مهار تورم با سیل‌شکنی نقدینگی

اگر روند نزولی رشد نقدینگی ادامه‌دار باشد، می‌توان به کنترل تورم امیدوار بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، نرخ رشد سالانه نقدینگی در خرداد 1402 حدود 29 درصد برآورد شده که در 41 ماه گذشته، پایین‌ترین نرخ رشد نقدینگیِ ثبت‌شده به شمار می‌رود. همچنین نرخ تورم سالانه در خرداد امسال حدود 12 درصد پایین‌تر از نرخ تورم سالانه اردیبهشت برآورد شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرده که تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده در خرداد امسال برای اولین‌بار 12 درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است. احسان خاندوزی این اتفاق را حاکی از خروج از سیکل افزایش قیمت پس از حذف نرخ ارز ترجیحی و افزایش قیمت مواد غذایی پس از جنگ اوکراین و روسیه می‌داند.

او عنوان کرده که بخشی از این روند کاهشی به دلیل افزایش کنترل دولت بر رشد نقدینگی است. به بیان سخنگوی اقتصادی دولت، رشد نقدینگی سه ماه اول 1402 حدود 3.9 درصد بوده، درحالیکه در بازه زمانی مشابه سال 1401 این عدد 5.9 درصد بوده است.

با این وجود، طبق آمار منتشر شده، نرخ رشد نقدینگی خرداد 1.8 درصد برآورد شده که بیشترین نرخ به ثبت رسیده در سه ماهه اول سال 1402 است.

نقدینگی، میزان پول و شبه‌پولی است که در اقتصاد در جریان است. تمام سپرده‌های دیداری مثل سپرده‌های جاری و پول‌های نقد در دست مردم، پول محسوب می‌شوند. شبه‌پول نیز گونه‌ای از دارایی است که قدرت نقدشوندگی آن‌ به اندازه پول نیست؛ برای مثال سپرده‌هایی که محدودیت زمانی یا برداشت دارند، شبه‌پول به شمار می‌روند.

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند افزایش نقدینگی می‌تواند آغازگر و ادامه‌دهنده تورم باشد. به عبارت دیگر هر شوک تورمی فقط در صورتی مزمن می‌شود و به تورم پی‌درپی منجر خواهد شد که همراه با تزریق نقدینگی باشد. به همین دلیل است که اقتصاددانان، تورم را با میزان تغییرات نقدینگی مرتبط می‌دانند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد روند رشد نقطه به نقطه نقدینگی از مهر 1400 وارد فاز نزولی شده است. در خرداد امسال رشد سالانه نقدینگی به 28.9 درصد رسیده که پایین‌ترین نرخ به ثبت رسیده در 41 ماه گذشته است. اگر این روند نزولی نرخ رشد نقدینگی ادامه‌دار باشد، می‌توان به مهار تورم امیدوار بود.

با این حال، در خرداد امسال مجموع نقدینگی موجود در اقتصاد 6 هزار و 582 همت (هزار میلیارد تومان) برآورد شده که نسبت به خرداد 1401 حدود هزار و 477 همت بیشتر است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

82  +    =  91