دکتر علی مهرپور لشکناری در ایران اکسپو ۲۰۲۳ : نقش ویژه بندر نوشهر در اقتصادی ایران

جایگاه ویژه ایران در اتصال قدرت های اقتصادی اروپای شرقی و آسیا شرقی و جنوبی تحت فعالیت در کریدور شمال جنوب، نقش مسیر دریای کاسپین با بهره گیری از سه بندر اصلی امیرآباد بهشهر، نوشهر و انزلی و اهمیت بندر نوشهر در این کریدور.

نمایشگاه های اکسپو در سراسر جهان، محلی هستند برای ارائه ظرفیت های تجاری کشورها و نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ از این قاعده مستثنی نبود، و افتتاح مراسم توسط رئیس جمهور محترم حکایت از اهمیت ویژه این رخداد مهم اقتصادی در عرصه ملی و بین المللی داشت.

در طول برگزاری این نمایشگاه بین المللی، شاهد سخنرانی فعالین عرصه اقتصاد بین الملل بودیم که عموما به تبیین راهکارهای تجارت با سایر کشورها پرداختند، به همین ترتیب سخنرانی روز اختتامیه نمایشگاه در غرفه شستا به تجارت با فدراسیون روسیه و سخنرانی دکتر علی مهرپور لشکناری، تحلیلگر مسائل بین الملل در زمینه های حقوقی و اقتصادی اختصاص یافت.

در این مراسم که با استقبال ویژه تاجران و فعالین اقتصاد روسیه و ایران همراه بود راهکارهایی جهت ترانزیت حول محور کریدور شمال جنوب مطرح شد.

مهرپور لشکناری با بیان اهمیت اتحادیه اوراسیا برای اقتصاد ایران و قراردادی که در سال ۲۰۱۹ با این اتحادیه امضاء شده عنوان کرد با توجه به نیاز کشورهای این اتحادیه اقتصادی که شامل کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان می شود به واردات غلات و همچنین توانایی جمهوری اسلامی ایران در صادرات محصولات کشاورزی، استان های شمالی کشور می توانند نقشی ویژه در بهبود شرایط صادرات غیرنفتی کشور داشته باشند که تحقق این امر نیازمند سرمایه گذاری فعالین در بخش های خصوصی و دولتی است.

وی موقعیت ژئواکونومیک ایران را یک امتیاز ویژه برای کشور دانست و تایید کرد بهره گیری صحیح از این پتانسیل جهت صادرات مجدد محصولات اتحادیه اوراسیا، نقش ایران را در صادرات مجدد به کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار پررنگ خواهد نمود.

علی مهرپور لشکناری که یکی از تحلیلگران خبرگزاری اسپوتنیک روسیه محسوب می شود در ادامه به کریدور شمال جنوب و جایگاه ایران در اتصال قدرت های اقتصادی اروپای شرقی و آسیا شرقی و جنوبی اشاره کرد و شش مسیر پیش فرض برای این کریدور در داخل خاک ایران را تشریح نمود که به گفته وی مسیر دریای کاسپین با بهره گیری از سه بندر اصلی امیرآباد بهشهر، نوشهر و انزلی مهمترین مسیر در کریدور شمال جنوب می باشد.

مهرپور لشکناری در پایان سخنرانی به نقش ویژه بندر نوشهر اشاره نمود و برخورداری از خط ترانزیت هوایی، بهره گیری از خط ترانزیتی زمینی در بزرگراه سراسری شمال به جنوب و بهره مندی از خط دریایی رو-رو میان بندر آستاراخان، بندر اولیا و بندر نوشهر که هم اکنون دایر است را دلایلی بر اهمیت ویژه بندر نوشهر عنوان کرد.

امید است همایش هایی این چنینی که تسهیلگر شعارهای سال کشور که توسط مقام معظم رهبری تبیین می شوند هستند، همواره دایر باشند و بیش از پیش مورد توجه بخش خصوصی قرار بگیرند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  73  =  79