کاهش توان سپرده‌گذاری در ۲۴ استان/ کهگیلویه وبویراحمد در وضعیت وخیم بانکی

مقایسه توان سپرده‌گذاری ساکنان استان‌های کشور در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته حاکی از آن است که تنها در هفت استان وضعیت سپرده‌گذاری بهبود یافته و در دیگر استان‌ها وضعیت بهتری رقم نخورده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، توان سپرده‌گذاری در 24 استان کشور در بهار امسال ضعیف شده است.

آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد میزان سپرده‌های بانکی در پایان خرداد ماه امسال با رشد 30.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از هفت هزار و 607 همت رسیده است.

در بهار امسال معادل 333 همت به مانده سپرده‌های بانکی افزوده شد که در مقایسه با بهار سال گذشته (310 همت) 7.6 درصد رشد داشته است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد سرانه سپرده در بهار امسال در اکثر استان‌های کشور کاهش داشته است.

با بکارگیری پیش‌بینی که مرکز آمار از جمعیت کشور در سال 1401 انجام داده (معادل 84 میلیون و 700 هزار نفر) می‌توان گفت میزان سپرده‌ای که هر فرد در بهار امسال به سیستم بانکی افزوده بطور میانگین حدود سه میلیون و 940 هزار تومان (به طور روزانه 42 هزار و 360 تومان) بوده است.

بررسی جزئیات‌ سرانه سپرده‌گذاری در بانک‌ها طی سه ماهه نخست سال 1402 به تفکیک استان‎‌های کشور نشان می‌دهد بیشترین سپرده از سوی ساکنان استان‌ کرمان به بانک تزریق شده، به طوری که در استان کرمان به ازای هر فرد به طور میانگین چهار میلیون و 272 هزار تومان به سپرده‌های بانکی در بهار امسال افزوده شده که بیش از میانگین کشوری است.

در این میان پنج استان آذربایجان غربی، گلستان، همدان، کهگیلویه وبویراحمد و خراسان شمالی نه تنها سپرده‌‌ای به مانده سپرده‌های بانکی اضافه نکرده بلکه خروج سپرده گذاری نیز داشته‌اند.

افزایش توان سپرده‌گذاری در قزوین

مقایسه توان سپرده‌گذاری ساکنان استان‌های کشور در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته حاکی از آن است که تنها در هفت استان وضعیت سپرده‌گذاری بهبود یافته و در دیگر استان‌ها وضعیت بهتری رقم نخورده است.

آمارها نشان می‌دهد سرانه سپرده‌گذاری روزانه در بهار امسال در استان‌های تهران، یزد، قزوین، کرمان، ایلام، قم و سمنان در مقایسه با بهار سال 1401 افزایش یافته و قزوین در صدر آن قرار دارد.

میزان سرانه سپرده‌گذاری روزانه استان قزوین در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته حدود 140 درصد افزایش یافته است، به طوری که هر فرد ساکن قزوین در بهار سال 1401 به طور میانگین، روزانه 9.5 هزار تومان سپرده‌گذاری کرده که این مقدار در بهار امسال به روزانه 22.8 هزار تومان رسیده است.

پس از قزوین، استان‌های یزد و تهران هر کدام به ترتیب با رشد 107 و 40 درصدی سرانه سپرده‌گذاری در بهار امسال در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

افت چشمگیر سپرده‌گذاری از استان محروم

از سوی دیگر استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، همدان و گلستان نسبت به ساکنان دیگر استان‌ها در پایین‌ترین سطح قرار دارند که افت بیش از 100 درصد را به ثبت رسانده‌اند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با افت 266 درصدی میزان سرانه سپرده‌گذاری روزانه در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته در صدر قرار دارد، به طوری که میزان سپرده‌گذاری روزانه هر فرد ساکن این استان از حدود چهار هزار تومان در روزهای بهار سال 1401 به خروج سپرده گذاری روزانه 6.5 هزار تومان در بهار امسال رسیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  +    =  61