جهش ۵۱ درصدی تراکنش های شاپرک در فروردین ۱۴۰۲

در نخستین ماه سال 1402 حجم تراکنش های شاپرک سطح 821 همت به ثبت رسیده است. این رقم رشدی 51 درصدی را در قیاس با سال قبل داشته که به اعتقاد برخی می تواند ناشی از رشد قیمت ها دراین مقطع زمانی باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، در نخستین ماه سال جاری ارزش تراکنش های شاپرک در کشور روند صعودی خود را ادامه داده است. بانک مرکزی هر ماه مبالغ تراکنش های ثبت شده در سامانه شاپرک را به تفکیک استان ها و تهران منتشر می‌کند. طبق داده های این نهاد سطح این شاخص در فروردین ماه امسال حدودا 51 درصد از سال گذشته بیشتر شده است.

تداوم مسیر صعودی در رشد تراکنش های شاپرک

براساس داده های بانک مرکزی، حجم تراکنش های شاپرک فروردین ماه امسال در کل کشور برابر با 821 همت بوده که از سال قبل خود حدودا 51 درصد بالاتر آمده است. رشدی که حدودا سومین رکورد در بازه 9 سال گذشته محسوب می شود.

به عبارت دیگر ارزش کل تراکنش های شاپرک ثبت شده در ابتدای سال جاری معادل با 821 هزار و 107 میلیارد تومان بوده است. این رقم در ماه نخست سال 1401 معادل با 543 هزار و 879 میلیارد تومان ثبت شده بود.

بررسی ریشه یابی رشد 51 درصدی ارزش تراکنش های شاپرک می تواند در ادامه رشد تورم در کشور باشد. در این مقطع تورم کشور به روایت مرکزآمار ایران برابر با 55.5 درصد بوده و تقریبا هم سطح با رشد تراکنش های شاپرک به ثبت رسیده است. البته این در حالی است که برخی دیگر معتقد به رشد تراکنش ها در ادامه افزایش معاملات در این سامانه هستند.

 

کاهش سهم تهران از تراکنش های شاپرک

در فروردین ماه سال جاری، سطح مبالغ ثبت شده در تهران در تراکنش های شاپرک برابر با 259.3 همت بوده که حدودا 30 درصد از کل کشور بوده به شمار می رود. مابقی به ارزش 561  هزار و 777 میلیارد تومان دیگر در سایر استان ها رقم خورده است.

بررسی ها نشان می دهد در سال 1392 این سهم بین استان تهران و سایر استان های کشور حدودا برابر بوده و 50 درصد به ثبت رسیده است. این در حالی است که در ادامه و در نخستین ماه سال های بعد سهم تهران از این معاملات کاسته شده و به حداقل خود در سال های گذشته رسیده است. کاهش سهم تهرانرا می توان در ادامه افزایش این سهم در مابقی استان ها و فراگیرتر شدن مبادلات اینترنتی شاپرک در سایر نقاط کشور طی این دوران دانست.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  9