دلایل افزایش ارزش پول ملی و کاهش تورم در افغانستان چیست؟

بانک جهانی (WB) اخیراً گزارشی را منتشر کرده است که در آن به بهبودی اقتصاد افغانستان، به‌ویژه در مورد کاهش تورم و حفظ ارزش پول ملی پرداخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که نرخ تورم در افغانستان نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته و ارزش افغانی (واحد پول ملی در این کشور) در برابر سایر ارزها بالا رفته است. در نتیجه، هدف اولیه بانک مرکزی افغانستان که ثبات قیمت‌های داخلی است، محقق شده و به درستی مدیریت شده است. همچنان معلوم شد که بخش بانکی کشور در اثر تطبیق سیاست‌های مؤثر و محتاطانه بانک مرکزی این کشور بهبود یافته است.

در عین حال، بانک جهانی به افزایش تولیدات داخلی کشور، ایجاد فرصت‌های شغلی، پرداخت به موقع حقوق و امتیازات کارمندان، ارائه خدمات شهروندی باکیفیت، افزایش صادرات و درآمد ملی افغانستان و ایجاد فرصت‌های تجاری مناسب اشاره کرده است.

دلایل کاهش تورم از منظر بانک مرکزی افغانستان

به نقل از الجزیره، انتشار اینگونه گزارش‌ها که مبتنی بر ارزیابی‌ها و تحلیل‌های کارشناسی است، نشان می‌دهد که افغانستان در مسیر مثبت گام‌های سریع برمی‌دارد و امور اقتصادی به درستی مدیریت می‌شود.

بانک مرکزی افغانستان ضمن استقبال از تمامی نکات مثبت مبتنی بر حقایق عینی این گزارش، اطمینان دارد که تعامل مثبت جامعه جهانی با افغانستان، رفع محدودیت‌های جاری در بخش بانکی و فقدان انجماد ذخایر ارزی افغانستان موجب رشد بیشتر اقتصادی خواهد شد و به سمت تقویت و ثبات بیشتر سوق داده می‌شود.

با اشاره به گزارش بانک جهانی، رئیس بانک مرکزی افغانستان اطمینان می‌دهد که بانک متعهد به حفظ ثبات بخش مالی و بانکی با توجه به بهترین شیوه‌ها و استراتژی‌های نظارتی است و همچنان به اقدامات موثر و مفید برای کنترل تورم و حفظ ثبات افغانستان ادامه می‌دهد؛ تا زمانی که این کشور از نظر اقتصادی شکوفا شود.

ثبات پول ملی در افغانستان نتیجه چیست؟

اتحادیه صرافان سرای شهزاده در کابل می‌گوید که افزایش صادرات و سیاست پولی باعث ثبات پول افغانی شده است.

ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی در چند روز گذشته افزایش یافته است. دلار هم در حال کاهش است. یک دلار در حال حاضر با 84.1 پول افغانی مبادله می‌شود.

عبداللطیف نظری، معاون وزیر اقتصاد گفت: افزایش صادرات، حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از قاچاق دلار و ثبات پول افغانی از دلایل اصلی کاهش تورم در کشور است.

وی گفت: دلایلی که توانستیم نرخ تورم را کاهش دهیم افزایش صادرات و کاهش قیمت مواد غذایی و سوخت بود.

اقتصاددانان پیشنهاد کردند که تجارت افغانستان با کشورهای منطقه و جهان باید افزایش یابد تا اقتصاد این کشور بهبود یابد.

سیار قریشی، کارشناس اقتصادی اظهار کرد: «برای بهبود اقتصاد نیاز به تمرکز بر محصولات کشاورزی، صادرات و جذب سرمایه‌گذاری در کشور است. اقدامات اصلی ما باید حفظ تعادل بین صادرات و واردات باشد. دلیل ثابت ماندن پول افغانی در برابر دلار به دلیل صادرات خوب است.»

مولوی عبدالکبیر، سرپرست نخست‌وزیری، در نشستی با مقام‌های سابق نظامی گفت که افغانستان «به‌زودی» با پیشرفت در صنایع محصولات غذایی به خودکفایی خواهد رسید.

وی ادامه داد: «اگر اقتصاد مردم بهبود یابد، اقتصاد دولت نیز بهبود می‌یابد. زمانی که اقتصاد دولت بهبود یابد مشکلات موجود حل می شود.»

پیش از این، بانک جهانی در گزارشی گفته بود که چشم‌انداز اقتصادی در افغانستان در بازگشت جریان کمک‌ها تثبیت شده است و انتظار می‌رود رشد تولید در دو سال آینده مثبت شود.

با وجود تنش‌های حاکم در افغانستان، انتظارات برای رشد اقتصادی این کشور بسیار پایین‌تر از آن بود که اتفاق افتاده است. خروج دولت حاکم این کشور از انزوای اقتصادی موجب شکوفایی و بهبودی اوضاع اقتصادی افغانستان شده است.

حال باید دید که با توجه به روابط سیاسی و اقتصادی این کشور با سایر کشورهای منطقه و همچنین قدرت‌های غربی؛ آیا افغانستان به روند رو به رشد خود در زمینه پیشرفت و تعاملات اقتصادی ادامه می‌دهد یا خیر.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  −    =  69