دانشمندان روی یک تست تنفس برای تشخیص زودهنگام سرطان کار می‌کنند

این آزمایش می‌تواند بخارها و گازهایی را که دارای نشانگرهای زیستی برخی سرطان‌ها هستند، جمع‌آوری کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از دیجیاتو دانشمندان آزمایش تنفس جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌توان از طریق آن بخارها و گازهایی را که دارای نشانگرهای زیستی برخی سرطان‌ها هستند، جمع‌آوری کرد و سپس با تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها، سرطان را پیش از دیرشدن تشخیص داد.

بهترین راه برای مبارزه با سرطان تشخیص زودهنگام آن است. با در نظر گرفتن این موضوع، تیمی از محققان «کالج سلطنتی لندن» نوع جدیدی از دستگاه تنفس را ابداع کرده‌اند که به گفته آن‌ها، می‌تواند گونه‌های خاصی از سرطان را در مراحل اولیه بیماری تشخیص دهد.

نحوه کار دستگاه تنفس تشخیص سرطان

 

دستگاه مذکور از یک کیسه پلاستیکی و یک استوانه فلزی به نام «لوله جذب‌کننده» برای جمع‌آوری نفس بیمار تشکیل شده است. پوشش داخلی این لوله از ماده‌ای درست شده که می‌تواند بخار و گازها را جذب کند. پس از فرایند جمع‌آوری، دانشمندان با کمک ابزاری به نام «دفع‌کننده حرارتی» برای گرم‌کردن نمونه‌ها و جداسازی ترکیبات موجود در آن‌ها استفاده می‌کنند.

پروفسور «جورج هانا»، رئیس بخش سرطان و جراحی کالج سلطنتی لندن، توضیح می‌دهد:

«تومور و محیط اطراف آن متابولیت تولید می‌کنند. برخی از آن متابولیت‌ها را می‌توان از طریق گاز شناسایی کرد که ما آن‌ها را ترکیبات فرار می‌نامیم.»

دانشمندان تاکنون این آزمایش تنفس را روی چندین بیمار انجام داده و قصد دارند با جذب 25 هزار بیمار دیگر، آزمایش‌های بیشتری را انجام دهند. در سال 2024، این تیم یک کارآزمایی بالینی برای ارزیابی میزان تأثیر دستگاه خود در تشخیص سرطان انجام خواهد داد.

سپس نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در دسترس پزشکان حدود بیست مرکز در سراسر بریتانیا قرار خواهد گرفت تا آن‌ها را با سایر روش‌های تشخیص سرطان مقایسه کنند.

درصورت موفقیت‌آمیزبودن این آزمایش‌ها، دستگاه تنفس ساخته‌شده یک جایگزین ارزان‌تر، سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر برای آندوسکوپی خواهد بود؛ روشی که در آن ابزاری داخل بدن انسان‌ها قرار داده می‌شود تا نمای دقیق از اندام‌های داخلی به پزشکان ارائه شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  40