مدیر سیاست‌های متا: غول هوش مصنوعی دیگر قابل برگرداندن به داخل چراغ جادو نیست

مدیر سیاست‌های جهانی متا می‌گوید نمی‌توان در برابر توسعه هوش مصنوعی ایستاد و صرفاً باید به‌صورت بین‌المللی آن را کنترل کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از گاردین مدیر سیاست‌های جهانی متا در مصاحبه‌ای از درخواست‌ها برای تشکیل یک نهاد بین‌المللی به‌منظور هدایت قانون‌گذاری درزمینه هوش مصنوعی حمایت کرده است. او می‌گوید اگر این فناوری را به غول چراغ جادو تشبیه کنیم، دیگر برای برگرداندن آن به داخل چراغ جادو دیر شده است و کشورها نباید به‌صورت جداگانه در این زمینه قانون‌گذاری کنند.

«نیک کلگ» از متا اخیراً در مصاحبه‌ای درباره هوش مصنوعی حرف زده است. او مخالف پرداخت پول به تولیدکنندگان محتوا یا سرویس‌های خبری است که از محتواهای آن‌ها در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود. کلگ باور دارد که این داده‌ها تحت سازوکارهای مصرف منصفانه به‌کار گرفته شده‌اند و این سازوکارها زیربنای اینترنت را شکل داده‌اند.

مدیر سیاست‌های جهانی متا می‌گوید: «محتواسازانی که به‌جای تلاش برای مسدودسازی یا کاهش سرعت این فناوری یا مقابله با استفاده از آثار خود در این ابزارها، خودشان هم به استفاده از هوش مصنوعی مشغول می‌شوند، در بلندمدت در مقایسه با کسانی که در جهت مخالف این فناوری قرار گرفته‌اند، جایگاه بهتری خواهند داشت.»

 

نیک کلگ در ادامه گفت: «معتقدیم که [از این داده‌ها] به‌شکلی کاملاً منطبق بر قوانین فعلی استفاده می‌کنیم. خیلی از این داده‌ها در فرایندهای مورد استفاده در مدل‌های هوش مصنوعی مولد متحول می‌شوند. در بلندمدت نمی‌توانم متصور باشم که چگونه می‌توان این غول را به داخل چراغ جادو برگرداند، چون این مدل‌ها از اطلاعاتی استفاده می‌کنند که به‌صورت عمومی در اینترنت وجود دارند و استفاده آن‌ها هم غیرمعقولانه نیست.»

قانون‌گذاری برای هوش مصنوعی باید به‌صورت جهانی باشد

این مدیر متا درباره قانون‌گذاری برای هوش مصنوعی گفت: «قوانین خوب، قوانین چندجانبه یا قابل اجرا در حوزه‌های قضایی متفاوت خواهند بود. این فناوری بزرگ‌تر از تمام شرکت‌ها و کشورهاست. اگر قانون‌گذاری به شیوه‌ای پراکنده انجام شود، این کار به شکست می‌انجامد.»

کلگ درباره افزایش قدرت مدل‌های هوش مصنوعی توضیح داد: «ایده اصلی این است که ما به‌عنوان یک جهان واحد، درصورت رسیدن هوش مصنوعی به سطح بالایی از خودمختاری یا استقلال، چه واکنشی باید داشته باشیم. زمانی که به این نقطه برسیم، از روبیکان (Rubicon) عبور می‌کنیم؛ البته اگر از این نقطه بگذریم، چون اختلافاتی بین متخصصان وجود دارد؛ برخی می‌گویند 18 ماه بعد از این نقطه عبور می‌کنیم، اما برخی می‌گویند تا 80 سال دیگر هم به آنجا نمی‌رسیم؛ ولی زمانی که از روبیکان بگذریم، در جهان بسیار متفاوتی قرار خواهیم گرفت.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

11  +    =  18