پیش بینی بورس در هفته آینده / صندوق‌های اهرمی مثبت به پیشواز صعود بورس رفتند؟

در هفته‌ای که گذشت بازار با شرایط عجیبی رو به رو شد و سهامداران از بازگشت روند صعودی بازار ناامید شدند. شاخص کل ۶.۶۳درصد و شاخص هم وزن ۵.۹۶درصد افت کرد. افشای شپنا در خصوص بازگشت تسعیر ارز صادرات بازار را دگرگون کرد و به بازار سیگنال افزایش ریسک سیستماتیک داد. ارزش معاملات خرد ۷.۳ همت و خروج پول حقیقی ۱۲۱۴ میلیارد تومان بود. ارزش خرید حقوقی ۸۰۸ میلیارد تومان و ارزش فروش حقوقی ۳۹۰ میلیارد تومان بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اقتصادآنلاین، به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۲ سال آغاز از دست دادن مزیت‌های رقابتی صنایع باشد. از سال ۱۳۹۷ و با آغاز مجدد تحریم‌ها این انتظار از سوی تحلیلگران وجود داشت و به مرور سال به سال پررنگ تر شد. حذف معافیت مالیاتی صادرات، وضع عوارض صادراتی در هنگام رقم خوردن بهترین نرخ‌های جهانی فلزی و پتروشیمی، افزایش نرخ گاز خوراک، قطعی برق در تابستان، قطعی گاز در زمستان مواردی است که نشان می‌دهد سود دلاری صنایع نمی‌تواند از حد مشخصی فراتر رود و در واقع بازار فرصت کسب بازدهی دلاری را از سرمایه گذاران خواهد گرفت. در چنین شرایطی تنها راه تحقق بازدهی برای بازار سرمایه رشد  نرخ دلار و تورم خواهد بود و نمی‌توان انتظار تحول در تولید و رشد اقتصادی داشت. افشای اخیر نفت اصفهان نشان داد دولت از هر روشی برای کاهش درآمد شرکت‌ها استفاده می‌نماید.

کنترل نقدینگی در سه ماهه ابتدایی سال و کاهش نرخ دلار در حال حاضر سبب رکود بازار شده است. علاوه بر این با توجه به این که دولت کسری منابع خود در تبصره ۱۴ و کسری بودجه را با فشار بر صنایع مختلف جبران می‌نماید نمی‌توان بازدهی بالاتر از تورم را برای کلیت بازار سرمایه حداقل تا انتهای شهریور ماه در نظر گرفت. باید دید اثرات افزایش پایه پولی در نیمه دوم سال چگونه خواهد بود و کسری بودجه دولت تا چه مقدار از محل رشد پایه پولی جبران خواهد شد.

هفته آتی بازار چگونه خواهد بود؟

در انتهای بازار تحرک نمادهای مثبت بازار بیشتر شد. معاملات صندوق‌ها روند مثبتی یافت و صندوق شتاب و توان به عنوان صندو‌ق‌های اهرمی مثبت شدند. بیشتر صندوق‌ها نیز آخرین قیمت بالاتر از پایانی داشتند. به نظر می‌رسد آغاز هفته آتی مثبت رقم خورد و تداوم روند مثبت منوط به کنترل اخبار مربوط به گاز خوراک و افشای اخیر نفت اصفهان است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  23  =  30