سقف هایی که در حوزه دیجیتال گذاشته شده باید شکسته شود

برگزاری پنل "اقتصاد دیجیتال، پنجره فرصت همگامی با جهان " در حاشیه نمایشگاه الکامپ

در این نشست محمد فرجود مدیر عامل هلدینگ تفتا، شهره ناصری معاون سابق سیاستگذاری سازمان فناوری اطلاعات، علیرضا کلاهی صمدی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران، نیما نامداری مدیر عامل کارنامه، با اجرای کاوه منگلی پژوهشگر حوزه سایبری حضورداشتند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمد فرجود مدیرعامل هلدینگ تفتا دراین نشست با اشاره به اینکه باید اقتصاد دیجیتال را در سه لایه ببینیم گفت: یک لایه، لایه هسته ای است که بیشتر، بازیگران حوزه فناوری در آن هستند. زیر ساخت ها ، شبکه دیتا سنتر و کسانی که فناوری ها را توسعه می دهند در این لایه هستند. لایه دوم لایه ای است که درآن پلتفرم ها و کسب و کارهایی که ذاتا دیجیتال هستند قرار میگیرند که در کشور ما نمونه های زیادی از آن وجود دارد.

لایه سوم آن هایی هستند که در آینده، دیجیتال می شوند. وقتی صنایع بزرگ درگیر اقتصاد دیجیتال شوند بیشترین ظرفیت ها را از آن خود می کنند. طبق برنامه توسعه ای کشور باید 15 درصد GDP کشور از اقتصاد دیجیتال تامین شود، این در حالی است که طبق آمارها و پیش بینی ها درده سال آینده از ارزش افزوده ای که در اقتصاد دنیا ایجاد می شود 70 درصد آن درحوزه دیجیتال است، اینکه ما در ایران هم هدفگذاری 15 درصد داریم، کار سختی است با توجه به اینکه آمار فعلی تنها 7 درصد GDP کشور را به اقتصاد دیجیتال اختصاص داده است.

وی گفت: امکان ندارد شما برنامه ریزی و سرمایه گذاری نکنید و به این اهداف برسید. از سویی در چند سال اخیر با کند شدن روند سرمایه گذاری ها در حوزه اقتصاد دیجیتال نگرانی ها بیشتر شده است.

فرجود گفت : از سویی ما چالش هایی داریم که یکی ازآنها مدیریت و ارتباط با ذینفعان است که خیلی پررنگ به چشم میاید. در این چالش، عدم تقارن اطلاعات داریم. چالش نیروی انسانی هم وجود دارد. بسیاری از نیروهای انسانی خوب ما از کشور رفته اند و هم اینکه در سطح جامعه فعلی باید قابلیت هایی را که در آن ها پرورش میدادیم ، ندادیم. همه این ها چالشی به نام چالش رشد پدید آورده است. ازسویی به بازارهای خارجی نتوانستیم ورود پیدا کنیم. در چند سال اخیر تجارت خیلی خاصی در کشور دراین حیطه ایجاد نشده است.

مدیرعامل هلدینگ تفتا اظهار کرد: اکثر بازیگران دیجیتال ما به صورت کاملا متمرکز صرفا در حوزه خدمات دیجیتالی حضور دارند از سویی زبان و ادبیات و شناخت این صنایع وجود ندارد. اینکه در بحث اقتصاد دیجیتال چه قدر انگیزه وجود دارد و تا چه میزان می خواهیم برای آن سرمایه گذاری کنیم نکته بعدی است.

وی خاطر نشان کرد: در بسیاری کشورها می بینید دولت، نقش حمایت، پرورش دهنده و انکوباتور رشد را دارد. چیزی که هم در صنایع ما و هم در حوزه دیجیتال از آن بی بهره ایم.

فرجود افزود: برداشت من این است که در کوتاه مدت صنایع خدمات محور ما زودتر به موج اقتصاددیجیتال میپیوندد، چرا که هم آسانتر است و هم سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد. در لایه بعدی صنایعی که بیشتر تکنولوژی های سخت دارند به این عرصه پا می گذارند. بنابراین تحول دیجیتال در حوره های خدماتی زودتر اتفاق می افتد حوزه های بانکی، گردشگری و سرویس های صنعتی دراین دسته هستند.

مدیر عامل هلدینگ تفتا افزود: برای رسیدن به اهداف اقتصاد دیجیتال دولت باید برنامه داشته باشد باید نقش دولت را حتما ببینیم. نباید دراین حیطه دولت با بخش خصوصی رقابت کند. بدین شکل ما به زودی دچار فرسودگی می شویم و تا امروز هم نتوانستیم به اندازه ای که لازم است دراین حوزه سرمایه گذاری کنیم .

فرجود افزود: ما تا اندازه ای در حوزه دیجیتال رشد کردیم اما اکنون به سقف های شیشه ای رسیده ایم که برایش گذاشتند و در حال حاضر باید این سقف ها بشکنند.

از سویی نقش واسط ها مثل هلدینگ های بانکی در حوزه نوآوری صنایع نباید فراموش شود، کاری که ما در هلدینگ تفتا سعی کردیم در راستای حمایت شرکت های نوآور برداریم در همین چارچوب است . این راهم توجه کنیم برخی حوزه های نواوری که در صنایع امده اند باید از حالت تحقیق و توسعه در بیایند و بپذیرند که باید در حوزه دیجیتال خطر پذیری کنند. بودن در زنجیره خدمات بین الملل بسیار مهم است واین امر نیاز به موتور سرمایه گذاری دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

81  +    =  87