صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد جهانی را بهبود داد

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود درباره رشد اقتصاد جهانی را افزایش داد و این نرخ را باوجود کندی رشد اقتصاد در چین، اندکی مثبت‌تر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بازار، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۳ را ۰٫۲ درصد افزایش داده و به ۳ درصد رساند. این صندوق در ماه آوریل نرخ رشد اقتصاد جهان را ۲٫۸ درصد پیش‌بینی کرده بود. پیش‌بینی این نهاد از نرخ رشد اقتصاد جهان در سال آینده روی ۳ درصد ثابت باقی‌مانده است.

این نهاد درمورد وضعیت تورم هم نسبت به سال گذشته در انتظار بهبود است. صندوق انتظار دارد نرخ تورم کلی در سال جاری به ۶٫۸ درصد برسد و از ۸٫۷ درصد سال گذشته فاصله بگیرد. بااین‌همه نرخ تورم اصلی که اقلام باقیمت‌ها پر نوسان از آن حذف‌شده است، به نظر با کندی زیادی از ۶٫۵ درصد سال گذشته به ۶ درصد نزدیک خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود نسبت به سخت‌تر شدن شرایط دریافت اعتبار، ضعیف‌تر شدن پس‌انداز خانوارها در آمریکا و روند کندتر از حد انتظار بهبود اقتصاد در چین پس از برچیده شدن محدودیت‌های کرونایی ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول، آمریکا، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، قرار است در سال جاری ۱٫۸ درصد و در سال آینده یک درصد رشد اقتصادی داشته باشد. در چین، به نظر قرار است تولید ناخالص داخلی از ۵٫۲ درصد سال جاری به ۴٫۵ درصد در سال آینده برسد.

به گفته صندوق، تداوم ضعف در بخش املاک و مستقلات بر روند سرمایه‌گذاری تأثیر گذاشته است، تقاضای خارجی برای کالاهای چینی همچنان ضعیف است و افزایش بیکاری جوانان در این کشور نشان‌دهنده ضعف در بازار کار است. این در حالی است که داده‌های ماه ژوئن کندتر شدن سرعت رشد اقتصادی در ۳ ماه دوم سال را تائید می‌کنند.

آلمان تنها کشور اروپایی است که صندوق بین‌المللی پول انتظارات رشد خود در سال جاری درباره آن را کاهش داده است. بر اساس پیش‌بینی جدید صندوق، اقتصاد آلمان در سال جاری ۰٫۳ درصد منقبض خواهد شد، درحالی‌که در پیش‌بینی قبلی میزان انقباض اقتصاد آلمان ۰٫۲ درصد اعلام‌شده بود. ضعیف‌تر شدن بخش تولید و عملکرد ضعیف رشد اقتصادی در ۳ ماه اول سال جاری باعث این پیش‌بینی شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  −    =  16