بانکداری ریسک زدا در متاورس؛ چالش ها و فرصت ها

متاورس این پتانسیل را دارد که عملیات بانکی را به ویژه در حوزه تعامل با مشتری باز تعریف کند. با این حال، ایجاد دوقلوهای دیجیتالی از دنیای طبیعی چندین چالش از جمله استاندارد کردن نقش NFT ها، تضمین حریم خصوصی و امنیت داده ‌های مشتری، اجرای مقررات و اقدامات ضد تقلب را به همراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک ها در حال دریافت پتانسیل متاورس در تغییر عملیات مشتری با ارائه تعامل و تعامل نسل بعدی هستند. متاورس به ‌عنوان دنیای مجازی مملو از فناوری ‌های مدرن مانند توکن ‌های غیرقابل تعویض (NFT)، واقعیت افزوده/مجازی (AR/VR) و بلاک چین، ریسک ها و چالش ‌های خاص خود را دارد.

برای بانک ‌ها، برخی از اینها می ‌توانند پیامدهایی مانند رسیدگی به کلاهبرداری و پولشویی در دنیای واقعی داشته باشند. برخی دیگر مسائل جدیدی هستند، مانند تعریف مالکیت داده های مشتری تولید شده در متاورس. با توجه به اینکه بانک ها در آستانه اجرای استراتژی های فراسویه خود هستند، درک چالش های کاهش ریسک و اجرای آن برای آنها مهم است.

چالش های بانکداری در متاورس

مهمترین نگرانی برای بانک‌ ها در دنیای متاورس حول محور امنیت، حریم خصوصی، حاکمیت و مقررات می ‌چرخد. تحقیقات Infosys این موضوع را نشان می دهد، به طوری که 55 درصد از بانک ها امنیت و حریم خصوصی را به عنوان یک چالش کلیدی، 47 درصد به حاکمیت، و 41 درصد به احراز هویت و مدیریت هویت اشاره کردند.

در حالی که هیچ یک از موارد فوق فقط به بانکداری مربوط نمی شود، این موارد برای موسسات مالی بسیار نگران کننده است. این به دلیل احتیاط شدید مورد نیاز هنگام ضبط، مدیریت و ایمن سازی داده های حساس مالی مشتریان است.

تراکنش ‌ها در متاورس عمدتاً توسط ارزهای دیجیتال و NFT انجام می ‌شوند. اولاً کیف پول‌ های کریپتو باید توسط ارزهای فیات تأمین مالی شوند که به شدت تحت نظارت هستند. با این حال، مقررات کریپتو هنوز در حال شکل گیری است و چندین ریسک امنیتی را به همراه دارد. مشتریان بانکی متاورس اغلب از سرقت یا کاهش ارزش ارز دیجیتال خود به دلیل کلاهبرداری و نوسانات کریپتویی ترس دارند.

متاآواتارها دوقلوهای کاربران واقعی هستند که ممکن است از دستگاه های بیومتریک برای تقلید از چهره خود به همراه دستکش های لمسی برای بازخورد حسی استفاده کنند. در حالی که این دستگاه‌ ها مطمئناً تجربه مشتری را افزایش می ‌دهند، همچنین به تأیید هویت متاآواتارها در طول تراکنش ‌های بانکی کمک می‌ کنند.

بدون احراز هویت دقیق، بانک ها در معرض عوامل منفی هستند که به عنوان مشتریان واقعی برای انجام کلاهبرداری، تقلب و پولشویی ظاهر می شوند. با این حال، دستگاه ‌های بیومتریک چالش ‌های خاص خود یعنی مالکیت داده ‌ها را دارند.

برای جلوگیری از انحصار ناعادلانه یا کسب درآمد غیرمجاز از طریق داده کاوی، ایجاد نهادهای قابل اعتماد برای مدیریت و کنترل چنین داده ‌های بیومتریکی حیاتی است. قوانین حفظ حریم خصوصی داده ها در مورد مالکیت چنین داده های مشتری نیز باید به خوبی تعریف شود.

