افزایش قیمت طلا خلاف جهت بازار | قیمت طلا چقدر گران شد؟

در روند کاهشی بازارهای مالی، قیمت طلا رو به افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت نیوز بر اساس گزارش خبرملت، قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ روندی کاهشی را طی کرده است. از ابتدای سال ۱۴۰۲ قیمت طلا حدود 400 هزار تومان کاهش پیدا کرده است. قیمت طلا در سال گذشته تا مرز گرمی سه میلیون تومان هم رفت اما به مرور روند کاهشی آغاز شد. در هفته‌های اخیر قیمت طلا بین دو کانال دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در حال رفت و برگشت بوده است. تازه‌ترین خبر درباره قیمت طلا را در ادامه بخوانید.

روز گذشته قیمت طلا و سکه در دو روند متفاوت از یکدیگر بسته شدند. طلا افزایشی شد و سکه دو روند را در قطعات مختلف داشت. کارشناسان اقتصادی همچنان بازار فلز زرد را رکودی می‌دانند و امیدوارند با پایان ۶ ماهه نخست سال جاری این بازار با تقاضای جدید همراه شود و معاملات طلا جان دوباره‌ای بگیرد.

در جدول زیر قیمت طلا و انواع قطعات سکه در لحظه گشایش بازار امروز قابل مشاهده است.

 

فعالان صنفی به مردم توصیه می‌‌کنند در هر زمانی که تصمیم به خرید دارند، خرید خود را انجام دهند. تحلیلگران اقتصادی نیز معتقدند فعلا نوسانات قیمت طلای جهانی چندان چشمگیر نیست و بر روند قیمت بازار طلای داخلی تاثیر چندانی ندارد.

افزایش قیمت سکه بهار آزادی

دیروز ۱۳ شهریور قیمت سکه امامی با کاهش ۶۱ هزار تومانی با قیمت ۲۸ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان معامله شد. سکه بهار تنها قطعه افزایشی دیروز بود. این قطعه با افزایش پنج هزار تومانی با رقم ۲۵ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان مبادله شد.

دیروز سکه‌های نیم و ربع ‌کاهش ۵۰ هزار تومانی داشتند و به ترتیب با قیمت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شدند.

گفتنی است سکه گرمی بدون تغییر قیمت و در کف کانال ۶ میلیون تومانی معامله شد.

افزایش قیمت طلا در روند کاهشی بازارهای مالی

روز گذشته قیمت طلا افزایش داشت. هر مثقال طلا، افزایش ۴۲ هزار تومانی داشت و با رقم ۱۰ میلیون و ۲۷۵ هزارتومان معامله شد. طلا نیز با افزایش هشت هزار تومانی به قیمت دو میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسید. طلای دست دوم نیز به قیمت دو میلیون ۳۳۹ هزار تومان رسید.

در سیزدهمین روز از شهریور حباب قطعات سکه روند متوازنی نداشت. حباب سکه بهار و گرمی به ترتیب افزایش‌های ۵۳ و ۶ هزار تومانی داشتند. حباب سکه‌های امامی هفت هزار تومان، نیم‌ ۲۹ هزار تومان و ربع ۴۰ هزار تومان کاهش داشت.

قیمت طلا

پیش بینی قیمت طلا و سکه تا پایان تابستان

قیمت طلا امروز شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲، کار خود را از پله دو میلیون و ۳۲۹ هزار تومان شروع کرد و تا ظهر حداقل هفت هزار تومان پیش رفت. این اتفاق قابل پیش‌بینی بود و حتی انتظار داشتیم با توجه به افزایش ۲۵ دلاری بهای انس جهانی، طلا بیشتر از این‌ها جسارت به‌خرج دهد.

طلا، ولی در شروع هفته محافظه‌کارانه و دست به‌عصا حرکت می‌کند. ظاهرا تصمیم گرفته با توجه به تداوم وضعیت نیمه‌تعطیل بازار داخلی، فعلا مرتکب ریسک نشود. در کوتاه‌مدت حداکثر جایگاهی که می‌توان برای طلا در نظر گرفت، پله دو میلیون و ۳۷۵ هزار تومان است که چشم‌انداز چشمگیری نیست در عوض اگر بلندپروازی‌ها شکست بخورند و نوبت تنبیه برسد، قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار قطعا تا کف کانال دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ریزش خواهد کرد.

بازار سکه، چون نیازمند تحرک است، استراتژی متفاوتی در پیش گرفته. قیمت سکه امامی امروز در نیمه اول معاملات به ۲۸ میلیون و ۱۴۴ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۲۵ میلیون و ۳۰۵ هزار تومان خریدوفروش می‌شود و قیمت نیم‌سکه و ربع سکه به ترتیب حدود ۱۵ میلیون ۲۰ هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان است. قیمت سکه گرمی فعلا در محدوده پنج میلیون و ۹۳۰ هزار تومان قرار دارد. قیمت طلا و انواع سکه در روز‌های سپری شده از شهریور ۱۴۰۲، نوسان کم‌دامنه‌ای را پشت سر گذاشته است که بین نیم‌درصد تا ۱.۲ درصد برآورد می‌شود. دلار در این مدت تقریبا ثابت مانده، اما نباید از دو عامل تعیین‌کننده دیگر غفلت کرد.

