آیا ورشکستگی بانک ها بر قیمت طلا تأثیر گذاشته است؟

ورشکستگی بانک ها می تواند منجر به از دست دادن اعتماد به سیستم مالی شود. با از بین رفتن اعتماد، سرمایه گذاران ممکن است به دنبال گزینه های مطمئن تری برای محافظت از دارایی ها باشند. قیمت طلا اغلب از چنین سناریوهایی پیروی می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اندازه‌گیری میزان اثر ورشکستگی بانک‌ ها بر قیمت طلا دشوار است. در سال 2008، تأثیر بلند مدت آن با بازدهی 5 درصدی در سال کاهش یافت.

طلا همیشه جایگاه منحصر به فردی در دنیای سرمایه گذاری داشته است. این عنصر به دلیل انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان خود در زمان های پر فراز و نشیب شناخته شده است. طلا بهترین عملکرد خود را برای یک سبد سرمایه گذاری در زمانی که اقتصاد وضع خوبی ندارد نشان می دهد.

برخی از فاکتورهای وضعیت بد اقتصادی را در این لحظه در اختیار داریم. به تازگی شاهد اجرای بحث سقف بدهی در واشنگتن بودیم. ما با ورشکستگی های بانکی منطقه ای در ایالات متحده سروکار داریم. تاکنون در سال 2023، سه بانک در فهرست بانک های ورشکسته FDIC قرار گرفته اند که عبارتند از بانک سیلیکون ولی، بانک سیگنچر و بانک فرست ریپابلیک.

سقوط سقف بدهی

ابتدا، بیایید رابطه بین مسائل سقف بدهی و قیمت طلا را بررسی کنیم. کنگره و کاخ سفید در ماه مه با مصالحه ای موافقت کردند که سقف بدهی (یا کل مبلغی که دولت مجاز به استقراض است) به مدت دو سال معلق می شود. کنگره از سال 1960 سقف بدهی را 78 بار افزایش داده است. بحث در مورد افزایش سقف بدهی می تواند ابری از عدم اطمینان را در اقتصاد ایجاد کند و ترس از نکول احتمالی را ایجاد کند، همانطور که اخیراً شاهد آن بودیم.

هنوز خیلی زود است که بگوییم طلا در نهایت به کدام سمت خواهد رفت، اما می ‌توانیم به مثال قبلی نگاه کنیم. در آگوست 2011، استاندارد اند پورز (S&P) رتبه اعتباری ایالات متحده را از AAA (بالاترین رتبه ممکن) به AA+ به دلیل نگرانی در مورد سطح بدهی این کشور و مشکل در سقف بدهی کاهش داد.

این امر منجر به جهش نوسانات بازار و افزایش قیمت طلا شد. قیمت طلا در پایان جولای 2011 حدود 1615 دلار در هر اونس بود. تا پایان آگوست 2011، به حدود 1825 دلار در هر اونس افزایش یافت که 13 درصد افزایش داشت. این یک جهش ماهانه بالا است، به خصوص با توجه به اینکه میانگین بازده سالانه طلا از سال 1971 تا 2022 حدود 7.78 درصد بوده است.

در این مورد، طلا به عنوان یک دارایی امن عمل می کرد و سرمایه گذاران آن را به عنوان یک ذخیره ارزش برای کمک به حفظ ثروت در مواقع بی ثباتی می دانستند. علاوه بر این، نگرانی ها در مورد کاهش احتمالی ارزش دلار آمریکا نیز سرمایه گذاران را به سمت طلا سوق داد، زیرا آن ها از نظر تاریخی همبستگی معکوس دارند.

بلافاصله پس از اعلام توافق سقف بدهی در پایان ماه مه، این موضوع را دوباره مشاهده کردیم. دلار تضعیف شد، بازدهی خزانه 10 ساله کاهش یافت و قیمت طلا افزایش یافت. معاملات آتی طلا در گروه CME در 31 می به 1,995 دلار بسته شد که 52 دلار نسبت به هفته قبل که عدم اطمینان در مورد سقف بدهی بر سر تیتر اخبار غالب بود، افزایش یافت.

قیمت طلا طی دو هفته پس از انتشار این خبر اندکی کاهش یافت. توقف افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن فدرال رزرو ممکن است به سرمایه گذاران نشان داده باشد که در نشست آتی افزایش نرخ دیگری رخ خواهد داد که بر قیمت طلا نامطلوب خواهد بود.

بانکداری و طلا

در مرحله بعد، ورشکستگی بانک‌ های منطقه ‌ای نیز می ‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد، اگرچه این تأثیر عموماً غیرمستقیم تر است و به شدت به شرایط بستگی دارد.

ورشکستگی بانک ها می تواند منجر به از دست دادن اعتماد به سیستم مالی شود. با از بین رفتن اعتماد، سرمایه گذاران ممکن است به دنبال گزینه های مطمئن تری برای محافظت از دارایی ها باشند.

همانطور که دیدیم، قیمت طلا اغلب از چنین سناریوهایی پیروی می کند. به عنوان مثال، در طول بحران مالی 2008، ورشکستگی های متعدد بانک ها و بی ثباتی اقتصادی منجر به افزایش قابل توجه قیمت طلا شد.

همانطور که گفته شد، تأثیرات خاص ورشکستگی بانک ‌های منطقه ‌ای بر قیمت طلا می ‌تواند تحت تأثیر طیف گسترده ‌ای از عوامل، از جمله اندازه بانک ‌های مورد نظر، سلامت کلی اقتصاد، واکنش نهادهای نظارتی و نحوه مدیریت مؤثر وضعیت باشد.

دوباره با نگاهی به سال 2008، قیمت آتی طلا، سال را با 837.55 دلار در هر اونس آغاز کرد و برای اولین بار در اواسط مارس به بالای 1000 دلار رسید و به 90/1033 دلار رسید که 23.4 درصد جهش داشت.

با این حال از این قیمت بالاتر نرفت. با تبدیل شدن نقدینگی به مشکل برای سرمایه گذاران، فروش دارایی های برنده برای جمع آوری پول نقد به یک اتفاق عادی تبدیل شد و در پایان سال 2008، معاملات آتی طلا به 879.50 دلار کاهش یافت و سرمایه گذاران تنها 5 درصد سود در سال داشتند.

در حالی که طلا در طول دوره‌ های استرس یا بحران عملکرد خوبی دارد، مهم است به خاطر داشته باشید که عوامل متعددی می‌ توانند بر قیمت طلا تأثیر بگذارند و صرفاً به دلیل شناسایی یک بحران، رفتار مشابهی ندارد.

با این حال، طلا یک دارایی سنتی امن است، و نگاه کردن به موقعیت ‌های طولانی به قیمت طلا در زمان‌ های عدم قطعیت باید اولاً محافظت از ارزش و در مرحله دوم عملکرد در نظر گرفته شود.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://www.thestreet.com/finance/did-banking-failures-and-the-debt-ceiling-debate-affect-gold

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

73  −  67  =