چرا بانک‌ها با پول ما به خودشان وام می‌دهند!

به چه حقی بانک‌ها با پول مردم به کارمندانشان تسهیلات و وام می‌دهند و از اعطای همین تسهیلات و وام به مردم سر باز می‌زنند؟بانک‌ها باید برای رفاه مردم کار کنند، نه اینکه برای خودشان سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فارس، اخیراً جمعی از مخاطبان، مطالبه‌ای را کرده‌اند: «بانک‌ها از بنگاهداری دور باشند». به عقیده ایشان، ورود بانک‌ها به بازار مسکن به عنوان یکی از مصادیق بنگاه‌داری، از عوامل بسیار اثرگذار بر گرانی مسکن است. جعفر بیگ‌لو سردبیر پویش مدعی شد: «بانک‌ها می‌توانند برای حفظ سرمایه خود، مسکن و سکه احتکار کنند و چون گردنشان کلفت است کسی نمی‌تواند با ایشان برخورد کند. همانطور که با سلطان سکه برخورد کردند و او را به سزای اعمالش رساندند، باید با محتکران مسکن یا بهتر است بگویم سلاطین مسکن نیز برخورد کنند!»

بیگ‌لو افزود: «چرا احتکار در بحث مسکن جرم‌انگاری نمی‌شود؟ یا اگر می‌شود، چرا برخورد نمی‌شود؟» او ادامه داد: «به چه حقی بانک‌ها با پول مردم به کارمندانشان تسهیلات و وام می‌دهند و از اعطای همین تسهیلات و وام به مردم سر باز می‌زنند؟» حامیان این پویش معتقدند: «بانک‌ها باید برای رفاه مردم کار کنند، نه اینکه برای خودشان سرمایه‌گذاری کنند.»
یکی از حامیان، به فرآیندهای پیچیده بانک‌ها برای اعطای وام اشاره کرد و گفت: «بانک‌ها باید طوری باشند که کار مردم را راه بیاندازند. الان اگر کسی بخواهد یک وام بگیرد باید یک دور هفت‌خوان رستم را پشت سر بگذارد!» او همچنین درباره سودهای هنگفتی که بانک‌ها روی بازپرداخت وام‌ها می‌گیرند، گفت: «آنها می‌گویند که ۱۸ درصد سود می‌گیرند، اما در عمل تا ۲۵ درصد هم از مردم سود می‌گیرند. بجای اینکه به فکر مردم باشند به فکر پر کردن جیب خودشان هستند!»

حامد یکی دیگر از حامیان پویش گفت: «روش متعارف به نحوی باید باشد که بانک‌ها نهایتا مبلغی را به عنوان کارمزد از متقاضیان خدمات بانکی، دریافت کنند نه اینکه بخواهند با پول مردم مثلا سکه یا مسکن بخرند که سود کنند.» وی درباره مقابله با این پدیده گفت: «باید یک ارگان بالادستی مقتدر باشد که با قاطعیت بر عملکرد بانک‌ها نظارت جدی و قوی داشته باشد، طوری که بانک‌ها از آن حرف‌شنوی داشته باشند.»

با تمام این حرف‌ها در دولت قبل بودند کسانی که حامی بنگاهداری بانک‌ها بودند. به عنوان مثال یکی از استانداران در جایی گفته بود: «بانک، بنگاه اقتصادی است نه صندوق مالی دولت!» یا رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرده بود: «بانک یک بنگاه اقتصادی است که باید با عرضه کالا و خدمات به بازار، به سود برسد!» در همان دولت قبل مقام معظم رهبری، در دو سال پیاپی ۹۶ و ۹۷ در جلسات با اعضای هیئت دولت وقت، بر جلوگیری از بنگاهداری بانک‌ها تاکید کردند.
اخیراً نیز پایین کشیدن دیوارنگاه میدان ولیعصر، که در آن به مسأله بنگاهداری انتقاد شده بود، واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  5  =