استفاده از چک افزایش یافت/ افزایش سهم چک‌های وصولی در آخرین ماه سال

در اسفندماه سال گذشته حدود 8.6 میلیون فقره چک به ارزش 587 هزار میلیارد تومان مبادله شده، نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل تعداد چک‌های مبادله‌ای به حدود 93 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، در اسفند ماه سال گذشته بیش از 8.6 میلیون فقره چک در کشور مبادله شده که این میزان حداقل طی دو سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی در اسفند ماه سال 1401 بالغ بر 8 میلیون و 621 هزار فقره چک در کشور مبادله شده که نسبت به ماه قبل بیش از 2.7 درصد افزایش داشته است.

ارزش چک‌های مبادله شده در اسفند ماه 1401 حدود 587 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه قبل 15.6 درصد رشد داشته است.

افزایش سهم چک‌های وصول شده

از 8.6 میلیون چک مبادله شده در آخرین ماه سال گذشته حدود 607 هزار فقره چک به ارزش 51 هزار میلیارد تومان به علت کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 1.4 درصد کاهش و 8.9 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر در اسفند 1401، سهم تعداد چک‌های برگشتی از کل چک‌های مبادله‌ای معادل 7 درصد و سهم چک‌های وصولی نیز معادل 93 درصد بوده که نشان از کاهش سهم چک‌های برگشتی دارد.

بیشترین تعداد چک برگشتی مربوط به استان تهران است، به طوری که در اسفند سال گذشته بیش از 181 هزار فقره چک به ارزشی بیش از 20 هزار میلیارد تومان برگشت داده شده است.

از سوی دیگر حدود 8 میلیون چک به ارزش 536 هزار میلیارد تومان وصول شده که از نظر تعداد نسبت به ماه قبل 3 درصد و از نظر ارزش چک معادل 16.3 درصد افزایش یافته است.

همچنین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل تعداد چک‌های مبادله‌ای در اسفندماه سال گذشته به حدود 93 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل افزایش داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  1