افت عملیات شبانه بانک مرکزی؛ کسری بانک ها کم شد؟

حجم معاملات بین بانکی در هفته اخیر، افتی قابل توجه داشته است. در همین خصوص، داده های آماری بانک مرکزی نشان میدهد حجم تزریق پول در بازار شبانه افت 40 همتی داشته است. با این حال سطح 100 همتی معاملات در بازار باز هنوز خبر از بالا بودن کسری بانک ها دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، بازار باز به حراج ششم خود در سال 1402 رسید. در این شش مرحله روند تزریق پول نشان از کسری بالا در بانک ها داشته که البته در این هفته به نوعی تقلیل پیدا کرده است. کاهشی که به اعتقاد برخی کارشناسان هنوز کافی نیست!

افت 16.6 درصدی در عملیات بازار باز

بانک ها در عملیات بازار باز می توانند با وثیقه اوراق بدهی دولتی نزد بانک مرکزی از این نهاد پول در یافت کنند. این بازار تاریخ سررسید میان مدت داشته و از این جهت با ثبت ارقام بالا در آن خاصیت تورم زایی دارد.

در ابتدای سال تزریق پول در واکنش به رشد نرخ سود در مرز 80 همت قرار داشته اما به مرور دوباره این رقم بالارفت. در هفته میانی بهار سال جاری بانک مرکزی از طریق بازار باز 120 همت نقدینگی در بانک ها تزریق کرده که سومین رکورد درتاریخ این معاملات به شمار می رفت. در هفته منتهی به 18 اردیبهشت اما، حجم پول پاشی بانک مرکزی درنهادهای مالی مقروض به 100 همت برگشت. یعنی حدودا 16.6 درصد کمتر شد.

این در حالی است که هنوز نرخ سود در مرز 23 درصد ثابت مانده و تغییری را در سال جاری نداشته است. روند های آماری نشان می دهد با وجود کاهش تزریق پول دراین معاملات اما هنوز عده ای معتقدند رقم 100 هزار میلیارد تومان سطح بالایی به شمار می رود.  در بازار شبانه اما معاملات بانک ها نشان از افتی محسوس داشته است.

افت محسوس در تزریق بازار شبانه

به عقیده برخی تحلیل گران ، بازار شبانه به نوعی تورم زایی کمتری در مقایسه با معاملات بازار باز دارد. در این معاملات بانک ها با دادوستد با یکدیگر می توانند نیاز های کوتاه مدت خود را برطرف کرده و تاریخ سررسید معاملات به مراتب کمتر از بازار باز است. بانک مرکزی دامنه نرخ سود در این معاملات را تعیین کرده و خود در نرخ 23 درصد نقدینگی در بانک ها تزریق می کند؛ نرخ سودی که سقف کوریدور جدید است.

در هفته دوم اردیبهشت ماه حجم تزریق پول در بازار شبانه در کانال 70 همت قرار داشت. در این مقطع اما این رقم 40 همت کمتر شده و به 30 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است. کاهشی که می تواند نشان از بهبود مقطعی در کسری بانک ها داشته باشد، اما هنوز درجه کسری با توجه به معاملات بازار باز بالا است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  4