مدیریت تغییر/ سایه های ناتراز و یارانِ در خطر/ مسیریابی هوش مصنوعی در اقلیم بانکداری

شصت و دومین شماره از نشریه بانکداری آینده منتشر شد

شصت و دومین شماره از نشریه بانکداری آینده در قالب 5 پرونده و موضوعاتی از جمله پرداخت یاران؛ اکنون و آینده/ هوش مصنوعی در آینده پرچالش/ نقدینگی بانک ها در گذرگاه 1402 و همچنین مرور کارنامه بانک سینا در 100 صفحه به سردبیری محمود فراهانی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شصت و دومین شماره از نشریه بانکداری آینده در قالب 5 پرونده و 100 صفحه به سردبیری محمود فراهانی منتشر شد. در بخش سرمقاله این شماره علیرضا جلالی فراهانی؛ مدیر امور مرکز تحقیقات و تحول استراتژیک بانک ملت در یادداشتی به ظرفیت های تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی بانک ها پرداخته و در سرمقاله دوم نیز محمود فراهانی در یادداشتی بوم بانکداری را به قلم تحریر درآورده است.

در شصت و دومین شماره از نشریه بانکداری آینده می خوانیم:

یارانی برای نوآوری

اقلیم پرداخت در ایران همواره مورد گزند پیرامونی ها بوده است. چنین شرایطی باعث شده تا این صنعت برای موقعیت های مختلف دست به نوآوری هایی بزند از جمله تولد فین تک های پرداخت که به شکل رسمی پرداخت یار می گوییم. این بازیگران اما دقیقا کجای اقلیم پرداخت قرار دارند؟ در این پرونده و در میزگردی

که با موضوع «پرداخت یاری، اکنون آینده» اختصاص یافت آقایان محمدرضا مانی یکتا، مدیر اداره نظارت بر نظام های پرداخت بانک مرکزی؛ فرهاد فائز، مدیرعامل شاپرک؛ محمدمهدی تقی پور، مدیرعامل به پرداخت ملت و محمدمهدی شریعتمدار، مدیرعامل جیبیت به بیان نظرات خود پرداختند.

همچنین در گزارش های این پرونده نیز به مباحث «افق 2023/ آینده پیمنت در چشم انداز 2025 و فراتر از آن» و « شطرنج بازارآرایی/ بازنگری در حرکتهای بعدی در پرداخت های جهانی» پرداخته شد.

در اقلیم تغییر/ سینا در فصلی دیگر

بانک سینا در فصل جدید قصد دارد در قالب یک نقشه راه سه ساله بانکداری را ترجمانی دیگر کند. این بانک با توجه به اکوسیستم ویژه ای که درآن تنفس می کند قادر است مدلی از مدیریت تغییر را اجرا کند که برای دیگر بانک ها نیز الگوی مناسبی باشد. در همین راستا در پرونده دوم طی گفت وگو با دکتر غلامرضا فتحعلی،مدیرعامل بانک سینا محور اصلی اقدامات بانک سینا در افق سه ساله، و اجرای برنامه ها و پروژه های طرح راهبردی کسب وکار بانک به تفصیل بیان شده است.

همچنین در ادامه در گزارشی به عملکرد مقایسه ای بانک سینا طی دو سال اخیر پرداخته شده است. در انتهای این پرونده نیز در مقاله ای آینده خدمات مالی و نحوه پوست اندازی بانکداری باز مورد بررسی قرار گرفته است.

نقدینگی چالشی برای تمام فصول

این روزها به دلیل شرایط خاص بازار و نرخ بهره نزدیک 50 درصد در بازار و همچنین سیاست هایی که نهاد ناظر در دستور کار قرار داده شرایط را برای مدیریت نقدینگی در بانک ها سخت و پیچیده کرده است. در چنین شرایطی تمهید چیست؟

در سومین پرونده از این شماره طی میزگردی با حضور دکتر سیدکاظم چاوشی؛ نائب رئیس هیأت مدیره بانک ملت و دکتر پیمان مولوی؛ اقتصاددان مشکلات و فرصت های بانک ها را در بزرگراه پرچالش نقدینگی بررسی کردیم.

