تفاوت دو بیمه خودرو که بسیاری از رانندگان نمی دانند

بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث جزو بیمه نامه اتومبیل است که با شرایط مختلفی ارائه می‌شود. این دو بیمه نامه مکمل یکدیگر هستند و بهتر است که به صورت همزمان برای خودرو خریداری شوند.

اگر شما هم جزو افرادی باشید که یکبار تصادف کرده است می‌دانید که پرداخت هزینه‌های مالی از سوی بیمه‌گر می‌تواند دغدغه شما را کاهش دهد و فشار بر روی دوش شما نباشد. از این رو بهتر است که با شرایط و پوشش‌های این دو بیمه نامه آشنا شوید تا هنگام بروز حادثه‌های رانندگی نگرانی برای کاهش هزینه‌های ایجاد شده نداشته باشید. در این متن سعی داریم که درباره اهمیت پوشش‌های بیمه نامه بدنه و بیمه ثالث توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه یکی از زیر مجموعه‌های بیمه خودرو است که به صورت اختیاری بوده و شرکت بیمه با توجه به انتخاب پوشش‌ها از سوی بیمه‌گزار، حق بیمه دریافت می‌کند. بیمه بدنه در حقیقت مکمل کننده بیمه شخص ثالث است و به جبران خسارت‌های مازاد مالی در حادثه رانندگی می‌پردازد. این بیمه نامه را می‌توان با انتخاب پوشش‌های مختلف خریداری کرد تا در صورت بروز حادثه هزینه‌های ایجاد شده تحت پوشش بیمه نامه باشد. همچنین شرکت‌های بیمه‌ای برای اینکه از بیمه بدنه استقبال شود، طرح‌های متنوعی را در نظر می‌گیرند تا با ایجاد تخفیف‌های مختلف شرایط را برای بیمه‌گزار بهتر کنند و قیمت بیمه نامه کاهش داشته باشد.

پوشش‌های بیمه بدنه

بیمه بدنه برای جبران خسارت‌های مالی طراحی شده است از این رو با دو پوشش اصلی و اضافی سعی دارد که خدمات ارزنده‌ای را برای بیمه‌گزار‌های خود در نظر گیرد. با پرداخت حق بیمه پایه می‌توان پوشش‌های اصلی این بیمه نامه را خریداری کرد و با حق بیمه بیشتر تحت پوشش خطرات بیشتری قرار گرفت.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه عبارتند از:

  • سرقت کلی خودرو (خسارت ناشی از سرقت خودرو یا خسارت ناشی از آسیب دیدن وسایل اصلی و وسایل اضافی درج شده در بیمه‌نامه)
  • برخورد خودرو با یک جسم (ثابت یا متحرک)
  • واژگونی و سقوط خودرو
  • آتش سوزی، آذرخش یا انفجار خودرو و لوازم یدکی اصلی همراه آن
  • جبران خسارت‌های نجات خودرو در حین انتقال تا 50 درصد

همچنین پوشش‌های اضافی بیمه بدنه عبارتند از:

  • سرقت جزئی خودرو (سرقت لوازم و قطعات خودرو)
  • خسارت‌های ناشی از پاشیده شدن رنگ، اسید و مواد شیمیایی روی بدنه خودرو
  • زیان‌های وارد شده به خودرو در مسابقات اتومبیلرانی یا تست‌های سرعت
  • خسارت‌های ناشی از حمل مواد اسیدی و مواد منفجره
  • هزینه رفت و آمد، هنگامی‌در دسترس نبودن خودرو (این پوشش در طول سال حداکثر تا 30 روز قابل استفاده است که 3 روز اول حادثه به عنوان فرانشیز محاسبه خواهد شد.)
  • شکست شیشه خودرو بر اثر تراکم هوای داخل خودرو خسارات
  • ناشی از بلایای طبیعی مانند: سیل و زلزله
  • افزایش یا کاهش قیمت خودرو (همان نوسانات خودرو)

سرقت کلی یکی از پوشش‌های بیمه بدنه است

محاسبه قیمت بیمه بدنه

برای اینکه بتوان محاسبه بیمه بدنه را انجام داد باید عوامل و فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت که با توجه به سال ساخت و ارزش روز خودرو مشخص می‌شود. این عوامل عبارتند از:

  • مشخصات خودرو از مانند: سال ساخت، نوع خودرو، ارزش و کاربری خودرو
  • تعداد انتخابی پوشش‌های اضافی بیمه نامه
  • مقدار تخفیف‌های بیمه بدنه (تخفیف‌های درون سازمانی شرکت بیمه و عدم خسارت)

هم چنین برخی شرکت های بیمه امکان خرید بیمه بدنه با بازدید و کارشناسی رایگان را فراهم آورده اند.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث یکی از  پرفروش‌ترین بیمه‌نامه‌ها در صنعت بیمه است که زیر مجموعه بیمه نامه خودرو بوده و برخی از افراد علت استقبال از این بیمه نامه را طرح اجباری آن می‌دانند. همچنین با توجه به اجباری بودن این بیمه نامه، تمام دارندگان وسایل نقیله زمینی باید این بیمه نامه را خریداری کنند تا از جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه و توقیف وسیله نقلیه خود در امان باشند.