قیمت جهانی طلا ظرف ۱۰ روز گذشته، حدود ۲۵ دلار بالا رفته؛ چنانچه در پایان سفر‌های اربعین، تقاضای جدیدی برای دلار شکل بگیرد، سکه و طلا ۱۸ عیار نیز چاره‌ای جز اطاعت و پیروی از روند عمومی بازار نخواهند داشت. اضافه‌شدن بار تقاضای خرید سنتی عروس و داماد‌ها در پایان محرم و صفر سرعت این فرآیند را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بهترین فرصت خرید طلا به احتمال زیاد تا پایان همین هفته خواهد بود.

افزایش قیمت طلا در راه است؟

عبادالله محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه با تاکید بر روند باثبات قیمت طلا و سکه از ابتدای سال جاری تا کنون به تجارت‌نیوز گفت: «بازار طلا با وجود رکود تقاضا در روند کاهشی قیمت قرار گرفته است. گفتنی است سیگنال‌های مساعد سیاسی نیز به بازار تزریق و مانع رشد قیمت در بازار فلز زرد شده است.»

وی با ابراز خرسندی از روند باثبات قیمت در بازار طلا خاطرنشان کرد: «امیدواریم این روند در بازار همچنان ادامه داشته باشد و اقتصاد کشور به سمت ثبات پیش برود.»

این کارشناس بازار طلا در ادامه گفت: «بالاترین سطح قیمت طلا در ۶ ماه گذشت رقم ۱۰ میلیون ۲۰۰ هزار تومان و پایین‌ترین سطح قیمت مبلغ ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. گفتنی است با فرا رسیدن ماه‌های محرم و صفر، روند تقاضا و قیمت در بازار طلا کاهش بیشتری داشته است.»

محمدولی در خصوص روند قیمت در بازار فلز زرد بعد از ماه صفر گفت:‌ «به نظر می‌رسد قیمت طلا با روندی ملایم افزایشی شود. این در حالی است که نوسانات قیمت دلار نیز می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت طلا داشته باشد.»

وی افزود: «هر اندازه که قیمت دلار واقعی‌ باشد، قیمت طلا و سکه نیز واقعی‌تر خواهد شد.»

قیمت طلا

قیمت طلا تابع مسائل سیاسی و جهانی است

همچنین محمد کشتی‌آرا فعال بازار طلا و جواهر و مقام صنفی سابق با اشاره به تشدید روند خنثی در بازار طلا طی ماه‌های محرم و صفر به تجارت‌نیوز گفت: «در مدت یادشده قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان داشته و طلای جهانی نیز تقریبا روند خنثی را پشت سر گذاشته است؛ در نتیجه فاکتورهای تعیین قیمت طلا و سکه در دو ماه گذشته روند باثباتی داشته است.»

وی با اشاره به تغییر کانال پیاپی قیمت طلا و سکه خاطرنشان کرد: «نوسانات در بازار طلا و ارز جزئی و طبیعی است. این در حالی است که برخلاف سایر بازارها نوسانات کاهشی قیمت، در بازار فلز زرد سرمایه‌گذاری و میل به خرید طلا را افزایش نداده است.»

وی در ادامه افزود: «در شرایط رکودی قرار داریم و تقاضایی در بازار طلا وجود ندارد. در نتیجه حبابی هم شکل نگرفته است. با توجه به اینکه نوسانات ماه‌های اخیر نیز نیم تا دو درصدی بوده است.»

کشتی‌آرا با توجه به روند بازار و قیمت طلا و سکه در خصوص ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار گفت: «شرایط برای سرمایه‌گذاری در حوزه طلا مناسب است. زیرا بازار در ثبات و آرامش قرار دارد و زمان مناسبی برای انجام هر نوع معامله‌ای در بازار فلز زرد است.»

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه در بازار طلا و سکه قیمت‌گذاری قابل پیش بینی نیست، گفت: «روند قیمت در این بازار تابع مسائل سیاسی و جهانی است که قابلیت پیش‌بینی ندارد.»

قیمت طلا

بذرافشان: نوسان قیمت طلا بین ۲ تا ۵ درصد خواهد بود

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز به تجارت‌نیوز گفت: «در بازارهای داخلی قیمت سکه و طلا طی هفته گذشته و روزهای ‌جاری اندکی صعودی شد. این در حالی است که طی هفته گذشته افزایش ٢۵ دلاری انس جهانی طلا را نیز داشتیم.»

وی با اشاره به ماه صفر و کاهش تقاضا در این ماه افزود: «با وجود کاهش تقاضا همچنان رکود بر بازار حاکم است و نسبت به افزایش قیمت اونس جهانی طلا، قیمت سکه و طلا در بازار داخل نوسان افزایشی کمتری را تجربه کرده است.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه تاکید کرد: «این روند کاهشی قیمت از ابتدای سال بر بازار حاکم بوده و حتی بسیاری از تحلیلگران نیز انتظار این میزان افت قیمت را نداشتند.»

