سیاستگذاری و نظارت هوشمند بانک مرکزی در حوزه بانکداری دیجیتال

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در همایش ملی تحول دیجیتالی در صنعت بانکداری ‌مهمترین اولویت‌ها و راهبردهای بانک مرکزی در حوزه بانکداری دیجیتال را سیاست گذاری و نظارت بر عملکرد ابزارهای فناوری دیجیتال در این حوزه عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی؛ معاون فناوری‌های نوین معاون داده‌های باز (open data) را یکی از مهم‌ترین حوزه‌های بانکداری دیجیتال معرفی کرد و گفت: رویکرد بانک مرکزی در این حوزه رویکرد توسعه‌ای ست و کارشناسان بر روی مباحث حقوقی و امنیتی توسعه داده‌های باز در صنعت بانکداری در حال بحث و بررسی هستند.

محرمیان بانکداری باز(open banking) را دیگر حوزه‌ای دانست که بانک مرکزی قصد ورود در سیاست گذاری آن را دارد و اظهار داشت: سیاست گذاری در این حوزه با تمرکز بر ریسک‌ها به گونه‌ای انجام خواهد شد که کمترین ریسک را متوجه بازار و مشتریان کند.

وی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۳ مقررات فعالیت در این حوزه به صورت نظام مند تدوین در اختیار فعالان گذاشته می‌شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه در حوزه پرداخت وضعیت بسیار مطلوبی داریم و از کشورهای پیشرو در این حوزه هستیم، اظهار داشت: در حوزه نظام‌های پرداخت رویکرد بانک مرکزی ارائه و معرفی خدمات نوآورانه به شبکه بانکی و مشتریان است.محرمیان لندتک‌ها را دیگر حوزه نظارتی بانک مرکزی در بخش فناوری اطلاعات برشمرد و گفت: این حوزه نیازمند تنظیم گری است و بانک مرکزی در تعامل با فعالان و سازمان‌های مرتبط با آن به این حوزه ورود خواهد کرد و تنظیم گری و سیاست گذاری در حوزه لندتک‌ها از مهم‌ترین برنامه‌های بانک مرکزی به شمار می‌رود و هدف ما بهره‌گیری گسترده از ظرفیت‌های این حوزه در ارائه خدمات در شبکه بانکی است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اعتبارسنجی افزود: در سال‌های اخیر اعتبارسنجی یکی از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی بوده است و با توجه به اشکالات موجود در مدل اعتبارسنجی که بیش از ۶۰ درصد جمعیت را در بر نمی‌گرفت به سمت طراحی مدل جدیدی از اعتبارسنجی حرکت کردیم و با تغییرات ایجاد شده سطح پوشش افراد در این مدل به بیش از ۸۷ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده هدف ما این است که سطح پوشش این مدل اعتبارسنجی را به ۱۰۰ درصد رسانده و هر ایرانی دارای یک نمره اعتبارسنجی در شبکه بانکی باشد.

محرمیان ساماندهی به بازار رمز ارزها را از دیگر دغدغه‌های بانک مرکزی خواند و گفت: با توجه به مقررات گذاری انجام شده، در حوزه استخراج رمز ارزها هیچ مشکلی وجود ندارد و استخراج رمز ارز به بحث ارزآوری در کشور کمک می کند.

معاون فناوری های نوین افزود: در بحث مبادله از طریق رصد دقیق تراکنش های رمز ارزی در حال بررسی برای شفاف سازی و مقررات گذاری در این حوزه هستیم‌‌.

محرمیان خاطر نشان کرد: همچنین در حوزه پرداخت مانند بسیاری از کشورهای دنیا پرداخت از طریق رمز ارزها را به رسمیت نمی‌شناسیم.

همایش ملی تحول دیجیتالی در صنعت بانکداری با هدف ارائه مفاهیم و دانش های مبتنی بر فناوری های نوین در صنعت بانکداری؛کمک به بهبود و تسریع فعالیت های دیجیتالی شدن در بانک ها؛ارائه مدل ها و تجربه های برتر دیجیتالی شدن بانک ها در سطح ملی و بین المللی31 مردادماه با حضور فعالان و صاحب نظران این حوزه برگزار شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

33  +    =  38