اولین چک برای تامین کسری بودجه کشیده شد

یکی از مهم ترین مسیرهای تامین کسری بودجه فروش اوراق بدهی است. دولت هر سال در نیمه خرداد ماه فروش اوراق بدهی را آغاز می کرد. این در حالی است که در سال جاری این بازار با دو ماه تاخیر برگزار می شود. با این حال آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد دولت 35 هزار میلیارد تومان اوراق در این بازار عرضه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، بازار مهم غیر تورمی در سال مهار تورم با تاخیر دوماهه برگزار شد. در این بازار دولت اوراق بدهی خود را به مشتریان عرضه می کند و مشتریان نیز می توانند با خرید از دولت در تامین کسری بودجه از مسیری غیر تورمی مشارکت داشته باشند.وضعیت بازار اولیه اوراق نقدی در سال های اخیر شکل جدی تری به خود گرفته و بانک ها و بورسی ها به عنوان مهم ترین مشتریان در این معاملات خریدار اوراق بدهی هستند.

 

تاخیر دوماهه فروش اوراق بدهی دولتی

همواره بانک مرکزی در نیمه خرداد ماه هر سال، اطلاع بازار اولیه اوراق بدهی را منتشر می کرد. طبق روال سال های اخیر از 1399 به بعد هر ساله، دولت در هفته های میانی خرداد ماه نخستین حراج اوراق بدهی را برگزار می کرد و بانک مرکزی نیز به عنوان کارگزار در این بازار انتشار آن را بر عهده داشت.

از آن جا که در این مسیر درآمدزایی دولت، پولی به چاپ نمی رسد و در ادامه تغییری در پایه پولی رقم نمی خورد، برخی این اقدام را از مسیرهای غیرتورم زا و امن در اقتصاد ایران می دانند. به همین دلیل این دسته از افراد معتقدند رونق بازار اولیه می تواند از روش های مهم در پیشگیری از رشد تورم در کشور باشد.

این در حالی است که البته این بازار در سال جاری با دوماه تاخیر برگزار شده است. طبق گزارش بانک مرکزی نخستین مرحله بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در 10 مرداد ماه 1402 به فروش خواهد رسید.

عرضه 35 هزار میلیاردی اوراق بدهی دولتی

طبق داده‌های منتشرشده از سوی بانک مرکزی، در نخستین حراج اوراق بدهی در سال جاری، دولت 35 هزار میلیارد تومان اوراق به مشتریان عرضه کرده است. این اوراق، با نماد اراد 129 تا 133 منتشر شده است.

در این بازار، عموما مهمترین جذابیت های معاملاتی، نرخ سود اوراق بدهی و تاریخ سررسید آن است. در همین رابطه نرخ سود اوراق در هفته اخیر برابر با 20.5 درصد بوده و تاریخ سررسید آن ها از یک سال تا سه سال بوده است. هر چه نرخ سود در این بازار بالاتر باشد و تاریخ سررسید کوتاه مدت تر، مشتریان بیشتری جذب بازار می شوند و درآمدهای دولت بیشتر خواهد بود.

در همین رابطه مقایسات آماری نشان می دهد شروع دولت اگرچه با تاخیر بوده اما همراه با انعطاف بالایی بوده که نشان از سیاست فروش بیشتر اوراق در این مقطع خواهد داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  ⁄  3  =