غیبت بانک ها در رکوردزنی دولت؛ بورس پیشتاز شد

بازار سرمایه در غیاب بانک ها به خریدار اصلی اوراق بدهی دولتی تبدیل شده است. دولت با فروش 17 همت اوراق در آخرین هفته تابستان توانست رکورد تازه ای را به ثبت برساند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، در چهارمین غیبت متوالی بانک ها، دولت بیشترین اوراق را به فروش رساند و رکوردزنی کرد.

در راستای عرضه تدریجی اوراق مالی اسلامی دولتی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (دولت) در تواترهای هفتگی، مرحله هشتم حراج این اوراق در سال 1402 برای فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی (نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه)، در هفته منتهی به 29 شهریور ‌ماه 1402 اجرا شد.

وزارات امور اقتصادی و دارایی در تازه‌ترین گزارش خود جزئیات هشتمین مرحله از حراج اوراق دولتی منتهی به هفته جاری یعنی 29 شهریور ماه را اعلام کرد.

دولت رکوردزنی کرد

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، دولت در هشتمین مرحله از عرضه اوراق بدهی خود که طی هفته جاری صورت گرفته توانست بیش از 17 همت اوراق به صورت حراج و تعهد پذیره‌نویسی به فروش برساند که این میزان فروش از ابتدای سال جاری بی‌سابقه بوده است.

این در حالی است که غیبت بانک‌ها طولانی‌تر شده و در این دوره از عرضه اوراق نیز، بانک‌ها برای چهارمین هفته متوالی مشارکتی نداشته و تمام تقاضاها از سوی بازار سرمایه صورت گرفته است.

تقاضای در بازار سرمایه برای اوراق با نمادهای «اراد 132» «اراد 133» و «اراد 134» بوده که همین میزان تقاضا به ترتیب با سودهای 25.4 درصد، 25.7 درصد و 24.6 درصد مورد پذیرش قرار گرفته است. نکته قابل توجه دیگر این است که در مرحله قبل نیز این اوراق با همین نرخ سود‌ها به فروش رسید و در هفته جاری نرخ سود اوراق عرضه شده تغییری نداشته است.

در هشتمین مرحله از فروش اوراق بدهی، دولت اولین مرحله پذیره‌نویسی اوراق در سال جاری را از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اجرا کرد و از این طریق 6 همت اوراق را به فروش رساند.

نرخ سود اوراق افزایش یافت

طی هفت مرحله حراج اوراق پیشین، دولت توانست 25.86 همت اوراق بفروشد؛ بنابراین با احتساب فروش اوراق در این مرحله و مراحل پیشین، تاکنون در مجموع 43.1 همت از طریق انتشار اوراق نقدی تامین مالی برای دولت ایجاد شده است.

پیش از این سهم بانک ها در خرید اوراق بدهی دولتی بیشتر از بورس ها بود. با برگزاری مرحله هشتم حراج اوراق بدهی دولتی، میزان مشارکت بورسی ها بالاتر آمده و 13 هزار و 500 میلیارد تومان بیشتر از بانک ها به ثبت رسید

در ادامه این گزارش نشان می‌دهد تامین مالی دولت در هشتمین مرحله از حراج اوراق بدهی  با نرخ سود بالاتری نسبت به دو مرحله قبلی بوده است. نرخ میانگین وزنی بهره موثر در هفته هشتم عرضه اوراق معادل 25.27 درصد بوده که نسبت به هفته قبل که معادل 25.2 درصد بوده، کمی بیشتر شده است.

نرخ سود اسمی اوراق متعهد پذیره‌نویسی نیز در این مرحله از فروش، معادل 20.5 درصد بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  75  =  82