آیفون ۱۴ رجیستری می‌شود؟/ یک بازار با ده‌ها متولی

در حالی که هفته گذشته رئیس قرارگاه مقابله با قاچاق کالا و ارز خواستار برخورد جدی با عرضه آیفون ۱۴ و ۱۵ شده بود، امروز رئیس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری خود از تصمیم برای رجیستری آیفون ۱۴ خبر داد. البته دقایقی از این اظهار نظر نگذشته بود که دبیر هیئت دولت در تماس با مهدی اسلام‌پناه گویا از او پرسید که چرا چنین خبری را رسانه‌ای کرده؟ و وی در پاسخ، اظهارات خود را در کمتر از یک ساعت تکذیب کرد!

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، رئیس سازمان ملی استاندارد امروز در نشست خبری خود اعلام کرد که آیفون ۱۴ رجیستری خواهد شد. اظهارات مهدی اسلام‌پناه بدین معناست که واردات این سری گوشی‌های شرکت اپل که پیش از این ممنوع بود، آزاد خواهد شد.

یک بام و دو هوای رجیستری آیفون 14

اکنون در حالی از این اظهارات به عنوان خبر خوش یاد می‌شود که اپل دو هفته پیش از آیفون 15 رونمایی کرد و آیفون 14 در سطح بازارهای جهانی و در افکار عمومی شهروندان بسیاری از کشورها مدل از رده خارج شناخته می‌شود.

با این حال در ایران روی دیگری از ماجرا جریان دارد و یک بام و دو هوای سیاست‌گذاری‌ها به چشم می‌خورد. چنانکه از ابتدا مشخص نیست دقیقاً کدام نهاد واردات سری‌های جدید آیفون را به ایران ممنوع کرده است. گرچه اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس اجرای این سیاست را در راستای مقابله با ورود کالاهای لوکس و لاکچری و جلوگیری از خروج ارز می‌دانند، اما مشخص نیست که چرا این محدودیت چرا صرفاً روی گوشی‌های آیفون به اجرا درآمده و پرچم‌دارهای سامسونگ به‌راحتی وارد و رجیستری می‌شوند؟

البته بارها در اقتصاد ایران ثابت شده که هر نوع محدودیتی نتیجه‌ای جز شکل‌گیری نوع جدیدی از رانت و فساد ندارد. در بازار موبایل نیز به‌رغم ممنوعیت واردات، اکنون حتی آیفون 15 هم به‌اندازه تقاضا وجود دارد و نشان می‌دهد چنین سیاست‌هایی منجر به شکل‌گیری و گسترش قاچاق شده است.از سوی دیگر، هنوز یک هفته هم از دستور رئیس قرارگاه مقابله با قاچاق کالا و ارز برای مقابله جدی با هر گونه عرضه آیفون 14 و 15 در بازار نمی‌گذرد که امروز رئیس سازمان ملی استاندارد از رجیستری آیفون 14 خبر داده است.فقط نگاهی به نام سازمان‌ها و ارگان‌هایی که مدام در رابطه با واردات موبایل به کشور تصمیم‌گیری می‌کنند، کافی است که تا به بلبشوی سیاست‌گذاری در اقتصاد و بازارهای ایران پی برد. چراکه موبایل یک بازار دارد و گویا ده‌ها متولی. گذشته از سازمان ملی استاندارد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا، وزارت ارتباطات، مجلس، گمرک، سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت و … از دیگر مدعیان تصمیم‌گیری در این حوزه هستند.

رئیس سازمان ملی استاندارد زیر حرفش زد!

نکته جالب توجه این است که پس از اعلام رجیستری آیفون 14، در همان نشست خبری گوشی تلفن همراه رئیس سازمان ملی استاندارد زنگ خورد و از صحبت‌های اسلام‌پناه با شخصی که گویا علی بهادری‌جهرمی، رئیس هیئت دولت، بود، مشخص شد او نباید خبر آزادسازی رجیستری و واردات آیفون 14 را در این نشست اعلام می‌کرد.

البته اسلام‌پناه در حالی که نشست خبری ادامه داشت و گفتگوی تلفنی‌اش به گوش خبرنگاران می‌رسید، اظهاراتش را تکذیب کرد و به بهادری‌جهرمی گفت که «نه؛ من نگفتم.»!

با توجه به این اتفاقات به نظر می‌رسد که رئیس سازمان ملی استاندارد زودتر از موعد از تصمیمی پرده برداشت که هیئت دولت در مورد آن به توافق رسیده است. موضوعی که با توجه به روند صعودی نرخ دلار در هفته جاری هم ممکن است معادلات بازار موبایل را بر هم بریزد.

قیمت آیفون 14 افزایش می‌یابد؟

بدین ترتیب با توجه به فرمولی که در بازار جریان دارد، احتمالاً پس از رجیستری آیفون 14، این مدل با افزایش قیمت مواجه شود و نرخ آیفون 13 روند نزولی بگیرد.

البته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم بلافاصله به اتفاقات امروز واکنش نشان داد و اعلام کرد تغییری در روال موجود ایجاد نشده و سری‌های 14 و 15 آیفون با جدیت در حال جمع‌آوری از بازار هستند.

همچنین محمدرضا عالیان، دبیر کنگره ملی موبایل ایران، پیش از این به تجارت‌نیوز اعلام کرد که با توجه به تغییر روزانه تصمیمات بازار موبایل هم شرایط مشابه بازار خودرو پیدا کرده و اکنون واردات سری‌های جدید آیفون به کلافی سردرگم تبدیل شده است. چنانکه کار چنان پیچیده شده که احتمالاً آزادسازی واردات آیفون هم نیاز به لایحه دولت و تصویب در مجلس و شورای نگهبان داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

74  −  64  =