پیشنهاد تاسیس بانک دانش‌بنیان توسط معاون علمی و فناوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تشریح راهبرد‌های جدید برای حمایت از صنایع دانش بنیان و توسعه هوش مصنوعی در کشور از ارائه پیشنهاد تاسیس بانک اعتبارات دانش بنیان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک روح الله دهقانی فیروزآبادی با اعلام این خبر به روزنامه اطلاعات گفت: در ۲ماه آینده بازار شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه افتتاح خواهد شد و اوراق برای تأمین مالی شرکت‌های دانش، بنیان برای اولین بار منتشر خواهد شد.

معاون علمی و فناوری گفت: بررسی های ما نشان می دهد که هم اینک حدود ۹۱۰۰ شرکت در حوزه دانش بنیان در کشور راه اندازی شده که تعداد آنها یقیناً تا پایان امسال از ۱۰ هزار شرکت فراتر خواهد رفت.

این تعداد شرکت علاوه بر آنکه نیازهای مالی متنوعی دارند، اما از بنیه اقتصادی خوبی هم برخوردارند که اگر مکانیزم تقویت این بنیه مالی ایجاد شود، می توان نیاز مالی همه شرکت های دانش بنیان را تأمین کرد.

دهقانی فیروز ابادی گفت: یکی از این مکانیزم های تقویتی، ایجاد یک بانک تخصصی برای ارائه تسهیلات ویژه به صنایع دانش بنیان و هوش مصنوعی است.

وی ادامه داد: برای سیستم فعلی بانکداری ایران بسیار دشوار است که وثایق غیرفیزیکی را به عنوان پشتوانه پرداخت تسهیلات بپذیرد.

بانک ها ما عموماً عادت دارند خانه، ماشین آلان و هر آنچه جنبه فیزیکی دارد را به عنوان ضمانت بازپرداخت تسهیلات بپذیرند و شاید اگر به آنها بگوئیم به یک ایده خلاق یا یک نرم افزار فاقد ماهیت فیزیکی تسهیلات پرداخت شود، بخوبی نپذیرند.از این رو به ایجاد یک بانک تخصصی ارائه تسهیلات در این حوزه نیاز داریم که منابع اولیه آن باید توسط خود شرکت های دانش بنیان تأمین شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ما به هیچ وجه دنبال راه اندازی و توسعه بانکداری دولتی نیستیم و بانک توسعه تسهیلات دانش بنیان باید توسط فعالان بخش خصوصی ایجاد شود.

با این وجود تضمین می کنیم که در صورت استقبال بخش خصوصی و تشکل های این حوزه از راه اندازی بانک تخصصی، به سرعت و بدون کمترین تشریفات اداری مجوز تاسیس چنین بانک اعتباری را از دولت اخذ کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  +    =  29