پیش بینی بورس امروز ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

ناظران معتقدند معامله گران و سهامداران در انتظار تعیین تکلیف نرخ گاز صنایع و پتروشیمی‌ها و مشخص شدن برنامه دولت برای مدیریت انرژی هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از دنیای معدن، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه می‌روند که روز چهارشنبه حجم افت شدید کرد و شاخص کل بورس تهران نیز به نزول ادامه داد.

 

برای پیش بینی بورس امروز –شنبه ۲۸ مرداد- به روند بازار سهام در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل افت ۴ هزار و ۴۸۶ واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن نیز ۲ هزار و ۱۵۹ واحد پایین آمد. شاخص کل فرابورس ۹۴ واحد ریزش کرد و شاخص هم وزن فرابورس ۵۹۵ واحد کاهش پیدا کرد.

 

در پایان معاملات روز چهارشنبه، ۱۵۱ نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام ۳۵۳ نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، ۳۰ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۰ درصد بازار افت قیمت داشتند.

 

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت لیزینگ خودرو غدیر (ولغدر)، شرکت پمپ سازی ایران (تپمپی) و شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان (غشان) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت عطرین نخ قم (نطرین)، شرکت سرمایه گذاری آوا نوین (وآوا) و شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد (فولای) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

 

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نماد‌های غشاذر (شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی)، قمرو (شرکت قند مرودشت) و ثمسکن (شرکت سرمایه گذاری مسکن) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت گسترش سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردیس)، شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) و شرکت داروسازی تولید دارو (دتولید) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

 

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات چهارشنبه، ۵۱ نماد صف خرید داشتند و ۷۶ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۶ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۶۷ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۳ درصدی به ۴۵۸ میلیارد تومان رسید.

 

پیش بینی بورس امروز

روز چهارشنبه شاخص کل و شاخص هم وزن بورس تهران روند مشابهی داشتند. شاخص کل بورس در دقایق ابتدایی رشد کرد، اما در ادامه نزول کرد به طوری که در پایان در سطحی پایین‌تر از روز قبل ایستاد. در مجموع کل معاملات چهارشنبه، ارزش صف‌های فروش ۲۹۱ میلیارد تومان بیشتر از صف‌های خرید بود.

 

اما حجم معاملات پایین بود و ارزش معاملات خرد با کاهش ۱۹ درصدی نسبت به روز قبل به ۳ هزار و ۳۰۵ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ۶ ماه اخیر بود. همچنین شاهد خروج پول حقیقی به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان بودیم. نماد وبملت برای سومین روز متوالی بیشترین خروج سرمایه را داشت پس از آن، نماد‌های کی بی سی، فولاد، وپاسار و گلدیرا بیشترین خروج پول را را ثبت کردند.

 

روز چهارشنبه نماد‌های حکشتی، همراه، رمپنا، شپدیس، بوعلی و فولاد بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. در مقابل، نماد‌های خگستر، شپنا و خساپا شاخص را بالا کشیدند.

 

بدین ترتیب بازار در روزی که حجم معاملات پایین بود و رکود معاملاتی شدت گرفت، در نیمه دوم شاخص‌ها ریزش کردند. بازار با کمبود سرمایه و مازاد عرضه مواجه است.

 

ناظران معتقدند معامله گران و سهامداران در انتظار تعیین تکلیف نرخ گاز صنایع و پتروشیمی‌ها و مشخص شدن برنامه دولت برای مدیریت انرژی هستند. با شروع تابستان کمبود برق در کشور ایجاد شد، در زمستان نیز کمبود گاز وجود داشت. همچنین چند روزی است که سهمیه روزانه بنزین محدود شده است و باز شایعه افزایش قیمت به گوش می‌رسد. در صورتی که رویکرد و سیاست دولت در حوزه انرژی شفاف و مشخص شود، یکی از ریسک‌های بازار کنار می‌رود. اما در شرایط فعلی نمی‌توان در انتظار رونق و بهبود تقاضا بود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ⁄    =  8