افت بورس منافع مافیا یا دولت است؟

بسیاری از کارشناسان در بررسی اینکه افت بورس منافع مافیا یا دولت است؟ معتقدند؛ در شرایطی که دولت کسری بودجه داشته باشد در اقدامی توجیه دارد و مافیا هم منافع خود را مطابق آن تعریف می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بازار در ماه های اخیر بازار سرمایه روند نزولی خود را ادامه داده و حتی وزیر اقتصاد هم مدعی شده که هیچ تحلیل بنیادی برای سقوط بورس وجود ندارد و همین موضوع فعالان بازار را نگران کرده است و معتقدند در شرایطی که دولت کسری بودجه داشته باشد در اقدامی توجیه دارد و مافیا هم منافع خود را مطابق آن تعریف می کنند. از این رو اگر دستگاه های نظارتی در مقابل رانت اطلاعاتی بورس و همچنین مافیای بازار سکوت کند نتیجه آن چیزی جز این نخواهد بود که مردم سرمایه خود را از دست می دهند و اقتصاد هم بهم می ریزد.

به گفته مصطفی نصراصفهانی سهمی که پروژه می‌شود هم به دلایل مختلف در اوج قیمت هم کمتر از ارزش جایگزینی یا آن ای وی سهم قیمت می‌بیند. یعنی بازیگر تلاش می‌کند ارزش بازار سهم را به ارزش واقعی نزدیک کند، اما او هم نمی‌تواند، چون سایر تعارض منافع‌ها (مثلا بین مدیران شرکت‌ها) اجازه نمی دهد

کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل عدم حمایت از بازار سرمایه در سیاست های کلان به بازار گفت: اساسا وقتی درصد عمده ثروت افراد در ملک باشد، نمی‌توانند سیاست درستی در قبال آن اخذ کنند. از طرف دیگر حباب فاحشی در ملک وجود دارد و آن را هم می بینند و انواع و اقسام مبانی نظری از هزار مکتب اقتصادی جور می‌کنند تا بگویند مثلا نسبت پی بر آر اگر ۳۰ به بالا هم باشد حبابی نیست.

مصطفی نصراصفهانی با بیان اینکه بازار سهام مثل همیشه مظلوم است، افزود: اگر قیمت ملک رشد کند می‌گویند به دلیل تورم بوده است، اما قیمت سهامی که چندین سال از تورم‌های ۷۰ درصدی جا مانده است اگر رشد کند صدای بعضی معلوم‌الحال‌ها بلند می‌شود.

او تصریح کرد: متأسفانه در موارد متعددی حتی سهمی که پروژه می‌شود هم به دلایل مختلف در اوج قیمت هم کمتر از ارزش جایگزینی یا آن ای وی سهم قیمت می‌بیند. یعنی بازیگر تلاش می‌کند ارزش بازار سهم را به ارزش واقعی نزدیک کند، اما او هم نمی‌تواند، چون سایر تعارض منافع‌ها (مثلا بین مدیران شرکت‌ها) اجازه نمی دهد. نتیجه اینکه حتی در همان اوج ۹۹ هم تعداد زیادی از شرکت‌ها با ارزش بالقوه و حتی ارزش اسقاط (نه جایگزینی) خود فاصله داشتند و به بیانی ارزان بودند.

او در پاسخ به ادعای اخذ مالیات بر عایدی گفت: دولت کسری بودجه دارد و اگر آن را از طریق سالم تأمین نکند هر کار ممکن است بکند. از شوک وارد کردن به بازار سهام بگیر تا خونریزی‌هایی مثل سال ۹۸ تا خلق ابر تورم و …

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه فعالان بازار سهام ممکن است بگویند چرا از ما مالیات اخذ شود؟ اظهار کرد: پاسخ برخی مسئولان این است که این کار به نفع بازار سهام هم هست و منجر به رشد بازار سهام می شود و این باج را باید داد و در اینصورت کارهایی مثل افزایش نرخ خوراک در عمل به ضرر کسری بودجه خواهد بود. در ثانی کمک به بهبود وضعیت کلان هم کار هر دلسوزی است.

