پرداخت خسارات از سوی بیمه حوادث طبیعی طی ۲هفته انجام می‌شود

فیروزی گفت: پرداخت خسارت صندوق بیمه حوادث طبیعی از زمان اعلام خسارت ۲ هفته طول می‌کشد، اما به علت نقص در گزارش‌ها ممکن است این زمان طولانی‌تر شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فیروزی عضو هیئت عامل صندوق بیمه حوادث طبیعی و حیدری منش فرماندار فیروزکوه و آقای شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به سوالاتی در مورد صندوق بیمه حوادث طبیعی پاسخ دادند.

سوال: صندوق بیمه حوادث طبیعی چه حوادثی را پوشش می‌دهد؟

فیروزی: بر اساس قانون ۸ حادثه که به واحد‌های مسکونی وارد می‌شود، این صندوق مکلف است که جبران خسارت را انجام دهد. سیل، زلزله، صاعقه، سنگینی برق، رانش زمین، سونامی و ریزش کوه حوادثی هستند که بیمه خسارات آن را پرداخت می‌کند.

سوال: چگونه پرداخت خسارت تامین می‌شود؟

فیروزی: دستورالعمل شناسایی خسارت داریم که بر اساس آن نماینده یک استاندار حادثه را ثبت می‌کند و بر اساس گزارش اولیه از زمان خسارت تا پرداخت، دو هفته طول بکشد.

سوال: مردم می‌توانند برای دریافت خسارت خود اظهاری داشته باشند؟

فیروزی: بر اساس دستوری که وزیر اقتصاد صادر کردند، تمام ادارات اقتصاد و دارایی استان‌ها به عنوان نماینده صندوق در استان منصوب شده اند. مردم می‌توانند به استانداری مراجعه کنند. به زودی بر روی سامانه صندوق بیمه حوادث طبیعی امکان اینکه مردم هم ثبت اطلاعات خسارات وارده هم انجام دهند امکان پذیر خواهد شد.

سوال: این موضوع شامل امکان تجاری خواهد شد؟

فیروزی: فعلا در قانون مناطق مسکونی دیده شده، اما این اجازه داده شده بعد از اینکه صندوق مطمئن شد به همه اطلاعات مسکونی دسترسی دارد، سایر واحد‌ها را هم تحت شمولیت قرار می‌دهیم. چون از واحد‌های دیگر حق بیمه‌ای هم گرفته نمی‌شود

سوال: چه میزانی حق بیمه گرفته شده است؟

فیروزی: در حال حاضر از مردم هر ماه ۲ هزار تومان و در سال ۲۴ هزار تومان دریافت می‌شود که روی قبوض برق آن‌ها اعمال می‌شود. سهم دولت ۷۶ هزار تومان است. این صندوق از سال ۱۴۰۱ شروع به کار کرده است.

سوال: سقف خسارتی که به مردم پرداخت می‌شود چه میزانی است؟

فیروزی: ۳۰ میلیون تومان است. طبق قانون پیشنهاد حق بیمه با هیئت عامل صندوق است. صندوق برای امسال پیشنهاد ۳۵۰ هزار تومان را برای حق بیمه داشت و سقف پرداخت خسار به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کرد. این در فرایند تصویب قانون بودجه روی ۱۰۰ هزار تومان مصوب شد. نزدیک به ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار انشعاب برق داریم که برای واحد‌های مسکونی است. از این تعداد نزدیک به ۵ میلیون از این موارد مربوط به واحد‌های مسکونی تحت پوشش نهاد‌های حمایتی است که طبق قانون صد در صد حق بیمه آن‌ها باید پرداخت شود. مجموع آنچه که دولت و مردم باید پرداخت کنند چیزی در حدود ۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد شد. در سال گذشته دولت حدود هزار میلیارد تومان و مردم مجموعا حدود ۶۷۰ میلیارد تومان پرداخت کردند.

سوال: چه میزان خسارت پرداخت شد؟

فیروزی: تا الان حدود به ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی خسارت پرداخت شده که بر اساس میزان خسارت وارده پرداختی انجام شده است.

سوال: در سیل اخیر چه تعداد واحد مسکونی خسارت دید؟

حیدری منش: با توجه به اینکه در روز چهارشنبه، سیلابی در شرق شهرستان فیروزکوه رخ داد، شاهد خسارت دیدن بخشی از روستا‌ها بودیم. در شهر فیروزکوه ۳۶ واحد تخریبی و ۳۵ تخریب روستایی داشتیم. برآورد ما از خسارت ۴۴۷ میلیارد تومان خسارت در حوزه‌های مختلف است که ۵۵ میلیارد تومان مربوط به بخش روستایی و در بخش شهری ۶۳ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

سوال: در اصفهان روند ثبت خسارات حوادث طبیعی چگونه است؟

شیشه فروش: به علت استقرار سامانه‌های ناپایدار جوی، طی روز‌های گذشته ۸ سیلاب را داشتیم که به علت شدت سیلاب چهار نفر جان خود را از دست دادند. خسارات زیادی به بخش‌های مختلف وارد شد و جمع بندی خساراتی که داشتیم بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف بوده و در بخش مسکن ۱۳۸ واحد مسکونی در شهر و روستا آسیب دیده اند که جمعا به ۵۰ میلیارد تومان می‌رسد.

سوال: در زلزله خوی چه میزانی پرداخت شد؟

فیروزی: طبق انچه تکلیف شده به صندوق تمام پرداخت‌ها به تفکیک افراد به بیمه مرکزی باید ارسال شود که به چه شخصی چه میزانی پرداخت شده است. در خصوص زلزله خوی حدود هزار و شیصد واحد پرداخت خسارت شده که به نسبت درصد تخریب پرداختی انجام شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

77  ⁄  11  =