پیش بینی بورس دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ / روند بازار سهام متعادل می‌شود؟

تالار شیشه‌ای در حال حاضر در فاز درجا زدن به سر می‌برد. پمپاژ خبر مثبت دیگری در جهت روند بازار، باعث کاهش تردید پیش آمده در دیدگاه سهامداران خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، بورس تهران در اولین روز هفته، سهامداران را غافلگیر کرد. معاملات شنبه بر خلاف پیش بینی بورس از دیدگاه کارشناسان، حجم منفی بالایی را تجربه کرد. در روز آغازین هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ملموس 0.99 رصدی، معادل 21 هزار و 337 واحدی، تا پله دو میلیون و 129 هزار واحدی کاهش یافت.

از سوی دیگر شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان تمام سهام است، نمایش موازی داشت و با افت 1.32 درصدی به ارتفاع 716 هزار واحدی رسید.

این روند با شدت کمتری در روز یکشنبه ادامه یافت و بورس را منفی کرد. در این روز ارزش معاملات خرد نیز در سطح ناامیدکننده چهار هزار میلیارد تومان قرار گرفت.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، تردید در دیدگاه صعودی اهالی بازار سرمایه کمتر می‌شود.

ارزش معاملات، دیگر فاکتور ارزیابی اوضاع بورس، پس از اولین روز معاملاتی شهریور، به کمترین میزان خود در این ماه رسیده است. کارشناسان تاکید دارند که تداوم این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای ادامه روند مثبت بازار سهام ضروری‌ست.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز یکشنبه حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس یکشنبه، خبر از خروج 406 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

خالص جریان ورود و خروج پول، کاهش چشمگیری نسبت به معاملات هفته گذشته را تجربه کرد. این موضوع به تعبیر کارشناسان تردیدی است که در دیدگاه میان‌مدتی اهالی بازار سهام پیش آمده و سمت خروج پول را تقویت کرده است.

کاهش نگرانی بورس از درگیری منطقه‌ای

بورس تهران پس از ریزش تاریخی در مردادماه 99، همواره محافظه‌کارانه و با احتیاط فراوان، روند‌های صعودی را گذرانده است. شناسایی سود سهامداران به سرعت پس از تنها چند روز مثبت، نمود کاملی از رفتار دست به عصای بورس تهران است.

آنچه از تحولات در مرزهای ارمنستان و آذربایجان به گوش می‌رسد، حکایت از حکم‌فرما شدن آرامش و توافق میان دو کشور دارد. دولت جمهوری آذربایجان و نیروهای ارمنستان در قره‌باغ درباره بازگشایی دو مسیر مورد مناقشه حمل و نقل از جمله یک مسیر کلیدی موسوم به کریدور لاچین، توافق کردند. این موضوع از آن جهت برای بازار سرمایه اهمیت دارد که نگرانی‌هایی در رابطه با درگیری ایران در تنش میان دو کشور بالا گرفته بود و گفته می‌شد بر فضای بازار اثرگذار بوده است.

از سوی دیگر اسکناس آمریکایی که روز گذشته ارقام مرز روانی 50 هزار تومان را نیز لمس کرده بود، روز یکشنبه در کانال 49 هزار تومان درجا زد. این مهم موضوع دیگری را در ضمیمه خود به سرمایه‌گذاران مخابره می‌کرد؛ دلار قصدی برای عقب‌نشینی بیشتر حتی تا کانال 48 هزار تومانی را ندارد.

پیش بینی بورس دوشنبه

شدت عرضه‌های سهام در بازار روز یکشنبه به وضوح کمتر از اولین روز هفته جاری بود با این حال این کاهش عرضه‌ها با کاهش حجم و ارزش معاملات نیز همراه بود. این موضوع نشان می‌دهد رفتار محتاطانه اهالی بورس از انگیزه آنان برای تقویت سمت خرید می‌کاهد. چرا که در حال حاضر دلایل منطقی و کافی به عنوان درایور برای صعودی شدن روند بازار وجود دارد؛ حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی از محاسبات قیمت پایه کالاها در بورس کالا، فرموله شدن نرخ خوراک صنایع و ثبات این قانون در پنج سال آتی و از سوی دیگر وضعیت مطلوب کامودیتی‌ها از جمله این موارد است.

از سوی دیگر نمی‌توان دیدگاه دیگر را انکار کرد. بورس تهران به شکل سنتی لیدرمحور بوده و همواره نیم‌نگاهی به وضعیت صنایع بزرگ بازار دارد. گروه خودرو و قطعات به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع کشور تاثیر زیادی روی سنتیمنت کلیت بازار داشته است.

در حال حاضر نیز بازار، اعتراض انجمن خودروسازان به تصمیمات معاون اول رئیس جمهوری و مواضع شورای رقابت در قبال افزایش قیمت خودرو را به دقت زیر نظر دارد. «احمد نعمت بخش»، دبیر انحمن خودروسازان طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: مخالفت معاون اول رئیس‌جمهوری با افزایش 70 درصدی قیمت خودرو در اردیبهشت‌ماه موجب تحمیل 9 هزار میلیارد تومان زیان به ایران‌خودرو در سه ماه ابتدایی امسال شد.

وی افزود: بر اساس محاسبات سازمان حمایت از سال ۱۴۰۰، قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا باید در اردیبهشت‌ماه امسال حدود ۷۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد اما متاسفانه با دخالت آقای مخبر افزایش میانگین ۲۹‌ درصدی برای محصولات خودروسازان اعمال شد.

تالار شیشه‌ای در حال حاضر در فاز درجا زدن به سر می‌برد. پمپاژ خبر مثبت دیگری در جهت روند بازار، باعث کاهش تردید پیش آمده در دیدگاه سهامداران خواهد شد. در رابطه با پیش بینی بورس دوشنبه، کارشناسان معتقدند، به نظر نمی‌رسد جدال میان خریداران و فروشندگان برنده مطلقی داشته باشد و به احتمال فراوان تعادل در معاملات مشهود خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  7  =  1