توافق چین و آمریکا بر سر تشکیل کارگروه‌های مشترک اقتصادی و مالی

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد واشنگتن و پکن یک مکانیزم گفت‌وگوی جدید درباره مسائل مالی و اقتصادی را در تلاش برای بهبود و ایجاد ثبات در روابط که در سال‌های‌ اخیر تیره شد، ایجاد کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ‌وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد، ‌واشنگتن و پکن بر سر تشکیل کارگروه‌های اقتصادی و مالی دو کشور که با برگزاری منظم نشست‌ها به مذاکرات درباره سیاست‌ها و تبادل اطلاعات خواهند پرداخت توافق کردند.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، ‌ این اعلامیه در حالی منتشر شده که در فصل تابستان امسال سه عضو ارشد کابینه دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با هدف کاستن از تنش‌ها بر سر مسائل اقتصادی و ژئوپلتیکی با پکن که در طول سال‌های اخیر تشدید شدند، به چین سفر کردند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، این کارگروه‌های جدید «مجاری سازمان یافته مداوم برای بحث‌های صریح و اساسی» ایجاد خواهند کرد.

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، در چارچوب این مکانیزم جدید ارتباط اقتصادی و مالی، نمایندگان عضو کارگروه‌های آمریکایی به «جنت یلن»، وزیر خزانه داری آمریکا که در ماه ژوئیه به پکن سفر کرد گزارش خواهند داد و نمایندگان عضو کارگروه ‌های چین نیز که متعلق به وزارت دارایی و بانک خلق چین هستند به «هی لیفنگ»، معاون نخست وزیر چین درباره مذاکراتشان گزارش خواهند داد.

وزیر خزانه داری آمریکا در بیانیه ای گفت:‌ «این کار گروه‌ها به عنوان مجامعی مهم به منظور منتقل کردن علایق و نگرانی‌های آمریکا، حمایت از رقابت اقتصادی سالم بین دو کشور همراه با زمین بازی هموار برای اصناف و کارگران آمریکا، و پیشبرد همکاری بر سر چالش‌های جهان ایفای نقش خواهند کرد.»

به نوشته خبرگزاری رویترز، وزارت دارایی چین به عنوان همتای وزارت خزانه داری آمریکا نمایندگانش را در کارگروه اقتصادی چین-آمریکا شرکت داده و نمایندگان بانک خلق چین نیز در مقام همتای آن نمایندگانش را به کارگروه مالی آمریکا-چین می‌فرستد.

طبق بیانیه وزیر خزانه‌داری آمریکا، دو کارگروه مالی و اقتصادی آمریکا-چین «مرتبا نشست برگزار می‌کنند.»

یلن در جریان سفر ماه ژوئیه به چین به دیدار معاون نخست وزیر و دیگر مقامهای ارشد این کشور با هدف برقراری مجدد روابط در حوزه مسائل مالی و اقتصادی بعد از سالها تیرگی در این روابط رفت.

وزارت دارایی و بانک خلق چین با صدور بیانیه‌هایی تشکیل این کارگروه‌های اقتصادی و مالی را تایید کرده و هدف از تشکیل آنها را تقویت ارتباط وهمکاری در خصوص مسائل مربوط به آنها خواندند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  3