او با اشاره به اینکه مافیای که امروز در حال سرکوب بازار سهام و تلاش برای پائین‌تر آوردن قیمت‌های آن است، دغدغه بودجه و بیت المال و… ندارند، گفت: بلکه هدفشان خرید در قیمت‌های پائین تر است و از قضا بزرگترین مخالف مالیات بر عایدی سرمایه یا کاهش انتظارات تورمی هستند! آن‌ها می‌خواهند همه سود نامشروعی که بناست تا سال آینده از بازار سهام کسب کنند را داشته باشند، اگر شک دارید تا سال آینده پیگیر اخبار و تحولات بازار سهام باشید.

آیا دست رانتخوان اردیبهشت برملا می شود؟

بعد از اینکه مشخص شده عده ای در اردیبهشت ماه رانت اطلاعاتی درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها داشته اند و به واسطه آن پول زیادی را از بورس خارج کرده اند سازمان بورس و دستگاه های نظارتی مدعی شده اند که این کدهای معاملاتی را شناسایی خواهند کرد، اما فعلا خبری از جزئیات آن نیست در حالی که بسیاری از فعالان بازار سرمایه ادامه فعالیت خود در بازار را منوط به اقدامات دستگاه های نظارتی در این بخش می دانند.

مسعود مهدیان معتقد است در مقطع کنونی سرمایه گذاران به دنبال شناسایی شدن کدهایی که به واسط داشتن اطلاعات نهانی فروش های سنگینی را به بازار تحمیل کردند، هستند، این مطالبه گری امری درست هست و امیدواریم که نتیجه طوری باشد که حداقل ذهن سرمایه گذار را آرام کند

کارشناس بازار سرمایه درباره تبعات سقوط اخیر بورس با اشاره به اینکه بجز سقوط بازار سهام، اعتمادی که بعد از ۳۰ ماه در حال شکل گرفتن بود بازهم بواسطه تصمیمات غیرکارشناسی و بخصوص شایعه رانت و دستکاری در روند معاملات، از بین رفت، به بازار گفت: در دو ماه اخیر هر روز شاهد خروج سنگین نقدینگی و کاهش حجم و ارزش معاملات هستیم.

مسعود مهدیان با بیان اینکه سرمایه گذاران به دنبال شناسایی شدن کدهایی که به واسط داشتن اطلاعات نهانی فروش های سنگینی را به بازار تحمیل کردند، هستند، افزود: مطالبه گری امری درست هست و امیدواریم که نتیجه طوری باشد که حداقل ذهن سرمایه گذار را آرام کند.

او با اشاره به تاثیر اتفاقات اخیر گفت: ترس از تکرار این دست موضوعات و تصمیمات خلق الساعه، ترس از بی اطلاعی و زیان مجدد، این ها خود مانع جدی بازگشت اعتماد است که باید مسئولان زیربط با اتخاذ تدابیر و پیگری هایی که انجام می دهند، می توانند به مرور اعتماد را به بازار برگردانند.

مهدیان با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی مجلس می تواند جلوی این دست تصمیمات که منجر به آسیب به گروه های مختلف همچون پتروشیمی و … را بگیرند، گفت: این تصمیمات به زیان سرمایه گذاران منجر می‌شود، و از آنجایی که بازار سرمایه می تواند به نوعی محرک اقتصاد کشور و آینه شفاف اقتصاد باشد؛ این اتفاقات اخیر باعث شده بورس محل زیان سرمایه گذاران بی اطلاع و جایگاهی برای جولان رانت خوران شود.

مهدیان با بیان اینکه امیدواریم سازمان بورس هم به عنوان متولی در جهت حمایت از حق سهامدار با استفاده از اختیارات و ابزارهایی که در دست دارد، عزم بیشتری نشان دهد، اظهار کرد: تنها در صورتی می توان بازار سرمایه را به شرایط منطقی و عادی برگردان که ورود پول به بازار اتفاق بیفتد و این مسأله در سایه بی اعتمادی ممکن نیست.

براساس این گزارش در صورتی که دولت تنها به دنبال سیاست های خود در تامین کسری بودجه درباره صنایع سیاست گذاری کند و از طرف دیگر در مقابل رانت اطلاعاتی بورس و همچنین مافیای بازار سکوت کند نتیجه آن چیزی جز این نخواهد بود که مردم سرمایه خود را از دست می دهند و سرمایه گذاران بزرگ هم از بورس خارج خواهند شد و تبعات آن تنها برای بورس نخواهد بود، بلکه کل اقتصاد کشور را درگیر خواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  16