اظهارات فرزین درباره تکمیل فرآیند آزادسازی پول های بلوکه شده ایران

چرا یک میلیارد از پول‌های ایران در کره جنوبی آب رفت؟

رئیس کل بانک مرکزی از آزادسازی 7 میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی خبر داده و اعلام کرده که به زودی تمام این منابع به حساب شش بانک ایرانی در قطر واریز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در حساب کاربری خود در توئیتر، از آزادسازی همه منابع ارزی ایران در کره جنوبی خبر داده و گفته که این منابع به صورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود.

فرزین در این رشته‌توئیت نوشته است: به تیم دیپلماسی ارزی به دلیل موفقیت در آزادسازی منابع ارزی توقیف شده تبریک می‌گویم. بدون تردید آنچه بدست آمده فراتر از تحلیل‌های موجود است و البته که این فرآیند، ادامه خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه نوشت: متاسفانه نزدیک به ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان طی سال‌های پایانی دهه ۹۰ بصورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت. حتی در طی این سال‌ها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد.

فرزین اظهار کرده که با این حال «با پیگیری‌های فنی و دیپلماسی موفق، تمام منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و هزینه‌های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالت پذیرفته شد.»

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده که «به‌زودی تمامی این منابع یورویی به حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر واریز و بصورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود. مابقی این منابع هم در صورت سپرده، مشمول دریافت سود بانکی خواهد شد.»

فرزین در ادامه نوشته منابع ارزی ایران در چند کشور دیگر نیز به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرد که اخبار و آثار آن در بازار و مبادلات تجاری مشاهد خواهد شد.

پنجشنبه شب منابع رسانه‌ای آمریکا از آزادی قریب‌الوقوع چند زندانی دوتابعیتی در ایران و در مقابل، آزادسازی 6 میلیارد دلار از منابع مالی ایران خبر دادند که ساعاتی بعد از سوی منابع ایرانی تأیید شد.

اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درمورد تکمیل فرآیند آزادسازی در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر نیز خبرهایی از آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بارها توسط مقامات اقتصادی کشور و حتی شخص رئیس‌جمهور اعلام شده بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  1  =