آدرس همتی به چهارراه پولی رئیسی

عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی در پیامی خطاب به رییس جمهور، راه‌حل‌های جلوگیری از رشد نقدینگی را متذکر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، پس از اولتیماتومی که رئیس جمهور برای تعیین تکلیف و حل ناترازی و اضافه برداشت برخی بانک‌ها تعیین کرد و این موضوع را عامل و زمینه‌ساز اخلال در نظام بانکی و رشد نقدینگی دانست؛ عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی در واکنش به این موضوع در پیامی خطاب به رییس جمهور، راه‌حل‌های جلوگیری از رشد نقدینگی را متذکر شده است.

همتی در حساب کاربری خود در  توییتر نوشته است «آقای رییس جمهور، ‌دستور جمع کردن اضافه برداشت بانک‌ها، با توجه به عملکرد ۲ساله ،۴راه حل بیشتر ندارد: ‌۱-کاهش سپرده قانونی افزایش یافته بانک‌ها ‌۲-رشد بیشتر پایه پولی برای تامین تقاضای مازاد اعتبار‌۳-تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز 4-کاهش تسهیلات تکلیفی‌. به‌ جز راه حل ۴، مابقی روش‌ها موجب رشد نقدینگی می‌شوند».

photo_2023-07-29_19-10-22

ابراهیم رئیسی در جلسه اخیر هیات دولت به موضوع ناترازی و اضافه برداشت برخی بانک‌ها به‌عنوان یک دغدغه‌های جدی کشور پرداخت و عنوان کرد که هیچ تاخیری در تعیین تکلیف و رسیدگی به عملکرد چند بانک متخلف پذیرفته نیست و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد موظف هستند در یک بازه زمانی مشخص برای اصلاح این وضعیت برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

براساس اعلام بانک مرکزی، بانک‌های ناتراز که به دو دسته بانک‌های ناتراز ناسالم و ناتراز قابل احیا تقسیم می‌شوند که برای بانک‌های ناتراز قابل احیا برنامه اصلاحی تدوین شده و برای بانک‌های ناتراز ناسالم نیز در کنار تدوین برنامه اصلاح، زمان بندی اصلاح در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که طبق داده های بانک مرکزی در اسفند 1401، حجم پایه پولی به حدود 860 هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به ماه قبل خودتقرییا 6 درصد بیشتر شده است. مقایسه های آماری این شاخص با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان می دهد در این مدت 42.4 درصد به پایه پولی افزوده شده و رکوردزنی کرده است.

طبق داده های بانک مرکزی در دو سال نخست فعالیت دولت سیزدهم ضمن افت رشد نقدینگی و ثبت کمترین رشد در بازه سه ساله، اما رشد پایه پولی رکوردی مهم را در ده سال اخیر به ثبت رسانده است. مهم ترین عامل در این رکودرزنی نیز بدهی بانک ها به بانک مرکزی بوده که سهمی 40 درصدی را در رشد سالانه پایه پولی داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

39  −  31  =