پیش‌بینی بورس امروز ۹ مرداد ۱۴۰۲ / سقوط ارزش بازار سهام به کانال ۶ هزار همتی

در بازار امروز بیش از ۸۸ درصد نمادی بورسی و ۸۹ درصد نماد‌های فرابورسی رخ منفی را به خود گرفتند و بیش از ۸۴۹ میلیارد تومان خالص خروج پولی‌های حقیقی از بورس تهران ثبت شد و برای فرابورس این رقم بیش از ۲۳۸ میلیارد تومان بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از دنیای معدن، ارزش معاملات امروز بازار بورس اوراق بهادار تهران امروز در حوالی ۸ هزار میلیارد تومان قرار داشت. سهم معاملات نقد بازار بورس رقم ۴ هزار میلیارد تومان، صندوق‌های قابل‌معامله ۲ هزار میلیارد تومان و بازار فرابورس و پایه نیز در مجموع حوالی هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در بازار امروز گروه انبوه‌سازی به‌واسطه استقبال خوب خریداران از نماد ثبهساز این گروه بعد از گروه خودرویی در رتبه دوم برترین ارزش معاملاتی قرار گرفت. گروه خودرویی ۶۱۶ میلیارد تومان و گروه انبوه‌سازی با ۳۳۹ میلیارد تومان رتبه اول و دوم برترین گروه‌های صنعت (از نظر ارزش معاملاتی) را به خود اختصاص دادند.

ارزش بورس اوراق بهادار در جریان معاملات روز جاری به کانال ۶ هزار همتی سقوط کرد و ارزش ۶ هزار و ۹۶۷ همتی را به خود گرفت. ارزش بورس اوراق بهادار تهران در ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱ از این کانال (۶ هزار همتی) خارج شده بود و با رشد فروردین‌ماه و تا میانه‌های اردیبهشت‌ماه سال جاری رقمی بیش از ۹ هزار همت را به خود دید.

در بازار امروز بیش از ۸۸ درصد نمادی بورسی و ۸۹ درصد نماد‌های فرابورسی رخ منفی را به خود گرفتند و بیش از ۸۴۹ میلیارد تومان خالص خروج پولی‌های حقیقی از بورس تهران ثبت شد و برای فرابورس این رقم بیش از ۲۳۸ میلیارد تومان بود.

حال این روز‌های بورس تهران خوب نیست و بازار به کوچک‌ترین خبر منفی واکنش بدی نشان می‌دهد و برای برگشت به اعداد و ارقام بالاتر نیاز به خبر خوب و یا یک حرکت خوب از سوی مدیران اقتصادی دارد. مدیرانی که بورس اولویت آن‌ها بود و یا اینکه می‌خواستند ظرف سه تا چهار روز بازار بورس را سامان دهند. در حال حاضر در حال برداشت از قلک بورسی خود هستند.

شاید برای این روز‌ها بهترین خبری که می‌شود شنید این است که شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس در نظر دارد تا پایان سال برای ۳۰۰ الی ۵۰۰ مدرسه طرح سواد مالی برگزار کند. اقدامی که حداقل باید ده سال پیش صورت می‌گرفت. در دو دهه اخیر بازار سرمایه خیلی بد به جامعه معرفی شد سال ۹۲ و سال ۹۹ اوج این معرفی ماندگار بود.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز جاری با افت بیش از ۲۹ هزارواحدی کار را تمام کرد البته بماند که در جریان معاملات امروز به نماد‌های بزرگ و تأثیرگذار خیلی اجازه افت را نمی‌دادند تا شاخص اعداد و ارقام پایین را نبیند؛ اما به‌هرحال شاخص ۱.۴ درصد افت را تجربه کرد. ارزش بازار هم به کانال ۶ هزار همتی سقوط کرد.

روز‌های گذشته برای اندیکاتور RSI خط روندی نزولی را رسم کردیم و این احتمال را برای روز‌های آینده می‌دادیم که این اندیکاتور خط روند نزولی خود را در طی روز‌های جاری روبه‌بالا بشکند؛ اما باتوجه‌به وضعیت ایجاد شده در بازار شاخص اندیکاتور RSI به این محدوده واکنش منفی نشان داد و در حال حاضر نتوانست از پس این خط روند نزولی روبه‌بالا حرکت کند.

اما همچنان امید تکنیکالیست‌ها به این خط روند است چرا که می‌تواند به‌عنوان یک سیگنال خوب در این بازار خونین رنگ باشد. شاخص کل در ۲۶ خردادماه به محدوده یک میلیون ۹۶۰ هزار واحدی رسید و یک واکنش مثبت چند روز را شاهد بودیم در حال حاضر شاخص یک‌بار دیگر در تایم میان‌مدت در این محدوده قرار گرفت است درصورتی‌که این محدوده کوتاه‌مدت که به‌اندازه خود (کوتاه) اعتبار دارد از بین برود شاخص کل به سمت اعداد و ارقام و پایین‌تر سوق پیدا می‌کند و باز هم کف کانال بعدی می‌تواند به‌عنوان سطح حمایتی و هدف بعدی سقوط باشد. در غیر این صورت همین محدوده‌ها به‌عنوان کف حمایتی شاخص موردنظر اهالی تکنیکالیست است.

حالا باید دید که ارزش بازار که اواخر سال ۱۴۰۱ رسیده است از این میزان کمتر خواهد شد و یا از نظر ارزش می‌توان به برگشت شاخص امیدوار بود؟

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  9  =  1