قیمت دلار ۳۰ مهر ۱۴۰۲ / بازار ارز در مشت بازارساز!

قیمت دلار روز گذشته با وجود اخبار سیاسی نامساعدی که مخابره شد و ادامه‌دار شدن جنگ حماس و اسرائیل، در روند کاهشی قرار گرفت. برخی معامله‌گران برگشت قیمت این اسکناس به کف کریدور ۵۰ هزار تومانی را حاصل دخالت بازارساز می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، روز گذشته قیمت دلار با کاهش هزار تومانی به کف کریدور ۵۰ هزار تومانی برگشت و با رقم ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. روند افزایشی که دلار در هفته گذشته طی کرده بود تا در کانال ۵۱ هزار تومانی قرار بگیرد، دیروز به یکباره ریزش کرد. معامله‌گران بازار ارز روند نزولی دلار را با وجود ادامه بحران در منطقه خاورمیانه و عدم پذیرش لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا حاصل تلاش مضاعف و دست باز سیاست‌گذار می‌دانند.

گفتنی است در روزهای گذشته آمریکا تحریم‌های نفتی ونزوئلا را کاهش داده است. به زعم برخی کارشناسان، تغییر مقصد نفت صادراتی ونزوئلا، این فرصت را برای ایران ایجاد می‌کند که نفت خود را با حجم بیشتری در بازار چین جایگزین نفت ونزوئلا کند. تخفیف نفتی ونزوئلا بیش از ۲۰ دلار بر بشکه بود و حال با کمرنگ شدن نفت ونزوئلا، به‌طور طبیعی قیمت نفت ایران در بازار خاکستری چین نیز افزایش می‌یابد؛ یعنی هم می‌توان میزان صادرات نفت ایران به چین را افزایش داد و هم تخفیف را کاهش داد. به نظر می‌رسد این موضوع نیز به آسوده‌ خاطری سیاست‌گذار برای مهار قیمت دلار در ماه‌های آینده کمک کرده است.روز گذشته برخی معامله‌گران روند کاهشی قیمت دلار را استراحت در مسیر صعودی دانستند. آنها به موضوع بیانیه روز سه‌شنبه حفظ تحریم‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران در زمینه تسلیحاتی و موشکی اشاره کردند. به اعتقاد برخی از فعالان بازار، ارزپاشی بازارساز قیمت دلار را پایین نگه داشته و بعید نیست با این سیاست قصد درآوردن دلار از دست مال‌داران را داشته باشند.

گفتنی است دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز کاهش داشت. دلار در بازار هرات که پس از یک هفته تعطیلی به جهت زلزله هرات، حالا بازگشایی شده بود،‌ با قیمت ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه نیز با ۵۰ تومان کاهش به قیمت ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.

قیمت نرخ‌های مختلف

روز شنبه ۲۹ مهر در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و 221 تومان عرضه شد و تغییر یک تومانی داشت. دلار حواله نیز بدون تغییر و با رقم ۳۷ هزار و ۴۷۴ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

روز شنبه اسکناس یورو با رقم ۵۳ هزار و ۲۵۷ تومان معامله شد و کاهش ۹۰۰ تومانی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) با رقم ۴۳ هزار و ۶۵۶ تومان تعیین شد و افزایش ۲۴۳ تومانی داشت. یوروی حواله نیز با رقم ۳۹ هزار و ۶۸۷ تومان قیمت‌گذاری شد و کاهش ۲۲۰ تومانی داشت.

روز گذشته درهم امارات کانال ۱۴ هزار تومانی را از دست داد و با رقم ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۰۴ تومان و  اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۲۴ تومان درج شد و تغییر قیمت نداشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  6