وی افزود: «احتمال نوسان افزایشی برای روزهای آینده کم است. نهایتا نوسان بین ۲ تا ۵ درصدی را در بازار شاهد باشیم. این در حالی است که بازار متاثر از انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی مثبت در رابطه با برجام و آزادسازی پول‌های ایران کاهش تقاضا و کاهش قیمت نسبتا زیادی داشته است.»

این مقام صنفی افزود: «در ماه محرم و صفر، رکود در بازار طلا تشدید شد و تقاضا به حداقل خود رسیده است. بازار در ثبات و به‌ دور از هرگونه التهاب قرار دارد.»

قیمت طلا

چشم‌انداز قیمت طلا و سکه، چندان تورمی نیست

مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی با اشاره به اثر ریتم کاهشی قیمت دلار بر بازار طلا و سکه به تجارت‌نیوز گفت: «به نظر می‌رسد آینده چشم‌انداز تورمی فعلا خیلی بزرگ و وحشتناک دیده نمی‌شود.»

وی با اشاره به روند کاهش قیمت دلار و همگرایی طلا با این بازار گفت: «در مورد قیمت سکه امامی به‌عنوان متری از رفتار دلار، در منطقه ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، شاهد واکنش این قطعه بودیم. به نظر می‌رسد برای خریداران بازار طلا، تعادل در بازار در منطقه‌ حال حاضر در حال شکل‌گیری است.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بازارهای مالی در انتظار اخبار مهمی هستند تا بتواند جهت حرکت بازار را وضوح ببخشند، خاطرنشان کرد: «در صورت تزریق اخبار مساعد به بازار می‌توانیم شاهد قیمت ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی نیز برای قیمت سکه امامی باشیم و از آن منطقه نگاه معاملاتی بهتری داشته باشیم.»

دیبا در ادامه افزود: «بازار فلز زرد متاثر از اخبار سیاسی واکنش نشان می‌دهد. این در حالی است که منطقه ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی منطقه دیگری است که باید تحت تاثیر رفتار خبری بازار ببینیم چه واکنشی از خود نشان می‌دهد.»

قیمت طلا

کاهش شدید قیمت طلا در ماه‌های گذشته

برخلاف روزهای گذشته که قیمت طلا و سکه چندان نوسان نداشته، در ماه‌های پیشین قیمت طلا و سکه با کاهش شدید مواجه شده بود.

بررسی بازار طلا و سکه نشان می‌دهد در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۶۸۸ هزار تومان بود که این رقم در ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ به ۲ میلیون و ۲۹۳ هزار تومان کاهش پیدا کرده است یعنی حدود ۳۹۵ هزار تومان. سکه تمام نیز در این مدت از ۲۹ و ۸۰۰ هزار تومان به ۲۷ میلیون ۷۸۸ هزار تومان رسیده که کاهش ۲ میلیون تومانی را نشان می‌دهد که این رقام در طی ۵ ماه اخیر با فراز و نشیب‌های مختلفی داشت اما تقریبا در طی ۵ ماه اخیر بازار با شوک‌های قیمتی مواجه نشد.

محمدکشتی‌آرای کارشناس بازار طلا درباره آخرین وضعیت قیمت‌ها به اقتصاد آنلاین می‌گوید: هفته گذشته قیمت جهانی و فلزات دیگر سیر نزولی پیدا کرد و قیمت انس جهانی ۳۰ دلار کاهش یافت سیر صعودی قیمت ارز هم متوقف شد به همین دلیل قیمت طلا و سکه نزولی شد که این سر نزولی به صورت شوک نبود و قیمت‌ها با شیب ملایم روبه کاهش بود.

او با اشاره به اینکه بازار طلا و سکه در رکود قرار دارد و دادستدها به دلیل ایام محرم و صفر کاهش پیدا کرده است اما وضعیت مناسب است؛ اظهار کرد: از اتفاقات مثبت این بود که بازار آرام و با ثبات است و هیجاناتات  کاذب در آن مشاهده نمی‌شود که همین وضعیت باعث کاهش حباب سکه ۳۰۰ هزار تومانی حباب سکه در هفته گذشته و رسیدن آن به ۵ میلیون ۳۰۰ هزار تومان شد.

یکی از مسائلی که در ماه‌های به نظر می‌رسید می‌تواند در بازار طلای داخلی اثرگذار باشد آزادسازی منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف بود اما زمانی از زمان اعلام اخبار آزادسازی این منابع قیمت طلای ۱۸ عیار حدود ۵۰ هزار تومان کاهش یافته است در همین رابطه کشتی‌آرای اشاره می‌کند که این کاهش قیمت همان تاثیر آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی است.

وی درباره ادامه این روند هم می‌گوید: اثر این اتفاق در بازار تمام شده و در روزهای آینده قیمت‌ها در بازار با همین روند کنونی ادامه خواهد یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

95  ⁄  19  =