چین نقدینگی را در حمایت از سیستم بانکی افزایش می دهد

بانک مرکزی چین پشتیبانی نقدینگی از سیستم بانکی را در روز دوشنبه افزایش داد، اما نرخ بهره را در بحبوحه نگرانی‌ ها در مورد خطر کاهش شدیدتر ارزش یوان، بدون تغییر نگه داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بانک خلق چین (PBOC) در بحبوحه انتظارات نرخ‌ های «بالاتر در طولانی‌ مدت» و در ایالات متحده، در حال جا به جا شدن بین حفظ نقدینگی کافی برای کمک به اقتصاد در حال مشکل و تثبیت یوان است.
بانک خلق چین PBOC در بیانیه ای اعلام کرد که عملیات تسهیلات وام میان مدت (MLF) به ارزش ۷۸۹ میلیارد یوان (۱۰۷.۹۶ میلیارد دلار) را برای حفظ نقدینگی کافی در سیستم بانکی انجام داده است.
با سررسید وام‌ های MLF به ارزش ۵۰۰ میلیارد یوان، PBOC در حال پمپاژ ۲۸۹ میلیارد یوان نقدینگی تازه به سیستم بانکی است که بزرگترین تزریق خالص از این دست طی نزدیک به سه سال گذشته است.
در همین حال، مطابق با نظرسنجی هفته گذشته رویترز، نرخ وام های یک ساله را بدون تغییر به میزان ۲.۵ درصد نگه داشت.
استون ژو، مدیر بازارهای جهانی در UOB چین گفت: «عملیات روز دوشنبه نشان می دهد که PBOC امیدوار است نقدینگی برای کاهش استرس در بازار فراهم کند.»
در این ماه، گروهی از دولت‌ های محلی چین، از جمله لیائونینگ و چونگ کینگ، عجله دارند تا اوراق قرضه تامین مالی مجدد ویژه را برای بازپرداخت بدهی‌ های معوق منتشر کنند، زیرا پکن تلاش‌ های خود را برای کاهش ریسک‌ های بدهی رو به رشد افزایش می‌ دهد که همچنان نگرانی سرمایه‌ گذاران است.
تحلیلگران انتظار دارند که انتشار چنین اوراقی در سال جاری به حداقل ۱ هزار میلیارد یوان برسد.
به گفته تحلیلگران، علاوه بر این، جمع آوری مالیات توسط دولت در ماه اکتبر نیز احتمالاً باعث استرس نقدینگی خواهد شد.
بانک خلق چین دو بار در سال جاری نرخ MLF را کاهش داده است تا هزینه‌ های استقراض را در اقتصاد آسیب‌ دیده از مصرف کم و عمیقتر شدن بحران املاک کاهش دهد.
اما تسهیل بیشتر پولی می‌ تواند شکاف بازدهی چین با ایالات متحده را افزایش دهد و فشار نزولی جدیدی بر یوآن وارد کند که در سال جاری تقریباً ارزشش ۵.۵ درصد در برابر دلار را از دست داده است.
زینگ ژائوپنگ، استراتژیست ارشد چین در ANZ، گفت که تصمیم PBOC در روز دوشنبه مبنی بر عدم کاهش نرخ بهره، کاهش پنج نقطه پایه به نرخ معیار وام یک ساله در روز جمعه را رد نمی کند.
اعتقاد بر این است که PBOC سرعت کاهش خود را با یک اندازه گیری در ماه حفظ خواهد کرد.
لوئیز لو، اقتصاددان ارشد در آکسفورد اکونومیکس، همچنین انتظار دارد که سیاست پولی چین در کوتاه‌ مدت ضعیف بماند.
این شرکت مشاوره اقتصادی پیش‌ بینی می‌ کند که PBOC دور دیگری از کاهش نرخ بهره را به میزان ۱۰ درصد نرخ پایه در سه ماهه چهارم و همچنین ۲۵ درصد نرخ پایه دیگر از نسبت ذخایر الزامی در دسامبر کاهش خواهد داد.

منبع: https://www.reuters.com/markets/rates-bonds/china-central-bank-ramps-up-liquidity-support-via-policy-loans-rate-unchanged-2023-10-16/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  10  =  1