آینده بیشتر برای Gen AI هزینه کند، زیرا آن ها متوجه بازگشت سرمایه ‌گذاری‌ هایی که قبلا انجام داده ‌اند، هستند.

تقریباً نیمی (47 درصد) از مدیران بانکی می گویند که در مرحله اثبات مفهوم اجرای Gen AI هستند، در حالی که 35 درصد می گویند که در حال آزمایش و تست موارد استفاده هستند.

در بیش از نیمی از این موارد، Gen AI برای بهبود بهره وری کارکنان استفاده می شود؛ مانند ایجاد محتوا برای ایمیل ها و اسناد، کمک به ایجاد محتوا یا کمپین های بازاریابی جدید و کمک به ارائه کد برای نوشتن نرم افزار جدید.

یولاندا پیازا، معاون خدمات مالی در Google Cloud هم می گوید: «رهبران بانکی دیگر فقط با Gen AI آزمایش نمی ‌کنند. آن ها در حال ساخت و ارائه موارد استفاده هستند که می تواند کارایی عملیاتی را بهبود بخشد. ما بر این باوریم که بانک ‌هایی که در آینده موفق خواهند شد، آن دسته از بانک ‌هایی هستند که موارد استفاده را شناسایی می ‌کنند که مشکلات خاص کسب‌ و کار را حل می ‌کند و در استراتژی سازمان خود آن را جای داده اند. این می تواند آن ها را قادر سازد تا نتایج را به راحتی اندازه گیری کنند و این مشوقی برای رهبری است.»

منبع: fintechmagazine.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  ⁄    =  10