بنگاه‌های غیرمرتبط با فعالیت بانکی بانک‌ها باید واگذار شود

وزیر اقتصاد گفت: تمامی بنگاه‌های غیر مرتبط با فعالیت بانکی بانک‌ها در بخش دولتی، توسط دولت باید واگذار شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: در روزهای گذشته نشست سالانه بانک توسعه زیرساخت آسیایی بعد از ۴ سال در مصر برگزار شد. بیش از ۱۲۰ کشور دنیا عضو این بانک هستند. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران علی رغم مؤسس بودن در بانک توسعه زیرساخت آسیایی و سهامدار بودن، به دلیل کارشکنی برخی کشورهای ثالث نتوانست از منافع خودش استفاده کند.

وی افزود: مذاکرات خوبی با رئیس مبنی بر اینکه عقب ماندگی‌های گذشته کشور ما در زمینه استفاده از تسهیلات تأمین مالی پروژه‌ها استفاده شود، صورت گرفت.

وزیر اقتصاد گفت: رویکرد مثبت رئیس بانک اعلام شد و مقرر شد معاون ایشان ظرف ماه آینده به ایران سفر کند و ما حداقل در ۳ پروژه که مستندات آن کاملاً آماده است از ظرفیت این بانک استفاده کنیم و با معاون بانک به توافق برسیم و رسماً شروع به فعالیت کنیم.

وی افزود: همچنین در حاشیه نشست سالانه که بیش از ۱۰۰ کشور دنیا عضو بودند، فرصتی برای اعلام نظرات اقتصادی کشورمان و فرصتی برای مذاکرات دوجانبه با مقامات کشورهای اندونزی عراق هند و امثالهم پیش آمد.

خاندوزی گفت: همچنین بعد از سال‌ها وزرای اقتصاد ایران و مصر با یکدیگر دیدار کردند و استقبال بسیار گرمی از سوی وزیر مالیه مصر صورت گرفت. تقریباً تمامی پیشنهاداتی که ما برای احیای روابط فعالان اقتصادی مطرح کردیم موافقت کردند.

وی افزود: کمیته مشترک بین وزیر اقتصاد ایران و وزارت مالیه مصر انجام شد. همچنین ما یک بانک مشترک از دهه‌های گذشته بین ایران و مصر داشتیم که باز هم به خاطر کوتاهی که در گذشته وجود داشت، نتوانستیم از ظرفیت سهامداری خودمان در این بانک استفاده کنیم.

خاندوزی تصریح کرد: همچنین ۳۷ میلیون یورو معادل انباشت سود جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته که در دولت‌های قبل استفاده از آن‌نشده است، برای افزایش سرمایه در بانک ایران و مصر مورد تأیید قرار گرفت که سهم ایران در بانک کاهش پیدا نکند.

وی افزود: از ظرفیت بانک‌های مشترک برای تأمین مالی پروژه‌های مد نظر کشورها استفاده می‌کنیم.

خاندوزی همچنین در خصوص انتقادات مطرح شده از بنگاه‌داری بانک‌ها گفت: اراده جدی دولت و تاکید رئیس جمهور مبنی بر این است که تمامی بنگاه‌های غیر مرتبط با فعالیت بانکی بانک‌ها در بخش دولتی توسط دولت باید واگذار شود. در بخش غیر دولتی نیز با نظارت بانک مرکزی باید انجام شود.

وی افزود: برای اینکه تکلیف روشنی برای بانک‌های تحت مدیریت دولت داشته باشیم و فرمایش رهبری روی زمین نماند برنامه کاملاً دقیق به تفکیک هر بانک مشخص شده است. انشالله به زودی گزارش ۶ ماهه اول را مطرح خواهیم کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  10  =  1