چگونه فناوری می تواند راه رو به جلو را هموار کند

بسیاری از بانک ‌ها به فرصت ‌های نهفته در متاورس، همراه با چالش ‌های چند وجهی امنیت سایبری اذعان کرده ‌اند. تحقیقات Infosys نشان می ‌دهد که ۸۰ درصد از CXO‌ های بانکی احساس می ‌کنند برای دنیای متاورس آماده هستند، اما نیاز به مهارت ‌های بیشتری برای توسعه استراتژی متاورس خود را تشخیص داده اند. اینجا همان جایی است که شرکت های فین تک و ارائه دهندگان راه حل های فناوری می توانند با تخصص خود کمک کنند. فناوری کارهای زیر را می تواند انجام دهد:

تدوین خط مشی های منبع باز: توسعه دهندگان نرم افزار می توانند مقررات حفظ حریم خصوصی را با استفاده از رویکرد منبع باز طراحی کنند. این امر به حاکمیت داده ‌های متاورس امکان می ‌دهد به ‌جای هر سازمان یا انحصار متفرقه ‌ای، به صورت دموکراتیک به آن پایبند باشد و در نتیجه از کسب درآمد یا انحصار ناعادلانه جلوگیری شود. همچنین یک استراتژی منبع باز می ‌تواند قوانین پویا در مورد مالکیت و مدیریت داده‌ های متاورس را از طریق دستورالعمل ‌های حریم خصوصی قابل تنظیم در خود بگنجاند.

تنظیم استانداردها: مانند هر فناوری مدرن، بسیار مهم است که اجرای استانداردها منصفانه و شفاف باقی بماند. برای این منظور، انجمن استانداردهای متاورس با هدف ایجاد یک متاورس باز از طریق همکاری طراحان بازی، شرکت ‌های Web3 و غیره، به منظور غلبه بر موانع امنیتی، حریم خصوصی و نظارتی نقش اساسی ایفا می ‌کند..

تخصص دامنه: شرکت ‌های فین ‌تکی می ‌توانند با ارائه تخصص در زمینه امنیت سایبری، احراز هویت یا مدیریت هویت، به بانک‌ ها کمک کنند تا سرمایه‌ گذاری ‌های فراسویه خود را انجام دهند. به موازات آن، ارائه‌ دهندگان راه‌ حل‌ های فناوری اطلاعات می ‌توانند تجربه پیاده ‌سازی خود را برای کمک به بانک ‌ها در کاهش ریسک عرضه ‌شان به ارمغان بیاورند.

به عنوان مثال شرکتInfosys  یک شرکت Metaverse Foundry است که برای ساده‌ سازی و تسریع نحوه حرکت سازمان‌ ها در متاورس از طریق متدولوژی Discover-Create-Scale ساخته شده است. این رویکرد شامل محیط های مجازی و افزوده شده برای مشتریان، محل کار، محصولات و عملیات است.

علاوه بر این، Foundry بیش از 100 مورد، الگو، و نقشه راه اجرایی را ارائه می‌ دهد که به بانک ‌ها این امکان را می‌ دهد تا به سرعت قابلیت ‌های خود را جهت ‌دهی کنند و به فرصت‌ های فراسویه پاسخ دهند.

سخن پایانی

متاورس این پتانسیل را دارد که عملیات بانکی را به ویژه در حوزه تعامل با مشتری دوباره باز تعریف کند. با این حال، ایجاد دوقلوهای دیجیتالی از دنیای طبیعی چندین چالش از جمله استاندارد کردن نقش NFT ها، تضمین حریم خصوصی و امنیت داده ‌های مشتری، و اجرای مقررات و اقدامات ضد تقلب را به همراه دارد.

با وجود این چالش ها، متاورس همچنان یک میدان بزرگ از فرصت ها است. بنابراین، بانک ‌ها باید از ریسک ‌ها و چالش ‌ها آگاه باشند و با شرکت‌ های فین ‌تکی و فناوری شریک شوند. این به آن ها کمک می کند تا به راه حل های عملی برای غلبه بر این چالش ها دست یابند و در نتیجه سرمایه گذاری های سودآور و مرحله جدیدی از رشد در متاورس را تضمین می کنند.

منبع: www.retailbankerinternational.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  87  =  89