نگاهی به تراکنش های کسب و کارهای مختلف در کدهای شاپرکی/زیر پوست کدها چه می گذرد

در بین کدهای تعریف شده از سوی شاپرک کد 5 با تعداد تراکنشی معادل بیش از 33.6 میلیارد تراکنش اختصاص سهم حدود 84.5 درصدی از کل تعداد تراکنش ها، بیشترین سهم را از این حیث داشته است. بررسی های بیشتر نشان می دهد در میان این گروه خدمات مربوط به فروشگاه های تهیه مواد غذایی و سوپر مارکت ها بیشترین وزن (حدود 31 درصد از کل تعداد تراکتش ها) را به نام خود ثبت کرده اند. کدهای 7 و 4 نیز هر یک با سهم حدود 4 درصدی در رده های بعدی جای دارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، جریانات نقدینگی در تحلیل های اقتصادی چه از جنبه خرد و چه از جنبه کلان از اهمیت فراوان برخوردار است. این اطلاعات می تواند هم از لحاظ سمت و سوی حرکت جریانات نقدی و هم از حیث اطلاعات مربوط به فرارهای مالیاتی و پولشویی، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار قرار می دهد.

یکی از ابزارهایی که می تواند اطلاعات قابل اتکایی از نقدینگی در کشور را در اختیار قرار دهد، اطلاعات مربوط به تراکنش های شاپرک است. آخرین اطلاعات در دسترس از شاپرک به 12 ماهه سال 1401 مربوط است. این گزارش به بررسی برخی از جنبه های آمار در دسترس می پردازد.

در گزارش در دسترس، اطلاعات تراکنش های مربوط به بیش از 280 صنف مختلف در زمینه تعداد و مبلغ تراکنش ها، کارمزد ایجاد شده از این محل و همچنین ترمینال های اختصاص یافته به هر یک از این صنوف در اختیار قرار گرفته است. در این داده ها، صنوف بر اساس نوع و ماهیت فعالیت خود به 9 کد مختلف دسته بندی شده اند.

در سال1401 همانند سال های گذشته از تاسیس شاپرک تعداد تراکنش های شبکه شاپرک با رشد همراه بوده و در این سال با رشد 14.92 درصدی نسبت به سال1400 تعداد تراکنش های این شبکه به بالغ بر 44 میلیارد تراکنش رسیده است.

در بین کدهای تعریف شده از سوی شاپرک کد 5 حدود با تعداد تراکنشی معادل بیش از 33.6 میلیارد تراکنش اختصاص سهم حدود 84.5 درصدی از کل تعداد تراکنش ها، بیشترین سهم را از این حیث داشته است.

بررسی های بیشتر نشان می دهد در میان این گروه خدمات مربوط به فروشگاه های تهیه مواد غذایی و سوپر مارکت ها بیشترین وزن (حدود 31 درصد از کل تعداد تراکتش ها) را به نام خود ثبت کرده اند. کدهای 7 و 4 نیز هر یک با سهم حدود 4 درصدی در رده های بعدی جای دارند.

از سوی دیگر این رشد در تعداد تراکنش رشد همگن مبلغ تراکنش های شاپرکی را نیز در پی داشته به نحوی که مبلغ تراکنش های سال 1401 نیز با رشد30 درصدی نسبت به سال1400 به 92,656 هزار میلیارد ریال در سال1401 رسیده است.

در بین کدهای تعریف شد از سوی شاپرک کد 5 حدود با تعداد تراکنشی معادل بیش از 59,536 هزار میلیارد تراکنش اختصاص سهم حدود 65.5 درصدی از کل مبلغ تراکنش ها، بیشترین سهم را از این حیث داشته است.

بررسی های بیشتر نشان می دهد در میان این گروه خدمات مربوط به فروشگاه های تهیه مواد غذایی و سوپر مارکت ها بیشترین وزن (حدود 15 درصد از کل تعداد تراکتش ها) را به نام خود ثبت کرده اند. کد 6 با حدود 7 درصد و کد 7 با حدود 6 درصد نیز در رده های بعدی جای دارند.

یکی از موارد قابل اهمیت به ویژه برای خود شرکت شاپرک در زمینه تراکنش ها، کارمزد دریافتی ناشی از این تراکنش هاست. بر اساس آمار منشتر شده جمع کارمزدهای پذیرنده ناشی از تراکنش های انجام شده در سیستم شاپرک در سال 1401 به رقم 55 هزار میلیارد ریال بالغ شده است.

بر اساس آمار منتشر شده به تبع وزن بالای تعداد و مبلغ تراکنش های کد 5 بیشترین کارمزد را تولید کرده اند. رقم کارمزد تولید شده توسط تراکنش ها انجام شده در این کد به 45 هزار میلیارد ریال بالغ می گردد که معادل حدود 81.5 درصد از کل کارمزد تولید شده است.

حدود 31 درصد از کل کارمزد های عاید شده مربوط به سوپر مارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی و فروشگاه های متفرقه بوده است. نانوایی ها با حدود 8 درصد، ایستگاه های خدماتی با حدود 4 درصد و غذافروشی ها و داروخانه ها هر یک با حدود 3 درصد بیشترین سهم را در میان صنوف مختلف در کارمزد های ایجاد شده از تراکنش ها در شبکه شاپرک از آن خود کرده اند.

 

ادامه دارد…

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  90