جزئیات شکسته شدن طلسم صدور مجوز کارگزاری‌ها پس از ۱۳ سال

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس گفت: پس از ۱۳ سال، چندین موافقت اصولی برای تاسیس شرکت های کارگزاری طی دو سال گذشته صادر شده است، و تعداد ۱۰ شرکت کارگزاری به مرحله تاسیس و ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها رسیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک منوچهر میرزایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به ابلاغ قانون اصلاح مواد یک و 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 که به موجب آن تسهیلاتی برای صدور مجوزها تجویز کرده بود، گفت: پس از 13 سال، تعداد 10 شرکت کارگزاری به مرحله تاسیس و ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها رسیده‌اند.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: تعداد 7 شرکت کارگزاری هم به مرحله دریافت مجوزهای فعالیت رسیدند و برای هر کدام از این شرکت‌های کارگزاری جدید، مجوزهای فعالیت هشتگانه ای تعریف و صادر شده که شامل مجوز معاملات اوراق تامین مالی، مجوز معاملات کالا، اوراق مشتقه مبتنی بر اوراق بهادر و اوراق مشتقه مبتنی بر کالا، مجوز کال سنتر و مجوز معاملات برخط و مجوز مشاور عرضه و مجوز مشاور پذیرش اوراق بهادار است.

وی با اشاره به این که نسبت تعداد شرکت‌های کارگزاری و حجم معاملات قابل قیاس با سایر کشورها نیست، ادامه داد: شرایط دریافت، مجوز تاسیس و مجوز فعالیت به صورت دقیق، کامل و شفاف در دستورالعمل مربوطه در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه در دسترس فعالان بازار است.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس با تاکید به اینکه به هیچ عنوان در این پروسه نه بحث امضای طلایی مطرح است و نه اعمال سلیقه اشخاص، تصریح کرد: در حال حاضر کاربرهای مربوط به صدور مجوز تاسیس و فعالیت شرکت‌های کارگزاری و هم بقیه انواع نهادهای مالی که از سوی سازمان بورس تهیه و از سوی مرکز ملی تایید نهایی شده، در درگاه مجوزها به نشانی G4B.IR در دسترس است.

وی گفت: بنابرین هر فرد متقاضی بالقوه ای با مراجعه به مرکز ملی مجوزها یا تارنمای قوانین و مقررات بازار سرمایه می‌تواند به صورت شفاف و دقیق مشاهده کند که شرایط صدور مجوز هر کدام از انواع و اقسام نهادهای مالی از جمله شرکت های کارگزاری به چه صورت است.

میرزایی مطرح کرد: در حال حاضر بنا به حکم قانونی که ذکر شد، فرایند صدور مجوزهای کسب و کار به صورت متمرکز برای همه دستگاه‌های متولی صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور در حال انجام است و پس از مطالعه کاربرها و  شرایط، متقاضیان می‌توانند از طریق درگاه ملی، درخواست خود را برای صدور مجوز از جمله مجوزهای مربوط به تاسیس و فعالیت نهادهای مالی به سازمان بورس ارسال کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =