قیمت دلار دیگر به کانال ۴۰ هزار تومان برنمی گردد | سه پیش بینی ترسناک از قیمت دلار

قیمت دلار در دو روز اخیر افزایشی شده و به تعبیر کارشناسان فنر دلار در رفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت نیوز قیمت دلار در سال 1401 تا مرز 60 هزار تومان پیش رفت که باعث نگرانی شدید جامعه شد. در ابتدای سال در حالی که پیش بینی می شد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد اما دلار همه را شگفت زده کرد. روند کاهشی قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و تا اواخر بهار ادامه پیدا کرد. در شروع تابستان قیمت دلار افزایشی شد اما بار دیگر به روند کاهشی بازگشت و حالا نوسان قیمت به کمترین حد رسیده است. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه بخوانید.

قیمت دلار که در نیمه نخست هفته جاری روندی باثبات را طی می‌کرد و در کانال 50 هزار تومانی قرار گرفته بود، از عصر روز سه‌شنبه مسیر افزایشی جدیدی را آغاز کرد تا دوباره وارد کانال 51 هزار تومانی شود.

عصر سه‌شنبه با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره ادامه تحریم‌های تسلیحاتی ایران، قیمت دلار در بازار آزاد تهران تقویت شد و تمایل خود را برای ورود به کانال 51 هزار تومانی نشان داد. این روند با خبر اصابت موشک به بیمارستانی در غزه که سبب افزایش تنش‌های سیاسی در کشورهای خاورمیانه شد، ادامه یافت و دلار را در زمان بازگشایی بازار صبح چهارشنبه، در کانال 51 هزار تومانی نشاند.

اکنون این سوال مطرح است که قیمت دلار بالاخره کدام روند را برای ورود به آبان‌ماه انتخاب می‌کند. آیا قرار است به مقاومت 52 و 53 هزار تومانی حمله کند یا دوباره تا خط مقاومت جدید 50 هزار تومانی عقب‌نشینی خواهد کرد؟

فنر قیمت دلار رها شد

برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی با اشاره به روند افزایشی قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «پیش از وقوع رخدادهای اخیر در منطقه، امکان ورود به کریدور ۵۰ هزار تومانی بالا بود. اما اتفاقات اخیر به رهاشدن فنر دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی کمک کرد.» وی در ادامه افزود: «وقتی بازارساز اصرار بر نگه داشتن قیمت دلار یا هر کالایی زیر ارزش ذاتی داشته باشد، قیمت با کوچکترین محرکی شروع به حرکت به سمت ارزش ذاتی می‌کند و فنر آزاد می‌شود.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در هفته گذشته قیمت دلار به سمت ارزش ذاتی حرکت کرد و فنر رها شد، خاطرنشان کرد: «داده‌ها و موضوعات کلان اقتصادی در ماه‌های آینده به نفع افزایش قیمت دلار است. این در حالی است که به ماه ژانویه نزدیکتر شده‌ایم و به شکل سنتی تقاضا برای دلار بالا خواهد رفت.»

وی با اشاره به جو روانی حاکم بر بازارهای مالی، اتفاقات اخیر و موضوعات کلان اقتصادی تاکید کرد: «شرایط به نفع افزایش قیمت دلار است و اگر بازارساز اصرار به سرکوب دوباره قیمت این اسکناس داشته باشد جز هدر دادن منابع ارزشمند ارزی کشور نتیجه دیگری نخواهد دید.»

حق‌شناس گفت: «با توجه به روند قیمت این اسکناس، دلار بالای کریدور ۵۰ هزار تومانی تثبیت می‌شود. هر چند ممکن است که قیمت در کف یا پایین کریدور مذکور نوسان داشته باشد اما بعید است که تا پایان هفته جاری قیمت این اسکناس کانال ۵۰ هزار تومان را از دست بدهد.»

کریدور ۴۰ هزار تومانی قیمت دلار از دسترس دور می‌شود؟

عبداله مشکانی، دیگر کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه با توجه به رشد نقدینگی، نرخ تعادلی دلار در اقتصاد ایران بالاتر از اعداد فعلی است به تجارت‌نیوز گفت: «در کشور، نقدینگی همچنان رو به رشد است. این در حالی است که رخدادها و تنش‌ها در منطقه، قیمت دلار را به شکل هیجانی بالا برد اما تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور نداشت.» وی در ادامه افزود: «برای هفته جاری، برآیند معامله‌گران این بود که هفته گذشته واکنش بازار هیجانی بود و به همین دلیل قیمت دلار کاهشی شد.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار پایین‌تر از نرخ‌های فعلی کم است خاطرنشان کرد:‌ «مطابق سال‌های گذشته از پاییز به بعد، به منظور واردات کالا برای بازار شب عید، تقاضا برای دلار افزایش می‌یابد. بنابراین احتمالا در یکی دو ماه آینده قیمت دلار روند افزایشی خواهد داشت؛ منتها اینکه سقف قبلی این اسکناس مانند سال گذشته بشکند، کم است.»

وی با اشاره به اینکه به اعتقاد تکنیکالیست‌ها هفته گذشته اسپایک (حرکت قیمت با مقیاسی بزرگ در بازه‌ای کوتاه) در روند قیمت دلار رخ داده گفت: «این هفته نیز هیجان بازار تخلیه شد و دلار در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت.

قیمت واقعی دلار چند است؟

قیمت دلار اکنون در ناحیه ۵۰ هزار تومان در حال نوسان بوده و متغیرات پولی و اقتصاد کلان می تواند دلار را به قیمت های جدید برساند.

سایروس امیرآبادی گفت: اگر بخواهیم قیمت دلار را محاسبه کنیم باید نگاهی به قیمت نفت بیندازیم، علاوه بر آن باید مولفه‌هایی مانند رشد نقدینگی، رشد اقتصادی، تورم را نیز محاسبه کنیم.

امیرآبادی اضافه کرد: نفت اکنون در محدوده ۹۰ دلار است اما نفت ایران با قیمت هر بشکه ۷۰ دلار به فروش می‌رسد، ایران به جای اینکه نفت را ۷۰ دلار بفروشد باید با قیمت ۳۵۰ دلار به فروش برساند که بتواند کسری بودجه را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: رسانه رسمی دولت اعلام کرده است درآمد نفتی ایران ۱۴.۷ میلیارد دلار از راه فروش نفت به چین به دست آمده است به طوریکه ۲۶۳ میلیون بشکه نفت را به چین با قیمت ۵۵ دلار فروخته‌ایم.

به گزار مهر، این کارشناس و فعال اقتصادی افزود: صندوق بین المللی پول رشد نقدینگی پول رشد نقدینگی در ایران را ۳۸ درصد و رشد اقتصادی را ۲ درصد معرفی کرده است، تورم آمریکا نیز ۴.۹ درصد بوده و نرخ دلار در اسفند ماه سال قبل به میزان ۴۶ هزار تومان بوده و اکنون نیز نرخ دلار در بازار آزاد بین ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان در حال نوسان است. اگر رشد نقدینگی را از رشد اقتصادی کم کنیم به ۳۶ درصد رسیده و اگر همین را از تورم آمریکا کم کنیم به ۳۱ درصد می رسیم.

این کاشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر قیمت دلار را ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم و ۳۱ درصد آن را محاسبه با نرخ فعلی دلار جمع کنیم به عدد ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهیم رسید. به عبارتی قیمت واقعی دلار با توجه رشد اقتصادی و تورم ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  −    =  73