کدام استان‌ها فراتر از سپرده وام گرفتند؟/کاهش احتمال پرداخت وام در ۳ استان

مانده سپرده‌‌های بانکی در پایان شهریور ماه امسال با رشد ۲۹.۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۸ هزار و ۱۹۸ همت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، میزان تسهیلات پرداخت شده طی دوره مورد اشاره با رشد ۳۴.۲ درصدی به رقم ۶ هزار و ۲۳۲ همت هزار رسیده است.

طی دوره یکساله منتهی به شهریور ماه سال ۱۴۰۲، حدود دو هزار همت به مانده سپرده‌های بانکی افزوده شد و از سوی دیگر مانده تسهیلات بانکی نیز طی همین دوره به میزان ۱.۶ همت افزایش یافت.

بر اساس این گزارش بانک‌ها تا پایان شهریور امسال ۸۴.۱ درصد از سپرده‌ها (پس از کسر سپرده قانونی) را در قالب وام پرداخت کرده‌اند که نسبت به شهریور ماه سال گذشته ۲.۷ واحد درصد افزایش یافته است.

سرریز تسهیلات بانکی بیش از گنجایش
بررسی نسبت تسهیلات به سپرده (پس از کسر سپرده قانونی) به تفکیک استان‌های کشور نشان می‌دهد برخی استان‌های‌های کشور فراتر از سپرده‌های در اختیار، وام بانکی پرداخت کرده‌اند.

نسبت تسهیلات به سپرده در چهار استان خراسان شمالی، کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال‌و‌بختیاری و ایلام در پایان شهریور ماه امسال به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است.

به بیان دیگر احتمال پرداخت وام در این استان‌ها بیشتر بوده و بانک‌های فعال در این استان‌ها بیش از آنچه به عنوان سپرده در اختیار دارند را در قالب وام پرداخت می‌کنند.

از سوی دیگر این نسبت در ۳ استان بوشهر، فارس و البرز به کمتر از ۶۰ درصد رسیده که نشان می‌دهد احتمال پرداخت وام در این استان‌ها نسبت به دیگر استان‌ها کمتر است.

کاهش نسبت وام‌دهی در ۹ استان
در همین راستا بررسی تغییرات نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی (پس از کسر سپرده قانونی) در شهریور امسال نسبت به مقطع مشابه سال گذشته نشان می‌دهد احتمال پرداخت وام در ۹ استان کاهش یافته است.

نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی (پس از کسر سپرده قانونی) کل کشور در پایان شهریور امسال در حالی نسبت به شهریور سال گذشته ۲.۷ واحد درصد افزایش یافته که این نسبت در برخی استان‌ها بیش از ۱۰ واحد درصد افزایش و بهبود یافته و در برخی دیگر از استان‌ها بیش از ۴ واحد درصد کاهش یافته است.

افت قدرت وام‌دهی در مازندران
بر اساس این گزارش بیشترین افت نسبت تسهیلات به سپرده‌ (پس از کسر سپرده قانونی) طی دوره مورد اشاره به استان مازندران تعلق دارد، به طوری که این نسبت با افت ۶ واحد درصدی از ۷۵.۹ درصد در شهریور سال گذشته به ۶۹.۶ درصد در شهریور امسال رسیده است.

رتبه دوم افت نسبت تسهیلات به سپرده (پس از کسر سپرده قانونی) طی این دوره مربوط به استان چهارمحال‌و‌بختیاری است که طی دوره مورد اشاره با افت ۴.۱ واحد درصدی مواجه شده و در شهریور امسال ۱۱۱.۹ درصد رسیده است.

گیلان، سیستان وبلوچستان، قزوین، یزد، آذربایجان غربی، سمنان و ایلام از دیگر استان‌هایی بوده‌اند در شهریور امسال با افت نسبت تسهیلات به سپرده نسبت به مقطع مشابه سال گذشته مواجه شده‌اند.

بهبود وام‌دهی در ۲۲ استان
از سوی دیگر ۲۲ استان طی دوره مذکور با بهبود نسبت تسهیلات به سپرده همراه‌ بوده‌اند که استان هرمزگان در صدر آن قرار دارد.

نسبت تسهیلات به سپرده (پس از کسر قانونی) در استان هرمزگان در پایان شهریور امسال به ۸۷.۳ درصد رسیده که نسبت به شهریور سال گذشته ۱۵.۳ واحد درصد افزایش داشته است.

استان‌های خوزستان و بوشهر از دیگر استان‌هایی است که نسبت تسهیلات به سپرده آن طی دوره مورد اشاره بیش از ۱۰ واحد درصد افزایش یافته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  −    =  61