به ازای هر ایرانی ۵ کارت بانکی صادر شده است

تعداد کل کارت‌های صادره شبکه بانکی کشور در پایان سال گذشته به بیش از 445 میلیون فقره رسیده است. به طور میانگین به ازای هر فرد حداقل 5 کارت از سوی سیستم بانکی کشور صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، بانک ملی بیشترین کارت برداشت یا همان کارت عابر بانک را صادر کرده است.

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، تعداد کل کارت‌های صادره شبکه بانکی کشور در پایان سال گذشته به بیش از 445 میلیون فقره رسیده است. با فرض جمعیت 85 میلیون نفری کشور می‌توان گفت به طور میانگین به ازای هر فرد حداقل 5 کارت از سوی سیستم بانکی کشور صادر شده است.

بانک‌های کشور پنج نوع کارت برداشت، اعتباری، هدیه و پول الکترونیک صادر می‌کنند که سهم کارت‌های برداشت بیش از دیگر کارت‌ها است.

کارت‌های برداشت درواقع همان کارت‌های رایج عابربانک است که هر بانک برای برداشت پول از حساب برای هر فرد دارنده حساب بانکی صادر می‌کند.

بر اساس این گزارش حدود دو سوم (64 درصد) کارت‌های صادر شده بانک‌ها را کارت‌های برداشت تشکیل می‌دهد. تا پایان سال گذشته بیش از 285 میلون کارت برداشت از سوی بانک‌ها صادر شده است.

کارت‌های خرید یا هدیه نیز با سهم 34.4 درصدی در جایگاه دوم و کارت‌های اعتباری نیز با سهم یک درصدی در جایگاه چهارم قرار دارد.

کارت اعتباری نوعی کارت بانکی است که استفاده کنندگان خدمات و یا خریداران کالا، بدون سپرده گذاری و تنها با میزان اعتبار ریالی از پیش تعیین شده از آن برای پرداخت صورت حساب خود استفاده می‌کنند، به بیان دیگر کارت‌های اعتباری نوعی وام غیر نقدی بوده که با اعتبار اختصاص داده شده از سوی بانک عامل، فرد از آن استفاده کرده و در آینده و زمان مشخص شده اقدام به تسویه می‌کند.

کمترین میزان کارتی که از سوی بانک‌ها صادر شده نیز مربوط به کارت‌های پول الکترونیک است سهمی 0.5 درصدی از کارت‌های بانکی را دارد، این نوع کارت تنها از سوی دو بانک شهر و ملت تاکنون صادر شده است.

بانک ملی در صدر صادرکننده کارت بانکی

آمارها نشان می‌دهد در میان بانک‌های کشور بیشترین کارت برداشت یا همان کارت عابربانک توسط بانک ملی صادر شده، به طوری که این بانک تا پایان اسفند سال گذشته بیش از 51 میلیون کارت برداشت صادر کرده است.

بانک‌های صادرات و ملت نیز هرکدام به ترتیب با صدور 35 و 33 میلیون کارت برداشت در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کمترین میزان کارت برداشت صادر شده نیز مربوط به بانک خاورمیانه بوده، این بانک تا پایان اسفند سال گذشته 25 هزار کارت برداشت صادر کرده است.

نکته قابل توجه این است که حدود 24 درصد کارت‌های برداشت صادر شده مربوط به استان تهران و 76 درصد دیگر به سایر استان‌ها تعلق دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  10  =