گسترش خدمات مالی با ادغام اکوسیستم فین تکی در آفریقا

«پول موبایلی» قبلاً یک عبارت جامع بود و همه چیز را از کیف پول مصرف ‌کننده گرفته تا ساخت شبکه ‌های نمایندگی، وام‌ دهی و حواله‌ های بین ‌المللی توصیف می ‌کرد. با این حال، فین ‌تک آفریقایی به تدریج به صنعتی با نقش ‌های تخصصی و هر سال بازیگران بیشتری در بازار تبدیل شده است. این تغییر باعث شده است که شرکت‌ های بیشتری نقش ‌های ویژه را ایفا کنند. این امر مشارکت قوی بین بخش های مختلف اکوسیستم را برای توسعه بلند مدت فضا ضروری می سازد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تعداد زیادی فین تک در سراسر جهان و آفریقا وجود دارد، اما ما به ندرت در مورد مشارکت بین آن ها می شنویم. این پارادوکس فعلی پیش روی این بخش است. علاوه بر تعداد شرکت ‌های فین ‌تکی، استفاده گسترده از کیف پول‌ های موبایلی، شرکت‌ های دیگر بخش ‌ها را قادر می‌ سازد تا خدمات ارائه ‌شده خود را به سایر خدمات مالی گسترش دهند.

با گذشت زمان، ما می ‌توانیم انتظار داشته باشیم که محصولات و خدمات بهتری را با هزینه کمتر ببینیم، زیرا فین ‌تک ‌ها به طور فزاینده ‌ای بر حوزه ‌های خاص، مانند خدمات تجاری، کیف پول مصرف ‌کننده یا حواله‌ ها تمرکز می‌ کنند. با این حال، زمانی که شرکت ‌ها از «انجام همه کارها» دور می ‌شوند، باید با سایر فین‌ تک‌ ها شریک شوند تا وظایف خاصی از کسب ‌و کار خود را انجام دهند.

ایجاد مشارکت های ارزشمند بین فین تک ها

ما هنوز شاهد مشارکت کافی نیستیم، اگرچه چند نمونه وجود دارد. Nomanini با MFS آفریقا ادغام شده است تا تجار غیررسمی را قادر به ارسال و دریافت حواله بین المللی کند. راه حل پرداخت تلفن همراه آفریقای جنوبی Peach Payments با برنامه مدیریت پرداخت Callpay برای ارائه انتقال خودکار الکترونیکی وجوه (EFT) به پلتفرم های تجارت الکترونیکی شریک شده است.

اینها مشارکت ‌های ارزشمندی هستند که در آن شرکت ‌هایی با تمرکزهای مختلف، تخصص خود را ترکیب می ‌کنند تا مجموعه کامل‌ تری از محصولات را با سرمایه کمتر به مشتریان خود ارائه دهند. آن ها برای همه طرف ها کاملاً منطقی هستند و به چنین فین تک هایی کمک می کنند تا تمرکز کنند و خود را از رقبا متمایز کنند.

یک مشکل ممکن است این باشد که در صنعتی به پویایی فین تک، به دست آوردن دید کلی لازم از اکوسیستم برای شناسایی فرصت ‌های مشارکت دشوار است. کنفرانس فین‌ تکی آفریقایی که توسط Nomanini و FIRB سازماندهی شد، به ردیابی سریع شراکت میان بازیگران فین ‌تک در آفریقا کمک کرد. شرکت کنندگان به طور جمعی اکوسیستم فین تک آفریقا را ترسیم کردند و درباره فرصت ها و چالش های کلیدی فین تک در آفریقا بحث کردند.

مشارکت بین بانک ها و فین تک ها

ممکن است بعید به نظر برسد، اما استارت ‌آپ‌ های فین ‌تکی می ‌توانند در مورد اهمیت ایجاد مشارکت از بانک ‌های فعلی بیاموزند. صحبت ‌های زیادی در مورد بانک ‌ها وجود دارد که اگر راه‌ هایی برای همکاری با نوآوران فین ‌تک پیدا نکنند، با انقراض مواجه می‌ شوند.

