مسدودی درگاه پرداخت کسب‌وکارها بدون توضیح و اطلاع قبلی

چهارشنبه بعد از ظهر درگاه‌های پرداخت تعدادی از کسب‌وکارها مسدود شد و هنوز توضیحی از سوی اینماد و اماکن برای این موضوع ارائه نشده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از زومیت درگاه‌های پرداخت برخی کسب‌وکارها در آخر هفته‌ی گذشته بدون اطلاع قبلی مسدود شد و پیگیری‌ها تا کنون فقط به این نتیجه رسیده که تغییر رویه‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی در اماکن باعث تعلیق اینماد و سپس مسدود شدن درگاه‌ها شده است.

کسب‌وکارها مجبور شدند دوباره مدارک ارائه دهند تا اینمادشان رفع تعلیق شود اما شاپرک به آن‌ها اعلام کرد که فعال شدن دوباره‌ی درگاه تا ۷۲ طول می‌کشد. گفته می‌شود بر اثر این مشکل فعالیت حدود ۳ هزار کسب‌وکار مختل شده است.

پشوتن پورپزشک‌، مدیرعامل پادرو در این باره به زومیت می‌گوید فعلا توانسته‌اند درگاه را برگردانند اما هنوز توضیحی داده نشده که این تغییر رویه که باعث تعلیق اینماد و مختل شدن درگاه‌ها شده چه بوده و اینماد باید پاسخ شفافی در این باره بدهد.

روز چهارشنبه چطور متوجه مشکل در درگاه پرداخت شدید؟

ما هم ساختار مانیتورینگ داریم هم یکی از مشتری‌هایمان اطلاع داد که موفق به پرداخت نمی‌شود. تست کردیم و متوجه دچار مشکل شدیم و از شرکت پرداختی که با آن کار می‌کردیم پیگیری کردیم. سپس خیلی اتفاقی اینماد را چک کردیم و دیدیم که تعلیق شده است.

این مشکل چرا برایتان به وجود آمد؟

چیزی که به ما اطلاع دادند این بود که روی API اینماد تغییر روال داشتند و استعلام صلاحیت بعضی از کسب‌وکارها و مدیران کسب‌وکارها که توسط اماکن در فرایند اعطای اینماد باید انجام شود منفی شده است. اما جزئیاتی به ما نگفتند. گفتند با توجه به اینکه استعلام اینماد جزو موارد مهم است اگر استعلام منفی شود همان لحظه بدون هرگونه اطلاع‌رسانی اینماد تعلیق می‌شود.

اماکن توضیحی درباره این فرایند به شما نداد؟

این توضیحی است که از اینماد گرفتیم. گفتند اماکن تغییر رویه داشته اما به ما توضیح ندادند این تغییر رویه چه بوده که استعلام بعضی را منفی اعلام کرده است. این‌ها کسب‌وکارهایی بودند که قبلا استعلامشان مثبت بود. نتیجه‌ی منفی استعلام منجر به تعلیق فوری اینماد شد و به تبع آن شاپرک درگاه را مسدود کرد. خودمان هم که وارد پنل اینماد می‌شدیم با این پیام مواجه می‌شدیم: عدم تایید صلاحیت توسط اماکن.

تا به حال سابقه چنین مشکلی داشتید؟

خیر تا به حال با چنین مشکلی مواجه نشده بودم.

ظاهرا توانسته‌اید مشکل را حل کنید، چه پیگیری‌هایی انجام دادید و الان در چه مرحله‌ای هستید؟

از دیروز قبل از ظهر با پیگیری و سفارش دوستان و غیره توانستیم درگاه را برگردانیم ولی از چهارشنبه عصر تا جمعه ظهر درگاه پرداختمان در دسترس نبود. مشتری‌ درگاه در زمان پرداخت با پیغام عجیب پذیرنده نامعتبر است مواجه می‌شد. این اتفاق بدتری است. نمی‌دانیم چه تعداد کسب و کار اصلا متوجه این موضوع شده‌اند چون چهارشنبه بعد از ظهر این اتفاق افتاده و معمولا خطاها طوری نبوده که مشتری‌ها به کسب وکار ارجاع بدهند و بعضی ممکن است فکر کنند مشکل از کارت خودشان است.

مسئله‌ی دیگر این است که درگاه خیلی سیستماتیک و اتوماتیک قطع شده اما زمانی که می‌خواهند درگاه را برگردانند شاپرک می‌گوید تمام فرایندهای احراز هویت و استعلام‌ها باید دوباره به صورت دستی انجام شود. یعنی اگر در کل این فرایند خطای سیستمی یا اشتباهی از هر کدام از این ارگان‌ها و سازمان‌ها و مجموعه‌ها اتفاق بیفتد و درگاه پرداخت از مدار خارج شود، برای بازگرداندن باید فرایندها دوباره از ابتدا و به صورت دستی طی شود.

طی کردن دوباره این فرایند و احراز هویت چقدر طول می‌کشد؟

با تماس‌هایی که گرفتیم و تعاملی که اینماد با اماکن داشت، اینمادها را حدود پنجشنبه بعد از ظهر از تعلیق درآوردند و با شاپرک که صحبت کردیم گفتند سه روز کاری یا ۷۲ ساعت فرایند آن طول می‌کشد. البته ما توانستیم پیگیری کنیم و سریع‌تر انجام شد.

برآوردی از زیان‌ها در مدت مسدودی درگاه‌ها دارید؟

چند ده هزار فروشگاه اینستاگرامی روی پلتفرم پادرو کار می‌کنند که عملا فروششان مختل شده است. از آن طرف فروشگاه‌های عضو پادرو که در این بازه زمانی می‌خواستند حق عضویتشان را تمدید کنند یا ارتقا دهند دچار مشکل شدند و نتوانستند این کار را انجام دهند.

گفته می‌شود حدود ۳ هزار تا کسب‌وکار تحت تاثیر این ماجرا قرار گرفته‌اند.

تعداد دقیق را خود اینماد می‌داند اما می‌دانم که تعداد کسب‌وکارها قابل توجه بود چون خود اینماد با اماکن مذاکره کرد تا شرایط را به قبل برگرداند. مهم‌ترین نکته این است که در حالی که کسب و کار مجوز دارد و در حال فعالیت است به طور ناگهانی مجوزش را ابطال می‌کند. آن هم روز چهارشنبه که عملا مجموعه‌های حاکمیتی آن‌چنان فعال نیستند. نمی‌توانید بدون هیچ اطلاع‌رسانی قبلی و اعلام دلایل آن، مجوز یک کسب و کار را ابطال کنید. هنوز نمی‌دانیم اصل ماجرا چه بوده است. علاوه بر آن، فرایند هم از نظر من اشکال دارد.

چه پیگیری‌هایی در این زمینه انجام خواهید داد؟

اینماد باید دو نکته را شفاف‌سازی کند. اول اینکه چرا این اتفاق افتاده است؟ چون به واسطه تغییر وضعیتی در اینماد بوده که درگاه پرداخت کسب‌وکارها دچار مشکل شده است. همچنین باید بگویند آیا می‌خواهند این فرایند را اصلاح کنند یا نه. این فرایند با تغییر وضعیت در استعلام در لحظه کسب و کار را از مدار خارج می‌کند و کسب‌وکارها آسیب می‌بینند در حالی که اینماد قرار بود از چرخه کسب و کارهای دیجیتال حفاظت کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =