خیز ۴ ماهه تراکنش های شاپرک در پایتخت؛ ایلام در قعر

طبق آمارهای بانک مرکزی، استان تهران و استان ایلام به ترتیب بیشترین و کمترین رشد مبلغ تراکنش‌ها در ۴ ماهه منتهی به تیرماه امسال را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده‌ و همچنین این استان‌ها مشابها به ترتیب بیشترین و کمترین سهم از کل تراکنش‌های کشور را در این مقطع به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، طبق آخرین آمار منتشر شده بانک مرکزی از تراکنش‌های شاپرک در ۴ ماهه منتهی به تیرماه ۱۴۰۲، مبلغ تراکنش‌های کل کشور در ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ در مقایسه با همین آمار در مدت مشابه سال ۱۴۰۱، ۴۲ درصد رشد داشته است. در این میان استان تهران بیشترین و استان ایلام کمترین رشد را شاهد بودند. طبق بررسی‌های انجام شده، این دو استان در سهم مبلغ تراکنش‌ها در سال ۱۴۰۲ نیز عملکرد مشابهی داشته‌اند. به عبارت دیگر سهم تراکنش‌های شاپرک در استان تهران بیشترین و در استان ایلام کمترین مقدار خود در سال ۱۴۰۲ را به ثبت رسانده‌اند.

کمترین تراکنش در ۴ ماهه ابتدایی سال در ایلام

براساس آمارهای بانک مرکزی از تراکنش‌های شاپرک در ۴ ماهه ابتدایی امسال، استان تهران بیشترین سهم از کل مبلغ تراکنش‌های شاپرک در کشور را به خود اختصاص داده است. این استان در مدت ۴ ماه حدود ۳۵ درصد کل تراکنش‌های کشور را به خود اختصاص داده که معادل ۱۳۰۷ هزار میلیارد تومان ، از مجموع تراکنش‌های ۲۳ استان کشور بیشتر است. البته این سهم چشمگیر به دلیل جمعیت بالا و تمرکز فعالیت‌های اقتصادی و اداری در استان تهران کاملا طبیعی است.  در ۴ ماهه ابتدایی سال گذشته نیز تراکنش های شاپرک استان تهران، ۳۲ درصد از کل کشور بوده و 3 واحد درصد کمتر از امسال به ثبت رسیده بود.

طبق آمارها سه استان خراسان رضوی، فارس و اصفهان به ترتیب سهمی معادل ۶.۱۲ ، ۵.۴۴ و ۵.۴۰ درصد  را ثبت کرده‌اند و پس از استان تهران در رده های بعدی قرار گرفته اند. از طرف دیگر دو استان کهگیلویه‌ و بویراحمد و خراسان جنوبی هرکدام با ۰.۴۹ درصد و استان ایلام با ۰.۴۲ کمترین سهم از کل مبلغ تراکنش‌ها در ۴ماهه منتهی به تیرماه امسال را داشته‌اند.

 

ارزش تراکنش‌های کشور ۴۲ درصد رشد کرد

با مقایسه آمار مبلغ تراکنش‌های شاپرک در ۴ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ با مدت مشابه در سال ۱۴۰۱، مبلغ تراکنش‌های کل کشور ۴۲ درصد رشد بیشتر شده است. در کل کشور ۵ استان رشدی بالاتر از میانگین کشوری را تجربه کردند که از میان آنها سه استان تهران، مازندران و سیستان و بلوچستان بیشترین رشد مبلغ تراکنش‌ها در ۴ ماهه ابتدایی سال را به ثبت رسانده‌اند. براساس آمارها استان تهران در ۴ ماهه منتهی به تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۳ درصد رشد در مبلغ تراکنش‌ها را رقم زده است. دو استان مازندران و سیستان و بلوچستان نیز به ترتیب با ۴۹.۴۲ و ۴۹.۲۹ درصد پس از استان تهران بیشترین رشد سالانه تراکنش را به خود اختصاص دادند. از طرف دیگر استان‌های کردستان، کرمانشاه و ایلام به ترتیب با ۲۸ ، ۲۶ و ۲۵ درصد کمترین رشد مبلغ تراکنش‌های شاپرک را در سال ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به ثبت رسانده‌اند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  4