در ادامه بررسی کرده ایم که چرا بانک جهانی در زمینه تغییرات اقلیمی موفق نشده است. در انتهای این پرونده نیز طی گزارشی، سقوط بانک سیلیکون ولی و پیامدهای آن برای صنعت بانکداری مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل بی هوشی

هوش مصنوعی عنوان پرونده چهارم از این شماره نشریه بانکداری آینده بود. به همان میزان که هوش مصنوعی توسعه پیدا می کند پیرو آن بانکداری و صنایع خدمات مالی نیز از این کلان روند تاثیر می پذیرند. این تاثیر پذیری به معنی خلع ید انسان در فرایندهای بانکداری و مالی است. در چنین شرایطی خاموشان چه خواهند کرد؟

در میزگرد «مسیر یابی هوش مصنوعی در اقلیم بانکداری» که با حضور مهدی نمازی، مدیر پژوهش و نوآوری شرکت خدمات انفورماتیک؛ امیر بهداد سلامی، رییس گروه مشاوره معاونت نوآوری شرکت خدمات انفورماتیک؛ شهره طباطبایی سیفی، رییس گروه هوش مصنوعی شرکت خدمات انفورماتیک؛ محمدرضا معبودیان رییس کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نصر و نیما شمساپور، مدیرعامل شرکت یوآیدی در بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ و در غرفه بانکداری آینده برگزار شد، این عزیزان به بررسی کاربردها، چالشها و فرصتهای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری پرداختند.

در ادامه در مقاله ای بررسی شده که اضلاع یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و بانکداری چگونه به هم می رسند.

انسان در ترازوی AI، عنوان پنل بعدی است که در این پرونده واقعیت، انسان و بانکداری در ترازوی هوش مصنوعی به بحث گذاشته شده است. اعضای پنل را آقایان سعيد احمدی پویا؛ مدیرعامل ققنوس، علی رحیمی پور؛ معاون توسعه کسب وکار بهسازان ملت و عباس رنجبر، متخصص و پژوهشگر هوش مصنوعی و بلاکچین تشکیل می دهند.

در انتهای این پرونده نیز بخش هایی از کتاب مختصات رهبر نوآور نوشته پل السون امده که خالی از لطف نیست.

سیلی ها و صورت ها

پرونده آخر این شماره از نشریه بانکداری آینده طی چند گزارش نگاهی به عملکرد صورت های مالی بانک ها، هلدینگ های فناوری بانکی و شرکت های پرداخت بورسی در سال 1401 دارد.

در گزارش اول به عملکرد تفکیکی بانک ها شامل سود و زیان خالص و خالص جریان وجه نقد عملیاتی بانک ها پرداخته شده است.

در ادامه عملکرد شرکت های حوزه انفورماتیک در بورس مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در گزارش سوم نیز کارنامه شرکت های پرداخت الکترونیک مورد تحلیل قرار گرفته است.

در انتها نیز طی مقاله ای به این موضوع پرداخته شده که چگونه تامین مالی پایدار در پنج سال اخیر به موضوع اصلی بانک ها تبدیل شده است.

درباره ماهنامه

ماهنامه بانکداری آینده به صاحب امتیاز، مدیرمسئول و سردبیری محمود فراهانی منتشر می شود و نویسندگان این شماره را حسن خضوعی، حسین عابدی، مسعود اسکندری، عاطفه هاشمی تشکیل می دهند.

مهدی قربانی تبار مدیر هنری و حسین غیوری نیز مدیر اجرایی است. مسئولیت عکاسی و تصویربردای نیز بر عهده سعید عامری، فائزه حمیدیا و نسترن دادجو قرار دارد.

ویراستاری ماهنامه را عاطفه هاشمی و ویرایش تصاویر را علیرضا تاجیک عهده دار هستند.

مسئول روابط عمومی، بازرگانی و امور مشترکین نیز لادن قناد با شماره 88644303 است.

نشانی سایت: ebinews.com

ایمیل: bankdariayande@gmail.com

شماره 88644304 نیز جهت سفارش محتوا، آگهی رپورتاژ، تبلیغات و همچنین اشتراک ماهنامه پیش بینی شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  8