این احتمالاً بیش از حد گفته شده است، اما در طول سال های گذشته قطعاً شاهد تغییر در رابطه بین فین تک ها و بانک های سنتی بوده ایم. بانک‌ های مختلف در سراسر آفریقا، به ویژه بارکلیز با شتاب‌ دهنده مستقر در کیپ تاون و بانک استاندارد با انکوباتورهای خود، فعالانه به دنبال همکاری با فین ‌تک‌ ها هستند. بارکلیز با تعدادی از استارت ‌آپ‌ ها موافقتنامه‌ های اثباتی را امضا کرده است، در حالی که بانک استاندارد استارت ‌آپ‌ پرداخت موبایلی اسنپ اسکن را خریداری کرد.

این پذیرش نیاز به کار با فین ‌تک ‌ها از درک رو به رشد بانک ‌ها ناشی شده است که ساخت نوآوری در داخل آهسته و پرهزینه است و بخش‌ های خاصی از مشتریان به نوآوری سریعتر و پشتیبانی مشتری چابک تر نیاز دارند. بسیاری از فین ‌تک ‌ها نیز بر بخش ‌هایی تمرکز می‌ کنند که دارای خدمات ناکافی هستند که مدیران فعلی به آن‌ ها دسترسی ندارند.

این مشارکت ها برای فین تک ها نیز مهم هستند. این دیدگاه که مبتکران فین ‌تک به تنهایی وارد بازار می ‌شوند، با اذعان به اینکه آن ها در واقع برای موفقیت به یکدیگر متکی هستند، جایگزین شده است. بانک ‌ها مجوزها را در اختیار دارند، انطباق مقررات پیچیده را درک می ‌کنند و به پایگاه مشتریان بزرگی دسترسی دارند که فین ‌تک ‌ها ایجاد آن ‌ها را برای خودشان، به خصوص بدون نام تجاری موجود و سرمایه کم، تقریباً غیرممکن می ‌دانند.

آنچه به عنوان بی اعتمادی متقابل شروع شد، به مشارکت های سودمند متقابل تبدیل شد. می ‌توان انتظار داشت که در ماه‌ ها و سال‌ های آینده شاهد چنین مشارکت ‌های بیشتری باشیم. روابط تنها زمانی بهبود می ‌یابد که فین ‌تک ‌ها درک بهتری از آنچه بانک ‌ها به دنبال آن هستند به دست می ‌آورند و یاد می‌ گیرند که چگونه موقعیت بهتری برای خود برای افزودن ارزش به موسسات مالی بزرگ داشته باشند.

مزایای همکاری

افزایش تمایل بانک‌ ها و فین ‌تک ‌ها برای همکاری با یکدیگر سود زیادی برای توسعه صنعت فین ‌تک آفریقا خواهد داشت. اکنون بسیار مهم است که ما شاهد مشارکت های بیشتری بین خود فین تک ها هستیم تا محصولاتشان را گسترش دهند و بیشترین شانس بقا را در یک بازار شلوغ فراهم آورند.

خدمات مالی به عنوان یک کل در سراسر آفریقا در حال تثبیت است که با ورشکستگی تعدادی از بانک ها در کنیا در سال های اخیر نشان داده شده است. این امر در کشوری که در آن 42 بانک به 44 میلیون نفر خدمات ارائه می دهند، اجتناب ناپذیر بود، در حالی که 22 بانک به 180 میلیون نیجریه خدمات ارائه می دهند.

با توجه به رشد بسیار زیاد تعداد فین تک ها، که بسیاری از آن ها در فضاهای مشابه فعالیت می کنند، مطمئناً چنین ادغامی در اینجا رخ خواهد داد. در این میان، فین ‌تک ‌ها باید صفحه ‌ای از کتاب بانک ‌ها را ورق زده و اطمینان حاصل کنند که برای گسترش هرچه بیشتر شبکه و اطمینان از داشتن آینده ‌ای در فضای رو به رشد فین ‌تک آفریقا، همکاری می‌ کنند.

منبع: www.zawya.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  2  =