به طور کلی می‌توان اینگونه بیان کرد که ماهیت اصلی این بیمه نامه جبران خسارت‌های جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه‌های رانندگی است. همچنین علت نام گذاری این بیمه نامه با توجه به این است که به شخص اول بیمه‌گزار، به شخص ثانی شرکت بیمه و به فرد زیان دیده در حادثه رانندگی، شخص ثالث گفته می‌شود.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو

همانطور که گفته شد، در بیمه شخص ثالث دو نوع پوشش مالی و جانی در نظر گرفته می‌شود که به شرح زیر است.

پوشش جانی اشخاص ثالث در حادثه:

در پوشش جانی بیمه شخص ثالث مواردی مانند: خسارت ناشی از فوت، نقص عضو، ازکارافتادگی و هزینه‌های پزشکی برای اشخاص زیان دیده در حادثه جبران خسارت خواهد شد. همچنین برای جبران خسارت و طبق قانون دیه مشخص شده در ابتدای سال 1402 و اعلام بیمه مرکزی، مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان دیه در ماه‌های حرام است.

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است

پوشش مالی اشخص ثالث در حادثه:

هرگونه خسارت‌ مالی که به افراد زیان دیده در حادثه رانندگی وارد می‌شود، تحت پوشش بیمه ثالث بوده و شرکت‌های بیمه متعهد به پرداخت خسارت هستند. میزان تعهد‌های مالی در این بیمه‌نامه مطابق با دیه اعلام شده در ابتدای سال 1402 حداقل معادل 30 میلیون تومان است. برای بالا بردن سقف تعهدات شرکت بیمه باید حق بیمه بیشتری پرداخت کرد.

پوشش حوادث راننده مقصر:

حوادث راننده مقصر هم یکی دیگر از پوشش‌های بیمه شخص ثالث است که برای جبران خسارت‌های جانی راننده مقصر فقط تعهد دارد و خسارت‌هایی مانند: آسیب بدنی یا فوت، نقص عضو، ازکارافتادگی و هزینه‌های پزشکی را تا سقف دیه در ماه‌های عادی جبران می‌کند.

جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث

با توجه به توضیحی که در ابتدای متن داده شد، اگر وسیله نقلیه‌ای فاقد بیمه شخص ثالث باشد با جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه روبه رو خواهید بود. در حقیقت بیمه مرکزی با توجه به قانون اجباری بیمه ثالث، اگر وسیله نقلیه‌ای از زمان تمدید بیمه نامه‌اش گذشته باشد، جریمه شده و مبلغ جریمه به حق بیمه پایه اضافه خواهد شد. این جریمه به صورت روزشمار بوده و تا 365 روز قابل محاسبه خواهد بود.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به این معنا است که شرکت‌های بیمه برای اجرای قانون و به ازای هر روز عدم تمدید بیمه نامه، جریمه در نظر می‌گیرند. گران‌تر شدن بیمه ثالث در برخی از مواقع به علت همین جریمه‌های دیرکرد بیمه نامه خواهد بود.

نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1402 چقدر است؟

نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1402 بدون در نظر گرفتن جریمه دیرکرد طی یک بخشنامه‌ای به شرکت‌های بیمه‌ای اعلام شده است و به شرح زیر هستند.

نرخ بیمه خودرو سواری در سال 1402

حق بیمه سالیانه  (میلیون ریال)نوع وسیله نقلیه
30472000سواری کمتر از ۴ سیلندر
36088000پیکان، پراید و سمند
42419000سایر ۴ سیلندرها
47476000بیش از ۴ سیلندر

نرخ بیمه شخص ثالث 1402 برای موتورسیکلت‌ها:

نوع موتورسیکلتمبلغ حق‌بیمه پایه (تومان)
گازی756.600
دنده‌ای ۱ سیلندر924.300
دنده‌ای دو سیلندر به بالا1.015.000
دنده‌ای دارای ۳ چرخ یا سایدکار1.092.000

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  1  =